• malin1­0
    Äldre 28 Feb 19:32
    14499 visningar
    9 svar
    9
    14499

    volvo 740 som inte startar

    Det började med att vi skulle sätta in motor värmaren på våran 740 88:a men det slog gnistor under, fick ut sladden å öppna motorhuven, såg att slangen till mototrvärmen var smällt.
    skulle stara den å åka iväg en liten stund senare, men startar ej.
    startden går runt, å vi har kollat databoxen, ny tändmodulen och tändspolen.

    Undrar om någon har råkat ut för samma sak som oss eller har någon idé vad det kan var..

  • Svar på tråden volvo 740 som inte startar
  • Äldre 3 Mar 17:00
    #1

    Någon jordanslutning som brunnit?
    Kanske där motorvärmarens jordanslutning satt?

  • muulin­n
    Äldre 3 Mar 17:55
    #2

    Om du har ett styrsystem som heter LH 2,4 så går det att läsa av felkoder för både tändning och bränsle. Det finns då en liten fyrkantig dosa bakom vänster fjäderben med sex uttag och en liten knapp med en diod.

    Om du på något sätt har fått någon kortslutning när du kopplat in motorvärmaren till vägguttaget (230 VAC) så kan ju i princip vilken elektronisk komponent som helst gått sönder i bilen. Är du till exempel helt säker på att styrboxen är hel. LH 2,4 har för övrigt två styrboxar men det är inte helt säkert att alla 88:or har LH 2,4. I så fall har den LH 2,2 eller ännu äldre (utan diagnosfunktion)

    Hittar du den lilla lådan bakom fjäderbenet har du LH 2,4 och kan testa felkoder.

    "Liten" guide till felavläsning:
    Felkodsavläsning och funktionstest LH Jetronic 2.4 tom 95:

    Börja med att leta rätt på diagnostikenheten. Den finns i motorutrymmet framför eller strax bakom vänster fjädringstorn (sett i bilens körriktning).

    1. Tändningen ska vara avslagen. Lyft upp locket på diagnostikenheten och lossa tråden från hållaren på enhetens sida.
    2. Lägg märke till att det finns sex numrerade uttag på enhetens framsida. Endast två av dem används. Uttag 2 för kontroll av bränslesystemet och uttag 6 för tändsystemet.
    3. Ha papper och penna redo, så att du kan anteckna de felkoder som visas. Det kan vara upp till tre stycken. De tresiffriga koderna visas som en serie blinkningar av den röda lysdioden (placerad bredvid testknappen) med en kort paus mellan varje siffra.
    4. Stick in tråden i uttag 6 på diagnostikenheten och slå på tändningen (läge II). Tryck på testknappen en gång i ungefär en sekund och släpp den sedan och vänta på att lysdioden ska blinka. Anteckna felkoderna. Om mer än en visas, anteckna alla till dess att den första visas igen och slå av tändningen.
    5. Om kod 1-1-1 visas anger detta att systemet inte har felkoder för tändsystemet sparade i diagnostikenheten. I detta fall ska du flytta tråden till uttag 2 och slå på tändningen och trycka en gång till på testknappen. Anteckna de felkoder som visas, de gäller för bränsleinsprutningen i systemet. Slå av tändningen. Om du åter får felkod 1-1-1 anger detta att inte heller bränslefelkoder finns sparade i systemet och att det fungerar korrekt.

    Radering av felkoder:

    1. Ha tändningen avslagen, sätt i kabeln i den sockel du vill radera felkoderna.
    2. Slå på tändningen (läge II), håll inne knappen i minst 5 sek och släpp. Nu ska lampan tändas och lysa konstant, tryck nu ner knappen igen i minst 5 sek och släpp.
    3. Tryck till på knappen i ca 1 sek, nu ska kod 1-1-1 visas (dvs. ingen felkod lagrad). Klart!

