• Emke

Gravid och magkatarr? Vilken medicin äter du???

Hej! Tänkte höra med er andra gravida som har magkatarr vad ni äter mot det? Har tidigare alltid ätit Lanzo mot magkatarr och det har alltid hjälpt. Ringde in idag och blev då hänvisad till receptfria mediciner (kändes onödigt tyckte jag dock eftersom jag haft det så många gånger tidigare och vet att Lanzo fungerar) men men. Först föreslog hon då Omeprazol, men sa sen att man inte skulle ta det om man var gravid (?) och sen Novalycol. Har knaprat sådana ett dygn nu utan tillstymmelse till förbättring... Slog på internet nu och såg att det står om Lanzo att man ska rådfråga läkare om man är gravid så vet inte egentligen om det är ok att ta, någon som vet det? Får väl ringa igen imorgon, men tänkte jag kunde få tips om vad man kan säga/önska

Tack!

Mamma till världens vackraste Agnes 071230 =) & BF 090613
  • Svar på tråden Gravid och magkatarr? Vilken medicin äter du???
  • Gravid2010

Är du säker på att det är magkatarr då? Jag fick magsår när jag blev gravid.. Fick speciell medicin utskrivet men kunde inte äta den för jag kräktes så hemskt av den.. (Andapsin hette den som man kunde äta som gravid.)

• SusanneSJ

Står rådfråga läkare på allt tycker jag , särskilt vid mer än tillfällig behandling :) har för mig att jag fick ta losec mups, är några sorter som du får ta men jag minns inte alla! Brukar vara alla dem som funnits länge på marknaden som är ok! Rådfråga på apoteket, dem är faktiskt duktiga när man väl ställer frågan :)

• Liu09

Lanzo har omaprezol som verksam substans i Fass för föreskrivare står det att det är ofarligt att ta Lanzo =) . Dvs den receptfria medicinen har x:akt samma verksamma substans som Lanzo som är ofarlig för fostret..

Jag äter det själv å har en apotekare som god vän till mig ! Enligt denne är det inga problem..å när jag dubbelkollade fass = ok!

Men du avgör sälv om du vill ringa läkare för att vara absolut säker =) lycka till!

• Liu09
    Svar på #3
    så här står det:
    Losec® MUPS®
    AstraZeneca
    Enterotablett 20 mg

(rosa, 7×14 mm, bikonvexa, filmdragerade tabletter, märkta med LOSEC-symbol på ena sidan och 20 mG på den andra)
    Visa foto

Syrahämmande medel - protonpumpshämmare

Aktiv substans
    Omeprazol
    ATC-kod
    A02BC01

Graviditet (Läs mer om graviditet)
    Kategori A.

Väl genomförda epidemiologiska studier tyder inte på skadliga effekter av omeprazol på graviditeten eller fostrets/det nyfödda barnets hälsa. Omeprazol kan användas under graviditet.

Alltså helt ofarligt!
  • Emke

Tack för svar!

Liu09: Visst menade du att du äter Lanzo? Men den är inte receptfri väl??? Tänkte bara att då måste jag ju ändå ringa för att få recept men då borde den ju vara ok då!

• Emke

gravid 07: hm... det där kanske är svårt att veta, bara utgick från att det är magkatarr då det känns som andra gånger jag haft det/bedömts ha haft det. Hur skulle du beskriva att magsår känns i jämförelse?

• Linaa

Innan jag blev gravid så hade jag mycket problem med magkatarr, åt då Losec och Novalucol. När jag blev gravid så hjälpte inte tabletterna, bm sa då att dom brukar rekomndera Gaviscon (flytande) till gravida som har problem med just magkatarr. Gaviscon fungerade ovh det är jag väldigt tacksam för!
    Prova!!

• sariat

jag fick rådet att äta omprazol både av min bm och apotekspersonal. Men när jag kommer hem med min nyköpta förpackning så läste jag bipackssedlen och där stod att man skulle kontaka läkare el. apotekspersonal först.. men de had ejag ju gjort.. sen kollade jag fass på it för säkerhetskull och då står de så här:

Begränsade epidemiologiska studier indikerar inga negativa effekter under graviditet eller ökad allmän missbildningsfrekvens. Informationen om specifika missbildningar är dock otillräcklig.

Användning av omeprazol under graviditet kräver en noggrann nytta-/riskavvägning.

hann redan ta en innan jag läste då jag litade på bm o apotekspersonal.. men nu vågar jag ta fler.. har ont istället.

• Ms TB

På apoteket sa dom att jag kunde ta omeprazol ifall jag även var gravid (dock så är jag ju inte det).

