• Johanna Gunnarsson

Ni med barn med glasögon.

Min dotter är 2½ år och har ds. Nu har hon fått glasögon men hon vägrar ha dom på sig slänger iväg dom hela tiden. Jag har försökt med att jag tar på mina när vi sätter på hennes men det går inte heller. Finns det några här som kan ge mig några tips på hur jag ska få henne att trivas och vilja ha sina glasögon på sig.

/Johanna

• Svar på tråden Ni med barn med glasögon.
  • cmolin77

ahhh vilken bra trad!
    Vince far sina första brillor pa Fredag och jag har NOLL aning om hur vi ska försöka fa dem att sitta där de ska

• Shelti

Kanske kunde man försöka uppmärksamma att hon är fin då hon har dom och så? Ingen aning eg

• Shelti

Kanske kunde man försöka uppmärksamma att hon är fin då hon har dom och så? Ingen aning eg

• anne h

Nu var det inga problem med lillebror när han fick sina glasögon, han fick på sig dem i affären och sedan hade han dem i tre timmar, vägrade ta av sig dem, men med happarna var det lite värre.

Med dem så satte vi på dem på plats, när vi kollat och kontaterat att de satt där de skulle, checkade av lite, pillade lite, så tog vi av dem.. sedan lite längre nästa gång.. och nästa tills vi glömde ta av dem..

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • 4u2

ja du. för oss tog det många år innan glasögonen satt där dom ska..
    O gömde,kastade,grävde ner i sandlådan,stoppade in i skor, ja över allt, utom på näsan fanns dom.
    Som värst fick vi ordna nya 4 ggr på samma år, men vi envisades med att leta rätt på, åka och laga och sätta dom på honom hela tiden.
    nu är det nog 3 årsedan han ens försökte bli av med dem.

Så jag har inget annat råd att ge än att vara mer envis än barnet.

Det kan ju också vara så att styrkan är sådan att barnet inte märker så stor skillnad och då inte ser vitsen med att ha glasögonen på.
    Märkte stor skillnad efter att vi bytt styrka och de verkade vara mer vad O behövde.Sedan har de inte åkt av mer.

En sak till har ni ridskalmar på glasögonen, alltså såna där som går ner runt örat, de sitter lite bättre än vanliga skalmar och går att sätta på de allra flesta bågar.Fråga optikern om ni inte
    redan har det.

• 4u2

Skickadeförra inlägget lite för snabbt här kommer fortsättningen.

Sen har ju T också glasögon men hon har aldrig haft problem med dem.
    Dom har hon älskat sen första paret och har tyckt att hon är fin/tuff i sina, så det behöver ju inte bli som för o .
    (Skillnaden är nog att T själv ville ha glasögon och helst en gomplatta med, för att O hade.)

Har aldrig varit med om en unge som bara älskar glasögon som hon gör.Tar flera timmar av testande hos optikern när hon behöver byta, men så hittar hon också jätte fina var gång och är helnöjd.

• cavat

Det kan vara supersvårt att få dem att sitta på, min tvååring kom i trotsåldern samtidigt som hon fick glasögon. Inte kul. Så fort hon blev arg, typ en gång var tionde minut=), åkte glasögonen i golvet, bankades i väggen, bågarna böjdes bakåt, slängdes i sandlådan osv.
    Men efter ett tag så lugnade det ner sig, med glasögonen alltså-trotset satt tyvärr kvar. Nu efter ett knappt år har de blivit en del av henne, tror man som förälder får stå ut tills barnet blivit van helt enkelt.
    Kanske kan ni ha ett belöninssystem av något slag, en "belöningstavla" som hänger så hon ser den. Där klistrar man tillsammans en stjärna varje kväll hon haft glasögonen på sig utan större problem, och var tex tredje dag får hon en belöning.

• Trikarn

C fick glasögon häromdagen, men kom ihåg knepet sedan förra gången ( han har haft uppehåll på ett år)

Tog på dem första gången ho optikern, på en trött C, på med knytmössa, så at han ej kom åt ordentligt, sen somnade han med dem på, på det viset så vaknade han med dem på sig, coh slapp ta på momentet..

sen tog vi en långptomenad, dvs på med skidluva = gick ej få av glasögonen..hehe

nu på dag 3, ha han tagit av dem 1gg

hemligheten är - h angt i båda händerna hela tiden haha.. tills att han vant sig ,-D

• anne h
    Trikarn skrev 2009-02-28 19:38:43 följande:
     hemligheten är - ha ngt i båda händerna hela tiden haha.. tills att han vant sig ,-D
    Smart!!
  • Trikarn
    Svar på #9
    majskrokar majskrokar o mera majskrokar hahaha
  • anne h
    Trikarn skrev 2009-02-28 19:49:23 följande:
    Svar på #9majskrokar majskrokar o mera majskrokar hahaha
    o jag som inte ens sett dessa majskrokar, bara hört talas om dem...
  • Trikarn
    Svar på #11
    Ica maxi ;-D finns ej på coop vad jag vet...
  • cia74

Hej!
    Att byta till ridskalmar hjälpte oss otroligt mycket, då är glasögonen inte så lätta att ta av. Men har du redan det så vet jag inte... Det är svårt det där... Det gäller nog till att vara envis, till slut så accepterar hon nog att hon ska ha dom.

Nu har min son som nu är 3 och ett halvt fått lapp på ena ögat också... Och det visade sig vara svårare än jag trott... Suck!

Lycka till!

• cmolin77

Ja sa fick vi da glasögonen igar...
    Halla saker i bada händerna funkade 3 sek...
    Han sliter av dem snabbare än blixten, och när man försöker sätta pa dem igen vrider han sej som en lite firre.
    Det kan väl knappast va bra att tvinga pa dem genom att halla fast honom???
    Snälla nagon med bra knep?

Försökte förklara att Spindelmannen hade brillor (iaf pa den McD leksaken sonen har) ocksa, det struntade han blankt i!

Vincent blir 3 i Maj.

• Trikarn
    Svar på #14
    har han ridskalmar??

sen, så kanske ni kan fixa glasögon åt favvogosedjuret?? av typ piprensare??

annars så är det nog att truga truga i truga, för varje gång man ger sig så får man 10minupoäng o för varje gång man lyckas 20 + ;-D

ni kanske kan börja med att han ska ha dem när han äter, så när han ser på tv, o sen hela tiden..

eller MUTA.. typ har du på dej glasögonen så får du majskrokar, eller på fredag köpa en leksak ( om han har tidsbegrepp, annars så blir det kanske jobbigt men en liten kille som frågar om det är fredag hela tiden haha)

Eller varför inte ha dem liggandes på bordet, så att han fåt spana in dem ett tag??

På C, så är det samma sak med allt.Man får bestämam sig med allt o sen genomföra det,minst lilla knussel o man blir överkörd..
Svar på tråden Ni med barn med glasögon.