    Inskickat av Stradox:

    Om du vill DIAGNOSTISERA systemen så följer du nedanstående guide (Gäller Volvo 940):

    Efter varje avslutat test så skall felkoderna raderas (helt färdigt test eller om ni bara läser felkoder), eftersom själva testet i sig kan generera felkoder.

    Diagnos av bränslesystemet:

    Slå på tändningen.
    Tryck på testknappen två gånger, 1.5 sek nertryckt, paus i 1.5 sek, 1.5 sek nedtryckt.
    Strax börjar lysdioden blinka snabbt, detta indikerar att insprutningsdatorn är redo för test av diverse givare.
    Vid givar testerna så skall diagnosdosan visa rätt kod, visas ingen kod tyder det på fel i givaren.
    Öppna gasspjället ca 40-60%, visar diagnosdosan bekräftelsekoden 3-3-2 för att indikera att tomgångsbrytaren har öppnat.
    Öppna gasspjället helt. Om fullastbrytaren har slutit så visar diagnosdosan 3-3-2. Släpp spjället.
    Starta motorn, om den inte skulle starta (och det är därför du gör felsökningen, så nöt på starten i 10 sekunder).
    Om insprutningsdatorn får en godkänd signal från svänghjulsgivaren/vevaxelns vinkelgivare, så visar diagnosdosan 3-3-1.
    (Om du har automat, annars nästa steg) Lägg i 'D' Driven och sendan 'P' Park. Om givaren fungerar så visar diagnosdosan 1-2-4.
    (Om du har AC, annars nästa steg) Slå på luftkonditioneringen. Om givaren för AC (ac aktiverat) fungerar så visar diagnosdosan 1-1-4. Om givaren på ACns kompressor fungerar så visas även koden 1-3-4.
    Slå av tändningen för att avluta givar testet.

    Slå på tändningen (Läge II). *OBS!!! I detta test så kommer spridarna aktiveras, de kommer att spruta bensin. OBS!!!*
    Tryck på diagnosdosans testknapp 3 gånger, ner1.5sek, paus1.5 sek, ner1.5 sek, paus1.5 sek, ner1.5 sek.
    Insprutningsdatorn gör självdiagnostik på följande:
    Fläkten halv hastighet (bara med elfläkt original??)
    Fläkten på full hastighet.
    Spridare.
    Tomgångsmotor.
    Kolfilterventil.
    Kallstartsventil.
    Slå av tändnignen, diagnosen är utförd på insprutning.

    Diagnos av tändningssystemet:

    Slå på tändningen (Läge II).
    Tryck på testknappen två gånger, 1.5 sek nertryckt, paus i 1.5 sek, 1.5 sek nedtryckt.
    Strax börjar lysdioden blinka snabbt, detta indikerar att insprutningsdatorn är redo för givar test.
    Öppna gasspjället helt. Om fullastbrytaren har slutit så visar diagnosdosan 3-3-4. Släpp spjället.
    Starta motorn, om den inte skulle starta (och det är därför du gör felsökningen, så nöt på starten i 10 sekunder).
    Om insprutningsdatorn får en godkänd signal från svänghjulsgivaren/vevaxelns vinkelgivare, så visar diagnosdosan 1-4-1.
    Stäng av motorn och tändning. Testet är nu avslutat, diagnostiseringen för tändnigen är nu slutförd.

    Inskickat av Anders Ryberg:

    Felkodsavläsning och funktionstest Volvo 240 LH-JETRONIC 2.4 1989-:

    Felkoder bränsle:

    1-1-1 Inga fel
    1-1-2 Fel i styrenheten
    1-1-3 Insprutningsventil fel
    1-2-1 Fel i signal från luftmassmätaren
    1-2-3 Signal från kylvätsketemperaturmätaren saknas
    1-3-1 Varvtalssignal saknas
    1-3-2 Fel batterispänning
    1-3-3 Tomgångsläget på spjällkontakten fel
    2-1-2 Fel på signal från lambdasonden
    2-1-3 Fullastläget på spjällkontakten fel
    2-2-1 Lambdaregleringen fel
    2-2-3 Signal fel från tomgångsventilen
    2-3-1 Lambdaregleringen fel
    2-3-2 Lambdaregleringen fel
    2-3-3 Tomgångsventilen fel
    3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
    3-1-2 Signal för knackuppfettning saknas
    3-2-2 Renbränning av tråden ur funktion