• Gravid2010

Emke skrev 2009-02-28 22:37:01 följande:

gravid 07: hm... det där kanske är svårt att veta, bara utgick från att det är magkatarr då det känns som andra gånger jag haft det/bedömts ha haft det. Hur skulle du beskriva att magsår känns i jämförelse?
    Det kändes helt enkelt bara värre än innan och vanlig magkatarrsmedicin fungerade inte. (Losec har dock aldrig fungerat för mig. Jag åt massvis med zantac istället.)
  • lilja82

Jag har magkatarr och min läkare skrev ut mängder med Gaviscon till mig som man ska ta massor av. Det är inte skadligt och har gjorts studier på, han ville däremot inte att jag skulle ta varken Losec eller Lanzo som jag ätit innan eftersom det inte har gjorts tillräckligt med studier. Novalucol ska vara ofarligt, men min läkare föredrog gaviscon. (Gaviscon finns även som tugg-tabletter och är receptfritt vad jag har förstått.)

Tycker det är ett spelande med ödet att fråga läkare och barnmorskor, alla verkar säga olika :P

• Boa

Jag fick omeprazol utskrivet första graviditeten, pga hemsk halsbränna (kanske var det magkatarr?). Jag tror mest jag fick recept för att det blir billigare då, hon sa att jag kunde ta Losec mups annars men de är ju jättedyra.
    Nu är jag gravid igen och har samma problem, äter Losec som ju är omeprazol.

• Boa

Förresten provade också gaviscon, och det hjälpte inte alls.

• Postit

Losec mups 20 mg och Gaviscon har jag blivit rek och vad jag har läst så är de helt ofarliga under graviditeten.
    Ett litet tips som tydligen är en gammal huskur är bla att äta banan. När jag känner att det är på gång så försöker jag mota det med just banan och ibland går det faktiskt tillbaka. Dessutom får man ju endast ta 1 Losec/dygn. Hinkar i mig Gaviscon före läggdags dämpar uppstötningarna galant

PS I Losec Mups är det verksamma ämnet Omeprazol, men tabletten som har just det namnet är ej rekommenderad för gravida, det kan ju bero på ngn annan substans som också finns i denna. Jag har jämfört innehållsförteckningen och de är ju inte identiska DS

• Liu09
    Svar på #5
    Halloj!

Jo Losec finns som receptfritt numera, jag köper dock Omapreol 20 mg receptfri eftersom den är mkt billigare än Losec =)
    Hoppas d löser sig. Ibland kan man behöva äta i 14 dgr för att magen ska få tid att läka ut. (Ibland krävs det dock upp till 6 veckor.. beroende på hur mkt skada magslemhinnan har tagit av den alltför höga syran)

=)
  • PellePlutt81

Här värkar vi ha folk mes super koll på magkatarr.
    En fråga (eller kanske en mångd egenligen.) I lördags åkte jag in till förlossningen eftersom jag hade kramper i magsäcken och hela magen värkte. Mådde allmänt illa och kunde knappt ställa upp mig. Där fick jag lämna blod- och urinprov. Urin provet visade en viss proteinmängd som inte var så bra enligt Läkare o BM. Blodprovet visade att jag hade llite lågt halt av trombocyter (tror det heter så). Aja jag fick iaf flyttas över till en avdelning för övernattning så d kunde hålla koll på mig. Kramperna fortsatte hela natten o jag fick gaviscon o liknande läkemedel utan ngn som helst nytta. När kramperna väl kom ca 2 ggr i timmen så varade de i 20-30 sek så släppte det o allt var bra igen. Fick även en blodtrycksfall helt plötsligt så ajg fick gå på dropp i ett dygn. Men efter att ha vart i sjukan några dagar så avtar kramperna ganska rejält och jag fick de en ggn till igår då jag blev serverad citron saft till maten o d gick inge bra. Jag tänkte att det kunde vara stressrelaterat efter som jag pga saker o ting jag vart med om blir extra stressad mot slutet av graviditeter + att jobbet vart ganska tungt sista veckan. Men läkarn kom in idag o sa att eftersom jag mådde bra skulle jag åka hem.. det kan jag förstå men han sa att jag hade magkatarr utan att ens ha pratat med mig i 1 minut. Det som jag beskrivit är det symptomer för magkatarr?? Min mamma har det och hon har inte dessa krampakriga symptomer alls utan en bestående obehagskänsla + att allt hon äter/dricker smakar syra.. så är det inte riktigt med mig. Vad tror ni?

• PellePlutt81

Just ja, kan tillägga att jag oxå fick omeprazol av läkaren..

• Pralin M

Omeprazol och Losec är exakt samma sak. De har samma verksamma substans. Skillnaden är att Omeprazol är billigare och görs av ett annat företag. Därför fegar de och skriver att tillräckligt med studier inte är gjorda, eftersom de inte gjort dem själva. Synd tycker jag, eftersom många inte vågar ta omeprazol trots att de är helt ofarliga när man är gravid.

Svar på tråden Gravid och magkatarr? Vilken medicin äter du???