• Annah B

gör man något åt en bruten tå??

gick in i en pall idag med lilltån o det knakade till ordentligt.
    jag kan inte gå på foten o det är blått hela vägen ner på foten... är det någon idé att åka t akuten? eller kan dom inget göra? rädd att någon fotled eller likande har rykt.... foten e svullen o jag har så ont att jag mår illa...

• Svar på tråden gör man något åt en bruten tå??
  • Längtar efter tredje

Du kan tejpa ihop den med en granntå, som stöd. Annars gör man inte så mycket oftast. Värktablett och lindning/tejpning.

• lisley

Har oxå för mig att dom inget gör. Men om du åker in får du ju det bekräftat/eller inte, och förhoppningsvis några tabletter som tar bort smärtan bättre än receptfria.
    Jag hade iaf åkt in, om inte annat för ev sjukskrivning.

• Fru Petersson

Jag gjorde en liknande grej när jag var höggravid!
    Satt vid datorn & skulle hämta något i köket. På tillbakavägen slog jag i vänster lilltå i spaljen (eller vad det heter) bredvid trappan!! Redan stor & klumpig & svullna fötter pga all vätska i kroppen & så gick jag & slog i tån så den bröts...
    Fyfan vad ont det gjorde & efter det här fick jag inte på mig skon mer.
    Jag åkte aldrig nånstans utan det fick läka av sig själv.
    Dom gör som sagt ingenting alls. Kanske tejp men inget mer om det inte är så illa att den sitter snett eller så. Då kanske dom drar rätt tån bara.
    Lycka till.

• mimmi 1

samma här! körde in lilltån i bordbenet... jag lider med dej, för det gör så jätteont!
    jag blev blå uppe på foten, och hela tån... eftersom dom inte gör något, så fick det självläka även för mej.

ser du att tån ligger rätt, så behöver du inte röra den, det gör ju skitont bara att försöka tejpa den... så det behöver du bara göra om du ser att den pekat utåt...

mina crocs var räddingen... var de enda skor jag kunde ha...
    var sjukskriven i 8 dagar.. sen pinade jag mej till jobbet... så det tar rätt lång tid.. tyvärr

• Annah B

hmm.. va hos distrikts sköterskan idag för att få hjälp att tejpa det.. magen är ivägen så jag når inte ner.. =)

men jag fick återbesökstid imorgon för ev röntgen av foten...... ojdå.. trodde inte det var så allvarligt....

Svar på tråden gör man något åt en bruten tå??