• Joshen87

Ved/Pellets Panna eller Fjärrvärme?

Vi har köpt ett hus som just nu har en oljepanna vilket vi inte vill ha kvar eftersom oljan inte är så billig.
    Så just nu är vi inne på om vi ska skaffa en Ved/Pellets panna eller om vi skall skaffa fjärrvärme. Så nu undrar jag väll mest vad ni som har Fjärrvärme tycker? Är ni nöjda med erat? Mvh Johanna

• Svar på tråden Ved/Pellets Panna eller Fjärrvärme?
  • Barbabok

Fjärrvärme är för oss billigast, men har ni tillgång till att ansluta er till det då? Det är dessutom smidigast då man inte behöver släpa hem nåt, bara fungerar!

Jag är med parvel, BF 090227
  • Dundermamman

Vi har nu haft fjärrvärme i 10 år och det är så bekvämt och billigt!
    Tidigare hade vi en vedpanna med elpatron, eldade med ved till 99%...usch, den tiden vill jag inte ha tillbaka!
    Vi köpte ved för ett helt år, stod en hel helg och sågade och klöv....veden kostade ca.5 000:- för ett års förbrukning.
    Med fjärrvärme betalar vi drygt 7 000:-/året inkl. en fast avgift på 1 000:-.
    Inte ett enda problem har vi haft med vår fjärrvärmeanläggning

Jag ser en ljusning...kan det vara våren som kommer???
  • Pappa G

Ett första enkelt alternativ kan ju vara att byta oljebrännaren mot en pelletsbärnnare, i er befintliga panna.

Problemet med fjärrvärme är ju att man blir bunden till en leverantör, och tvingas acceptera de priser och villkor som de sätter. Jag tror också att det är mycket få som har den prisbild som Dundermannan beskriver.

Ur miljösynpunkt är fjärrvärme absolut förstahandsalternativet.

• Dundermamman
    Pappa G skrev 2009-03-01 13:22:43 följande:
    Ett första enkelt alternativ kan ju vara att byta oljebrännaren mot en pelletsbärnnare, i er befintliga panna. Problemet med fjärrvärme är ju att man blir bunden till en leverantör, och tvingas acceptera de priser och villkor som de sätter. Jag tror också att det är mycket få som har den prisbild som Dundermannan beskriver. Ur miljösynpunkt är fjärrvärme absolut förstahandsalternativet.
    Det stämmer säkert, dels beroende av hur stort hus man har (vi har 109m2) och dels vilken taxa man betalar efter!
    Karlshamns energi som vi har vår fjärrvärme ifrån ligger bland det lägsta i pris
  • Joshen87

Ja det är ju så att vi har tillgång till att ansluta oss till Fjärrvärmen. Men vet inte riktigt hur mycket vi kommer att få betala för att ansluta oss har lixom ingen större lust att betala över 100,000 för att få det. Så vet inte om vi ändå kanske är inne lite på Pellets/ved panna eftersom vi redan har det systemet så blir det ju inte rikrigt lika dyrt.

• Dundermamman
    Joshen87 skrev 2009-03-01 17:38:22 följande:
    Ja det är ju så att vi har tillgång till att ansluta oss till Fjärrvärmen. Men vet inte riktigt hur mycket vi kommer att få betala för att ansluta oss har lixom ingen större lust att betala över 100,000 för att få det. Så vet inte om vi ändå kanske är inne lite på Pellets/ved panna eftersom vi redan har det systemet så blir det ju inte rikrigt lika dyrt.
    Nu är det ju iof ett antal år sedan som vi installerade fjärrvärmen, men för oss gick det på drygt 26 000:- därefter fick vi tillbaka 7 000:- på rot-avdraget som även fanns då så slutsumman stannade på strax över 19 000:- vilket vi inte ens få en ny ved/el-panna för!
    Om jag inte minns helt galet så blev det billigare ju mer man gjorde själv
    ... vet att min man tex själv tog ut den gamla pannan, tog hålet i grunden och grävde vår sida tomtgränsen. Karlshamns Energi ersatte också pannor som var yngre än 10 år om man bytte till fjärrvärme!
  • Anghammarad

Dundermamman skrev 2009-03-01 13:56:41 följande:

