• Julies

Röd på kinderna, allergi eller pga kyla?

Min 4 1/2 månad gamla dotter har sedan någon vecka röda kinder. Inte hela dagarna men det kommer och går. De ser flammiga ut och hettar lite lite. Verkar inte klia. Jag undrar vad detta beror på. Har varit ute med henne i kylan i både babyskyddet och bärselen i ca 15-20 min och jag undrar om det kan vara att hon reagerar på att det är kallt eller om det beror på något hon ätit. Äter smakportioner fast bara milda saker som gröt, potatis och blomkål. Någon med erfarnhet?

• Svar på tråden Röd på kinderna, allergi eller pga kyla?
  • Willwmansmoster

Min kille på 11 månader har lokadant, hans beror på kyla, vi har börjat smörja med miniderm som finns receptfritt på apoteket, och efter bara 1 dag ser det mycket bättre ut, pröva det!

• SF 76

Reaktion på tomat? Jättevanligt hos småbarn...

• SF 76

Äsch då, läste ditt inlägg slarvigt. Sorry, du ger ju inte henne någon mat med tomat i...

• pattisza

Båda mina barn har så. Beror på kyla och på att vi tvättat runt munnen med fuktat papper efter smakportionerna och de har haft väldigt känslig hud båda 2.

• Enigmia

Om det beror på kyla så brukar det bli lite torrt också. Sonen hade så hela förra vintern. I år har vi alltid en tunn filt över sufletten som får hänga ner över öppningen och den gör att luften i vagnen blir varmare så då blir ingen av barnen röd och torr i ansiktet.

• nassu

Samma har vår son.. på bvc sa de att det var dregelutslag.. men nu börjar jag nog fundera om det inte kunde vara kyla iallafall... hmm.

• Julies

Ska prova miniderm och kanske inte ha henne ute i direkt kyla med ansiktet. Tack för tipsen!

• Mother oftwo

Båda mina barn har sett ut ut så, pojken är 10 månader gammal. Vissa dagar ser han ut som en påskkärring med stora rouge-cirklar på kinderna, speciellt när vi torkat honom i ansiktet med vatten Vi har fått konstaterat barneksem och smörja rikligt med mjukgörande. Vi använder decubal och Miniderm. Dottern har växt ifrån det. Det sitter ofta också i böjvecken, handleder, knävecken, anklar.

• Norrskenet

Mina barn kan också få röda fläckar o blir torra i huden av kylan, så jag smörjer deras kinder varje kväll med Miniderm. Tänk på att man inte ska smörja på morgonen eller samma dag som man ska ut, utan på kvällen!

• Tingelina

Innehåller inte miniderm vatten? Jag har den också, men använder den inte i ansiktet på henne, för jag fått för mig att man inte ska ha krämer som innehåller vatten i ansiktet på dem på vintern. Eftersom det gör det bara ännu kallare.

Använd istället typ blåa nivea eller någon annan FET kräm som inte innehåller vatten.

• Norrskenet

Tingelina: Det är just därför man ska smörja på kvällen, för att det innehåller vatten, då hinner det sugas in ordentligt!

• Tingelina

Jo, precis. Men om man smörjer in med någon fet kräm innan man går ut så skyddar det kinderna från kylan och den torra luften medan man är ute. Så finns det inga röda kinder att smörja på kvällen sen förhoppningsvis.

Norrskenet skrev 2009-02-28 22:26:43 följande:
    Tingelina: Det är just därför man ska smörja på kvällen, för att det innehåller vatten, då hinner det sugas in ordentligt!
  • AEED

Friskluft
    sover på dagarna ute.efter vi varit en stund inne så rodnar kinderna till.
    Vi vuxna får ju oxå rodnande kinder om vi varit ute., så här vintertid
    extre torr hud på vintern.

Svar på tråden Röd på kinderna, allergi eller pga kyla?