• Sigrid

Byta ut delar av vetemjöl till grahamsmjöl i bröd - ta samma mängd?

Blev så sugen på att baka och har för en gångs skull jäst hemma. Men receptet jag tänkte följa innehåller bara vetemjöl. Jag vill byta ut delar av det mot grahamsmjöl, men ska jag ta samma mängd då? (ex. om receptet säger 9 dl vetemjöl, kan jag ta 5 dl vetemjöl och 4 dl grahamsmjöl istället)?

• Svar på tråden Byta ut delar av vetemjöl till grahamsmjöl i bröd - ta samma mängd?
  • MBert

Ja det går som sagt bra att byta ut (det blir både nyttigare och godare), men byt inte ut hela mängden utan behåll ca en tredjedel vetemjöl så att brödet håller ihop. Det blir väldigt smuligt annars. Nu innehåller ju grahamsmjöl en del siktat vetemjöl också, så säg minst en fjärdedel vanligt siktat vetemjöl då, så det håller ihop och så det jäser bra.

• Sigrid

MBert:
    Tack för tipset. Jag har inte bakat än, ska göra det snart.

• MBert

Man kan byta ut det mot fullkornsmjöl också, eller Dinkel eller något annat sädesslag. Det går att experimentera och kombinera mjölsorter som man själv vill. Några färdiga kombinationer finns redan, t.ex. lantbrödsmjöl, rågsikt.

• Sigrid

Jag har dinkelmjöl hemma. Kan jag byta ut delen vetemjöl mot dinkel och lägga till grahamnsmjöl. Blir det bra eller blir det bara konstigt?

• MBert
    Svar på #7
    Det blir jättebra. Dinkel ger ett saftigare och smakrikare bröd.
  • Sigrid

Brödet har kalljäst över natten, så de ska in i ugnen nu. Det blev vetemjöl och grahamsmjöl, får testa dinkel nästa gång. Ska bli gott med nybakat till frukost.

Tack för svaren och tipsen!

• Sigrid

Det är alltid gott med nybakt bröd. Tyvärr hade jag i lite för mycket mjöl. Nästa gång blir de perfekta.

• magdalena 80

Passa på o köp hem torrjäst nästa gång du handlar, tycker det är juättepraktiskt att ha den hemma för då är det fritt fram att baka då andan faller på

Svar på tråden Byta ut delar av vetemjöl till grahamsmjöl i bröd - ta samma mängd?