    Funktionskontroll av spjällkontakt och varvtalssignal:

    Slå på tändningen, vrid gasreglaget till fullastläge och tryck in knappen 2 gånger. Dioden skall nu blinka snabbt. Släpp gasreglaget, varvid koden 3-3-3 skall erhållas om spjällkontaktens funktion i fullast är korrekt.

    Vrid gasreglaget en bit. Slocknar lysdioden och och sedan visar 3-3-2 är spjällkontaktens funktion i tomgång korrekt.

    Starta motorn. Om lysdioden slocknar och sedan visar 3-3-1 är varvtalssignalen från tändsystemet korrekt.

    Funktionstest av insprutningsventilerna och tomgångsventilen:

    Slå på tändningen och tryck in knappen 3 gånger (varje tryckning minst en sekund men högst tre). Nu skall i tur och ordning insprutningsventilerna och sedan tomgångsventilen börja arbeta samtidigt som lysdioden blinkar. Man kan med handen känna på komponenten eller lyssna.

    Efter varje avslutat test så skall felkoderna raderas, detta på grund av att själva testen i sig kan generera felkoder.

    Felkoder tändning:

    1-1-1 Inga fel
    1-4-2 Fel i styrenhet, motorn går med nedsatt tändning
    1-4-3 Fel i knackgivare, motorn går med nedsatt tändning
    1-4-4 Lastsignal saknas
    2-1-4 Fel i varvtalsgivare
    2-2-4 Temperaturmätare felaktig
    2-3-4 Fel i spjällkontakt, motorn går med nedsatt tändning

    Funktionstest:

    Med tändningen på trycks knappen in två gånger, max tre sekunder varje gång. Lysdioden blinkar. Vrid upp gasreglaget något, varvid lysdioden skall slockna och sedan blinka 3-3-4 för tomgångskontakten, om den är felfri. I annat fall fås ej någon kod utan dioden fortsätter blinka. Efter varje test återkommer blinkningarna. Kör startmotorn, varvid dioden skall slockna och sedan blinka 1-4-1 för varvtalssignal. Slå av tändningen för att avbryta testen.

    Efter avslutat test så skall felkoderna raderas, detta på grund av att själva testen i sig kan generera felkoder.

    Felkodsavläsning Volvo 940 LH-JETRONIC 2.4 1991-1996:

    Felkoder bränsle:

    1-1-1 Inga fel upptäckta.
    1-1-2 Fel i styrenheten.
    1-1-3 Bränsletillförsel för svag/kraftig. Symptom: Hög bränsleförbrukning.
    1-2-1 Signal från luftflödessensor frånvarande eller felaktig. Symptom: Dåliga köregenskaper, hög bränsleförbrukning.
    1-2-3 Signal från kylvätsketemperatursensor frånvarande eller felaktig. Symptom: Svårstartad när motorn är kall.
    1-3-1 Signal från tändning om motorhastighet frånvarande eller felaktig. Symptom: Motorn startar inte.
    1-3-2 Batterispänning för hög eller låg.
    1-3-3 Signalen från gasspjällägeskontakten fel vid tomgång. Symptom: För högt tomgångsvarv.
    2-1-2 Signal från lambdasond felaktig eller frånvarande. Symptom: Dåliga köregenskaper, hög bränsleförbrukning.
    2-1-3 Signal från gasspjällägeskontakten felaktig vid full gas.
    2-2-1 Bränsletillförsel för dålig vid delbelastning. Symptom:Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.
    2-2-3 Signal från tomgångsluftsventil frånvarande eller felaktig. Symptom:Motorn startar inte eller är mycket svårstartad, för låg tomgång.
    2-3-1 Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid delbelastning. Symptom: Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.
    2-3-2 Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid tomgång. Symptom: Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.
    3-1-1 Ingen signal från hastighetsmätaren. Symptom: Ojämn tomgång.
    3-1-2 Ingen signal för knacksensorn i tändsystemet.
    3-2-2 Signal från luftflödessensorns avbränning frånvarande eller felaktig. Symptom: Dåliga köregenskaper.

