• Ina79

vill ta emot omplaceringskatt av sibirisk katt. Tips tack!

Eftersom raskatter är så dyra och vi behöver en katt som så att säga kan vara något mild för de som inte gillar eller tål de vanliga katternas små hår så vill vi ha en sibirisk katt.
    var kan jag vända mig, nån som vet??

• Svar på tråden vill ta emot omplaceringskatt av sibirisk katt. Tips tack!
  • Lithe

Kolla på blocket eller sök efter uppfödare på nätet. Vissa vill ju att någon ska ha en hankatt som de kan para sina honom med bara.
    Vi har en sibirisk katt. HELT underbar! Jag är superallergisk mot katter annars, men denna katten nyser jag bara någon gång ibland av.

• spik

Det finns en massa olika omplaceringshem för katter, runt om i landet. Där är det inte bara bondkatter som erbjuds, även om man kan få betala något mer för renrasiga. Då vet du att katten är kastrerad/steriliserad samt vaccinerad. Oftast har de även fått sin id-märkning redan. Förutom att du slipper göra allt det själv, gör du en god gärning. Det är ju såklart inte säkert att hemmet närmast dig har den typ av katt du söker, men har ni bil är det kanske inget problem att åka en bit?
    Jag har själv "adopterat" katter, och det har gått jättebra. De som jobbar på hemmen känner ju katterna, så de vet om de är barnvänliga eller inte, dessutom.

• Havanna82

Kolla om Sibirierna har någon rasring eller liknande. Där brukar det ligga ute katter för omplacering.

Sedan måste jag bara påminna om att sibirier löser väldigt mycket hår, precis som alla andra långhårskatter. Jag höll i en sibir under utställning en gång och var helt hårig på kläderna efteråt. Det är inte håret i sig som sägs vara allergivänligt utan deras hud.

Och gillar ni inte katthår ska ni definitivt inte ha en perser;) Det är skillnad att inte känna av när man är hemma hos någon och att ha en katt boendes hemma med den dagliga pälsvård som krävs.

Svar på tråden vill ta emot omplaceringskatt av sibirisk katt. Tips tack!