Karlshamns energi som vi har vår fjärrvärme ifrån ligger bland det lägsta i pris
    Fast vad gör ni den dagen Karlshamn Energi höjer priset med 50%?
  • Dundermamman
    Anghammarad skrev 2009-03-01 17:49:04 följande:
    Fast vad gör ni den dagen Karlshamn Energi höjer priset med 50%?
    Inte för att jag kan tänka mig att de kommer att göra det, men vi har ju möjligheten att gå tillbaka till ved/el-panna när vi vill...visst inköp av ny panna, men det skulle kunna fixas lätt

Våra värmekostnader hade ökat med 932:- när vi jämförde räkningarna mellan 1999 och 2008
  • Joshen87

Det är ju ifs inte så farligt. Men vårat hus är drygt 100 år gammal och jag tror inte det är några element som är byta sen det byggdes så vet inte om det kanske är så att vi kanske får köpa allt nytt om vi skall skaffa fjärrvärme? då kan ju priset stiga en anning

• Trynträ

Pellets ger väldigt go värme jämfört med elvärme. Fjärrvärme gör en bunden till en leverantör och jag har hört att de smyghöjer lite då och då och då har man inget alternativ.

Ved kräver väldigt mycket jobb men är nog billigast om man har egen skog.

Pellets kräver ju lite jobb som sotning av panna, påfyllning av pellets samt att det ibland kan bli problem med brännaren.

• Längtans Stina

Vi har fjärrvärme och det fungerar bra för oss. Vi bor i hus med vattenburen värme och hade precis som ni tidgare olje/el-panna. Skönt att bli av med pannan och oljetanken. Vi ska göra badrum i källaren i stället.

Bergvärme är också ett bra alternativ om ni har en slant att investera. Betalar sig snabbt och ger "gratis" värme efter ett par år. Bästa miljöalternativet, om du har sådant i åtanke.

• Trynträ

Fast jag har hört att bergvärme inte är så miljövänligt. Sen är det viktigt att man får rätt dimension så det inte blir för dyrt. Alla kommuner godkänner inte bergvärme heller så det är bäst att kolla upp först. Grannen har det men stödeldar med ved för det blev för dyrt. Tror de dimensionerade lite fel och fick för kraftig pump eller nåt.

Längtans Stina skrev 2009-03-01 18:01:42 följande:

Vi har fjärrvärme och det fungerar bra för oss. Vi bor i hus med vattenburen värme och hade precis som ni tidgare olje/el-panna. Skönt att bli av med pannan och oljetanken. Vi ska göra badrum i källaren i stället.Bergvärme är också ett bra alternativ om ni har en slant att investera. Betalar sig snabbt och ger "gratis" värme efter ett par år. Bästa miljöalternativet, om du har sådant i åtanke.
  • Anghammarad
    Dundermamman skrev 2009-03-01 17:55:12 följande:
    Inte för att jag kan tänka mig att de kommer att göra det, men vi har ju möjligheten att gå tillbaka till ved/el-panna när vi vill...visst inköp av ny panna, men det skulle kunna fixas lätt
    Det var det jag menade. Har du en pelletspanna och en av leverantörerna höjer priset så byter man bara till en annan. Med fjärrvärme är man helt låst till en leverantör. Det påminer om hur man fick bidrag i början på sjuttiotalet för att konvertera till direktverkande el bara för att sedan så småningom sitta fast med dyra uppvärmningskostnader när elpriserna går upp. Fast fjärrvärme är tom lite värre eftersom man åtminstone kan byta elleverantör.
  • Pappa G
    Svar på #11
    Längtans Stina skrev 2009-03-01 18:01:42 följande:
    Bergvärme är också ett bra alternativ om ni har en slant att investera. Betalar sig snabbt och ger "gratis" värme efter ett par år. Bästa miljöalternativet, om du har sådant i åtanke.
    Utveckla gärna det där att det skulle betala sig snabbt, och ge "gratis" värme efter ett par år!
  • Lishon

Vi ska skaffa vedpanna. Vi har räknat ut att det är det klart billigaste om man är villig att lägga ned lite jobb och om man har plats för förvaring av veden. Dessutom mår vårt gamla hus med källare bäst av det. Om det nu tar en helg att klyva ved för ett år så är det värt det tycker vi. Kan vara ett roligt jobba att göra tillsammans istället för att jobba mer för att ha råd.

• Tribella

Vet inte riktigt hur det kommer fungera men ROT-avdraget ska gälla även för fjärrvärme arbeten som görs på din tomt och hus. Därmed bör anslutningsavgiften bli betydligt lägre än tidigare.

Kan vara värt att kolla upp!

Svar på tråden Ved/Pellets Panna eller Fjärrvärme?