• Mella

    10 lediga dagar efter förlossningen.

    Hejsan.

    Jag ska bli pappa nu när som helst.
    Efter mycket om och men så säger mamman (vi är inte tsm längre) till barnet att vi skriver på för GV och så när barnet är fött.
    Men har jag rätt till de 10 dagarna även om det inte är påskrivet än?

    Har jag rätt till de dagarna och hon skulle ändra sig och neka till GV, vad skulle hända då?

  • Svar på tråden 10 lediga dagar efter förlossningen.
  • Sniffy

    Vem kan få ersättningen?

    Du som är pappa eller andra förälder till barnet har rätt till ersättning med tillfällig föräldrapenning när du avstår från ditt arbete. Även andra personer kan få ersättningen. Det gäller till exempel när det inte finns någon pappa som har rätt till tillfällig föräldrapenning.

    fr www.fk.se

  • Mella

    Jag har kollat där, men jag hittar inget om det.

    Det besvarar inte min fråga riktigt.
    Läget är som så att vi inte har skrivit på för GV och inte för faderskap heller.

    Kan jag ändå vara ledig de där tio dagarna, med betalning när barnet kommer om man inte har skrivit några papper än och man skriver på papperna i efterhand?

    Och om jag kan ta ut de dagarna, vad skulle hända om hon skulle ändra sig och inte vill ha GV?
    Skulle det bli som så att jag har 10 dagar då utan betalt?

  • Sniffy

    Läget är som så att vi inte har skrivit på för GV och inte för faderskap heller.

    Är man inte gift så får man inte vare sig Faderskap eller GV, det kommer efter (även om man gör ansökan långt innan barnet är fött). Det kan dröja upp till 6 veckor.

    Du behöver inte ora dig för dom 10 dagarna (finns undantag, vill hon att du ska vara med under förlossningen?), du kommer få all information på förlosssningen eller av FK (var inte rädd att ringa dom). Sedan så anordnas det kurser(en kurs) som FK håller i som är väldigt bra och viktig för blivande föräldrar att gå på.

    Det är lätt att man blir "lite" paranoid och ängslig inför det som komma skall, i slutändan så löser sig det mesta.

  • Mella

    Hon vill att jag ska vara uppe på sjukhuset när det händer, men inte vara med under själva förlossningen. Hon tycker också att jag ska ta de där tio dagarna när barnet precis blivit fött

    Man kan skriva på både faderskap och för vårdnad före om modern till barnet är med på det, men hon vill vänta tills efter, så därför väntar jag.

    Okej, va bra:)

    Jotack, den känslan har jag haft flera månader nu, och nu har det börjat lösa sig:)

    Tack för svaret:)

Svar på tråden 10 lediga dagar efter förlossningen.