• MarieF

Cytostatika, cellgifter som man inte tappar hår av (bröstcancer)

Någon som vet om det finns cellgifter man kan ta som man inte tappar hår av?

• Svar på tråden Cytostatika, cellgifter som man inte tappar hår av (bröstcancer)
  • dus

Jag vet inte några namn på läkemedel etc, men jag vet att det inte alltid är så att man tappar håret. Dels kan det vara cytostatikan det beror på, dels dig individuellt, och vilket tumörtyp du har. Sedan ska det finnas en metod där man får en kylmössa på sig under behandlingen som ska mildra effekterna också. Men prata med din läkare om det! Om det är något som du bekymrrar dig mycket om så kanske de kan välja mellan två oliak med det i bakhuvudet. Men hälsan går väl först, eller hur?

Jag funderar själv mycket på det där med biverkningar inför min egen kommande behandling för äggstockscancer, men jag är mer rädd för att må illa och kräkas...

• Lotusflower

Jag är själv mitt i smeten.
    har fått 2 behandlingar cytostatika (bc)o har tappat mitt hår.. det är tufft, inget snack om saken men man klarar det.. ser fram emot när det börjar växa ut igen eftersom jag aldrig haft kort hår, spännande! Det gäller att hitta positiva saker att tänka på..

• päronsplitt

Hej .
    Min mamma har nyligen blivit opererad för bröstcancer , och hon ville inte få strålbehandling . Hon har istället fått tabletter hon ska äta varje dag . kommer inte ihåg vad de heter , men hon mår iaf bra av dem . de sänker östrogennivån tror jag .

Svar på tråden Cytostatika, cellgifter som man inte tappar hår av (bröstcancer)