• 83an

A-kassan säger att det är bättre att börja stämpla än att sommarjobba *skumt*

Den 4/5 börjar min uppsägningstid att löpa.
    Den varar i 2 mån och den är arbetsfri.

Jag har kollat lite efter sommarjobb då det inte finns så många andra jobb att söka just nu.
    Kändes som om det hade varit smart och slippa börja stämpla direkt (utan spara lite på sina dagar).

Men nu har jag räknat på det (var sjukskriven på 50% under 3,5 mån, innan jag påbörjade min mammaledighet) och resultatet blir ju rätt sjukt...

*Om jag börjar stämpla direkt efter uppsägningstiden så skulle jag få ut (netto) runt 9900kr/mån

*Om jag jobbar under 2 mån i sommar med en lägre lön (har räknat på vad jag tror att jag kan få i lön - lite)än den jag hade innan. Då skulle jag få ut (netto) 9650kr/mån

*Om jag däremot kan hitta ett jobb som ger mig dubbel lön under min uppsägningstid och sen börjar stämpla. Skulle detta ge (netto) mig 11800kr/mån

*Och om jag kan jobba så jag får dubbellön + ett sommarjobb efter det, i 2 mån, skulle det bli 11500kr/mån.

Summan blir alltså:
    Att det bästa hade varit att jobba under uppsägningstiden men inte skaffa ett sommarjobb efter det.
    Och det sämsta visar sig vara att vilja spara på sina "stämpeldagar" och vara duktig och vilja sommarjobba.

Detta går inte riktigt ihop i mitt huvud...

Ringde A-kassan som ger mig rådet att inte skaffa sommarjobb, utan anmäla mig som arbetslös direkt efter uppsägningstiden.
    Detta för att få ut mer pengar....

Hmmmmmmmmmmmm... skumt va?

• Svar på tråden A-kassan säger att det är bättre att börja stämpla än att sommarjobba *skumt*
  • jordgubbe0812

Tja, det mest skumma var att a-kassans rekomendation. Den måste vara totalt regelvidrig.

En sak kan vara värd att kolla upp.
    Nämligen senariot att du arbetar klart på ditt nuvarande arbete och får a-kasssa. (minst 9900kr/mån enligt uträkningen ovan).
    Om du sen får ett sommarjobb mindre än 6 månader, då tror jag du återgår till den a-kassan du hade innan.
    Altså det jag menar är, a-kassan räknar ut olika om du är arbetslös mellan arbetet och sommarjobbet jämfört med om du skulle börja direkt.

• 83an

Men när jag kollade med dem menar de att de räknar på en 12-månaders period.
    Och skulle jag då börja jobba direkt efter uppsägningstiden med en lägre lön än tidigare, i säg 2 mån.
    Då plockar de bort de 2 första mån i den här perioden (då jag arbetade 100% med den förra lönen) och lägger på dessa två mån med lägre lön.
    Detta gör ju att totalen på dessa 12 månader blir lägre.

Och i och med att uppsägningstiden slutar den 4/7 är det ju mest troligt att få sommarjobb vid den tiden.
    Men på henne verkade det som om det inte spelar ngn roll.
    Utan vill jag ha så mkt pengar som möjligt (om jag inte kan hitta nåt under perioden 4/5-4/7) så är det att börja stämpla direkt.

Jag fattar verkligen inte detta system...
    Man borde ju vilja jobba... vilket borde ge mer pengar än om man inte jobbar.

• jordgubbe0812

Jo, det är skillnad på om du är arbetslös före sommarjobbet eller inte.

Läs följade:
    "
    Dagpenning vid nytt villkor
    Under arbetslösheten kan du arbeta in rätten till ännu en ersättningsperiod. För att du ska få en ny ersättningsperiod krävs att du under arbetslösheten arbetar heltid eller deltid i den omfattningen att du uppfyller arbetsvillkoret.

Dagpenningen i den nya perioden blir 65 procent av den gamla dagpenninggrundande inkomsten eller 80 procent av den dagpenninggrundande inkomst som det senaste arbetet medför. Även normalarbetstiden räknas om (normalarbetstiden har betydelse för antalet ersättningsdagar per vecka för den som deltidsarbetar eller har frånvaro). AEA ska välja den beräkning som ger högst dagpenning."

Det är från följande länk men gäller alla akassor.
    www.aea.se/sa_beraknas_din_dagpenning22.aspx

• jordgubbe0812

Hej.
    Dessutom har du missat det faktum att a-kassan sjunker i dina uträkningar. Du får först 80%, sen 70, sen 65% av din ursprungliga lön.
    Arbetar du en period, spar du ju dagar med hög procenthalt till senare.

• 83an

Fan jag blir knäpp på allt detta.
    Varför ska man alltid behöva tänka ett steg framåt hela tiden.
    Vill man jobba så ska man väl för sjutton få det, utan att bli straffad för det

Jag håller på och ringer, försöker få tag på dem så jag kan fråga en gång till.

