• AlvaLovisa

Känna igen sig i spegeln?

När förstår barn att de är sig själva de ser och inte någon annan i spegeln? Jag tror att år dotter förstod det idag (10 mån), men det är ju svårt att veta. Vore bra att ha någon sorts referens...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-01 20:39
    Hm. Vi misstog oss nog. Testade med en post-it lapp i pannan på henne. Hon reagerade inte alls på den när hon såg sig i spegeln...

• Svar på tråden Känna igen sig i spegeln?
  • Blåbärssaft

Undrar jag med...läste någonstans att något forskarteam målat röda näsor på bebisar och sedan placerat dem framför en spegel. Istället för att då känna på sina egna näsor kände de på spegelbebisarnas näsor varför slutsatsen blev att bebisarna inte var medvetna om att det var sina egna spegelbilder de iaktog.
    Men exakt när övergången sker har jag ingen aning om.

Jag vill tro att Ludde vet att det är han själv han skrattar och försöker känna på i spegeln. (Han är sex mån)

• Birgitta L

Barn känner igen sin egen spegelbild vid ungefär 1-2 års ålder.

• maalin28
    Birgitta L skrev 2009-03-01 22:09:03 följande:
    Barn känner igen sin egen spegelbild vid ungefär 1-2 års ålder.
    är det bevisat att de inte skulle göra det innan?... intressant är detta i allafall.
  • Birgitta L

Svar till maalin28:
    Det finns en mängd forskning som tyder på att det är vid den åldern som barnet känner igen sig själv i spegeln, dvs. verkligen förstår att det är "jag själv". Däremot kan de vid ungefär 6 mån. ålder reagera på spegelbilden och ta på den men det tyder mer på att de tror att det är en annan bebis än de själva. Men man måste komma ihåg att det alltid finns individuella skillnader.

Svar på tråden Känna igen sig i spegeln?