    Felkoder tändning:

    1-1-1 Inget fel upptäckt.
    1-4-2 Defekt styrenhet.
    1-4-3 Knacksensorns signal utebliven eller felaktig. Symptom: Dålig acceleration, hög bränsleförbrukning, effektbrist.
    1-4-4 Ingen laddsignal från insprutningssystemet. Symptom: Seg motor.
    1-5-4 För högt flöde i avgasåtercirkulationen (gäller endast för senare motorer med elektroniskt styrd avgasåtercirkulation). Symptom: Ojämn tomgång.
    2-1-4 Periodvis bortfall av varvräknarsensorns signal. Symptom: Motorn startar inte, går ojämnt eller överhettar.
    2-2-4 Kylvätskans temperatursensorsignal utebliven eller felaktig.
    2-3-4 Gasspjällägeskontaktens signal vid tomgång utebliven eller felaktig.
    2-4-1 För lågt flöde i avgasåtercirkulationen (gäller endast för senare motorer med elektroniskt styrd avgasåtercirkulation). Symptom: Ojämn tomgång.
    4-1-3 Avgasåtercirkulationens temperatursensorsignal utebliven eller felaktig (gäller endast för senare motorer med elektroniskt styrd avgasåtercirkulation). Symptom: Ojämn tomgång.

    Taget härifrån:
    213.115.181.117/forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php&t=10859

  • malin1­0
    Äldre 3 Mar 19:50
    #3

    vi har kollat men inget fel,
    hittade att rotorn var sönder, den e bytt fick igång den men den la av igen :(
    ska ringa min pappa å se vad han säger om det, han hade den innan oss...

  • Äldre 3 Mar 21:36
    #4

    Med tanke på prisläget på ex. Blocket för en Volvo 740 av denna årsmodell (från 3 000 kr) så kanske det är idé att skaffa en annan?

  • malin1­0
    Äldre 4 Mar 09:53
    #5

    den går runt men, när han inte fick bensin så fort han fick det så dog han igen..
    ska kolla med en tänd modul med om det är den som spökar sen finns det en liten svart låda vid motorn någon stans som man kan behöva byta,

  • Danne7­4
    Äldre 5 Mar 11:07
    #6

    Det finns två bränslerelä, ett framför växelspaksknoppen, framför säkringarna och ett i motorrummet. Testa att rucka på dessa eller pröva med friska relän.

  • malin1­0
    Äldre 5 Mar 14:06
    #7

    okej ska kolla upp det vet att dom har kollat alla säkringar å relän i bilen men ska kolla igen i fall i fall.. sen har vi fått ett tips om att kläma åt ena bränsleslangen å se om det blir bättre

  • Jaccan
    Äldre 6 Mar 22:20
    #8

    Spruta stargas i luftbälgen mellan luftfilter och insuget.

    Startar den: då har du bränsleproblem
    Startar den inte: då har du tändproblem

    Det är uteslutningsmetoden som gäller.

  • malin1­0
    Äldre 6 Mar 22:59
    #9

    vi har testat allt..
    men i alla böcker så står det hur man skulle sätta tändkablarna, men på fel dom skulle sitta som en turbo, fast inte vi har det..
    så den smälde igång förut :)
    så nu får vi fixa hålet i vagassystemet som uppkom..

Svar på tråden volvo 740 som inte startar