• Juniphé

Ditt bästa recept med vitkål!

Jag älskar vitkål... ja rödkål, blomkål, brysselkål, salladskål etc. också

Har ni några recept som ni gärna delar med er av?
    (Det gör inget om ni även lämnar recept på andra kålsorter också)

• Svar på tråden Ditt bästa recept med vitkål!
  • Allis Brallis

Vem minns väl inte skolmatsalens inspirerande vitkålssallader med råriven vitkål och lingonsylt till blodpuddingen?!
    Sedan avancerade man till den dekadenta pizzasalladen och kände sig som en globetrotter...

I vuxen ålder, nåja, har jag lärt mig uppskatta en riktigt god cole slaw till helgens brunch och att gräddkokt purjolök och vitkål kan få vilken falukorvsmiddag som helst att lyfta.

Mitt allra bästa och enklaste tips är nog att alltid servera en liten sallad till alla måltider med det man har hemma. Det mesta passar ihop, trots att man kanske inte tror det från början.
    Råriven morot, cocktailtomater, gurkstavar och lite riven vitkål som man droppar olivolja och lite vinäger över och låter marinera medan man lagar till resten av middagen, blandas upp med några sallatsblad blir ett vitamintillskott med mycket smak.
    Har du kvar färska örter från helgens utsvävningar toppar du med det, lite salt och nymalen peppar.
    Allis

• sherlock

Jag brukar strimla vitkål och ångkoka den tills den är mjuk, servera till ungslagad kyckling med roast potatisar och gravy (typ sky fast tjockare). Mums!

Svar på tråden Ditt bästa recept med vitkål!