• Ett nytt liv

Ni som har MELATONIN till små barn.Vilken dos har ni?

Vår Max är 2 år (DS) och vi testar just nu Melatonin för hans sömntjorv.
    Eftersom han är så liten fick vi minsta möjliga dos att börja med nämligen
    0,5mg. Har ökat till 2 kapsar alltså 1 mg, men vi märker ingen effekt.

Jag undrar vad ni har för ordinerad dos och har det hjälpt er?
    Fick ni börja med låg dos och öka, eller?

/ Anna

Kolla gärna in min blogg: ettnyttliv.wordpress.com/
  • Svar på tråden Ni som har MELATONIN till små barn.Vilken dos har ni?
  • meteon

Hej! Vi har precis fått receptet från läkaren och ej hunnit hämta det på apoteket än. Vår dotter är snart 5 år men har fått ordinerat 1 mg. Återkommer sen när vi testat.

• pcalma

Min yngsta dotter har Melatonin sen jul -07. Hade Theralen sen tidigare men fungerade inte fullt ut. Hon har väldigt grava sömnstörningar.
    Vi började med 3 mg Melatonin till natten o körde med den dosen i 3 veckor, sen höjde vi till 4 o körde med den i 3 veckor. Därefter höjde vi till 6 mg o då märkte vi en enorm skillnad!! Hon var trött o somnade kl 20-21 på kvällen!!! Dessvärre var hon vaken mellan 24-04 varje natt. Sov sen till 06.30 men orkade vara vaken hela dagen. Inte hänt någonsin innan Melatoninet! Nu ger vi Theralen i kombination med Melatonin o hon sover mellan 20.30-06.30 med ett uppvak på ca 30-60 min runt midnatt!

Mamma till Orkidé-barn
  • pcalma

Glömde skriva att hon är 4,5 år idag!

Mamma till Orkidé-barn
  • ulricaa

Min som var strax över ett när han fick melatonin, då 3 mg, som vi kunde dubbla om det behövdes. Han somnar gott på det men får mycket kramper dagen efter, så vi använder det inte alls längre! Dessutom vaknar han ändå, om det är nåt... nu för tiden har han inget alls för sömnen (förutom nattassistans så jag får sova iaf)!

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • ellie2

Min son är två och ett halvt och får 1 mg. Kan öka upp till 2 mg om det behövs.

När han började för snart ett år sedan fick han en kapsel (1 mg) men det gav ingen effekt. När vi ökade till två började dygnsrytmen äntligen att se normalare ut. Mer vakentid på dagarna och även om han inte alltid sover hela natten, så somnar han på kvällen och sover gott om det inte är något som stör honom.
    För ett tag sedan provade vi att sätta ut melantonin. Vi gick ner till en kapsel, ingen skillnad. Däremot när vi tog bort det helt så var vi tillbaka i gamla trista sömnmönster direkt. Nu har han en kapsel och det funkar bra igen...

• Ett nytt liv

Tack för era svar =)

Jag ska ta och prata med vår läkare och se hur vi ska göra, för som sagt med 1mg, ser vi ingen skillnad. Så få se om de är villiga att pröva öka. För de var lite osäkra då han är så liten,hur mycket man kan ge. De hade bara erfarenhet att större barn. Men jag ser ju att ni har högre dos. Kanske man kunde prova öka till 2 mg i allafall.

Någon som fått någon biverkning? JAg tycker vår kille bajsar mer och lite lätt. Men det beror kanske på något annat =)

Kolla gärna in min blogg: ettnyttliv.wordpress.com/
  • ellie2

Ett nytt liv skrev 2009-03-02 07:46:53 följande:

Tack för era svar =)Jag ska ta och prata med vår läkare och se hur vi ska göra, för som sagt med 1mg, ser vi ingen skillnad. Så få se om de är villiga att pröva öka. För de var lite osäkra då han är så liten,hur mycket man kan ge. De hade bara erfarenhet att större barn. Men jag ser ju att ni har högre dos. Kanske man kunde prova öka till 2 mg i allafall. Någon som fått någon biverkning? JAg tycker vår kille bajsar mer och lite lätt. Men det beror kanske på något annat =)
    Ja, 2 mg borde ju inte vara nåt problem, det fick vi ju ge när Vilmer började och då var han precis fyllda två.

Det ska ju inte bli några biverkningar av melantonin eftersom det är ett kroppseget hormon. Men bajseriet kanske kan påverkas... men det är inget vi har märkt av. Det man ska vara observant på är om barnet har epilepsi. Kramptröskeln kan sänkas och det kan bli mer anfall.
Svar på tråden Ni som har MELATONIN till små barn.Vilken dos har ni?