Fick idag veta att jag fått minst 3 veckors arbete i sommar iaf.
    Tråkigt att behöva tacka nej bara för att man får mindre A-kassa efter.

Men men... jag ska ringa och höra...
    Om man någongång kunde komma fram

• 83an

Nu har jäg äntligen kommit fram och hon verkade ju heltrög som jag fick prata med.
    Men enligt henne så spelar det ingen roll om jag är arbetslös emellan uppsägningstiden och sommarjobbet eller om jag börjar sommarjobba direkt efter uppsägningstiden.
    Får samma A-kassa när jag väl blir arbetslös iaf.

Och det här med att man först får 80% och sen mindre...
    Enligt henne har jag 80% i 300 dagar så länge jag uppfyllt kraven innan. Efter de dagarna görs en ny prövning...

Eller det var kanske det Du menade...

• 83an

Känns lite sådär att själv sitta och räkna på det här.
    Man skulle ju vilja att ngn hjälper en så man vet att det blir rätt.
    För det är ju en del pengar/mån som det handlar om.
    Inte nåt jag vill rycka på axlarna åt. Vill ju verkligen veta att jag gör rätt att tacka ja/nej till att jobba.
    Jobbar ju inte för att det är skoj, utan för att få så mkt pengar som möjligt såklart...

• skogstomte

Maila akassan så har du svart på vitt sedan för alla du talar med kommer att ge dig olika svar är min erfarenhet. Sedan kan du be att få tala med en jourhandläggare på min akassa är de som svarar i telefon inte handläggare utan anställda på ett callcenter dvs de har inte alltid så bra koll. Jag blev arbetslös i juni förra året var arbetslös 3 veckor jobbade sedan 7 veckor och blev arbetslös igen och dagpenningen ändrades inte trots att de var skillnad i lön. Tror som ovanstående att när du väl fått din period beviljad så har du den dagpenningen tills du jobbat ihop ett nytt arbetsvillkor dvs minst 6 månder jobb. Däremot kan ju månaderna i sommar sänka din dagpenning i nästa period om du blir arbetslös så länge.

Så rådet är väl att se till att vara arbetslös ett par veckor direkt efter att din uppsägningstid är slut och sedan jobba så mycket du kan.

Hoppas du får rätsida på det hela, vet hur jobbiga akassan kan vara!

Lycka till!

• jordgubbe0812

Jag håller med dig.
    Är du med i facket, isåfall kanske du kan få hjälp av dem?

Jepp, det var det jag menade. 80% dag 1-200, 70 % dag 200-300 65% dag 301->
    Kan du inte försöka få tag up en annan a-kassehandläggare?

• skogstomte

Om man läser det finstilta så finns det även regler för när dagpenningen ändras o inte. Vet att jag läst någonstans att om den sänks så ändrar de inte osv.

Läs på akassans hemsida och om din akassa inte har så bra info om regelverket kan du läsa på någon annan akassas hemsida. Regelverket är det samma för alla akassorna (det är reglerat i lag) det är bara hur de förklarar det som skiljer.

• 83an

Tack för svaren....

Men enligt henne så skulle jag ha 80% i 300 dagar... _inte_ i 200 dagar och sen 70%.

Det är ju så tråkigt att inte veta vem man ska lita på.
    Har pratat med två handläggare och båda säger typ samma sak.
    De har tfntid på fm men då är det mer allmäna frågor.
    Vill man ha mer svar ska man ringa mellan 13-15. Och det är det jag har gjort... tycker då att man borde få bra svar.
    Men jag ska kolla in andra a-kassors sidor så får jag läsa där istället.

Men om jag ska räkna på vad jag får om jag börjar stämpla direkt efter uppsägningstiden så blir det väl såhär:

Jag var sjukskriven på 50% under 3,5 mån: 3,5 x (månlön/2)
    12 mån - de 3,5 mån=8,5 mån: 8,5 x månlön

Sen lägger jag ihop det och delar med 12 (mån).
    Då får jag ut en snittlön/mån under en 12 månadersperiod.
    Multiplicerar det med 0,8 för att sen dra bort skatten.

Har jag gjort helt galet?????
    Eller kan jag lite på min egen uträkning

Men att maila dem var ju ett bra förslag...
    Alltid bra att ha det svart på vitt vad de svarar mig.

• jordgubbe0812
    Svar på #11
    Maila låter bra.
    Jag är ganska säker på att det är 200 dagar.
    Gällande sjukskrivningen beror det exakt på hur mycket du var hemma. Eventuellt påverkar det din a-kassa negativt enligt din beräkning ovan. Eventuellt är det överhoppningsbart. Beror på om du kom upp i 80h eller inte, se nedan.

Du som är sjuk eller föräldraledig hela kalendermånader får dock hoppa över dessa månader vid beräkning av ersättning och på så sätt förlänga ramtiden (det gäller också den som är sjukskriven ¾ tid eller halvtid om man av någon anledning inte lyckas uppfylla ett arbetsvillkor, det vill säga arbete minst 80 tim/mån).
  • 83an
    jordgubbe0812 skrev 2009-03-02 22:12:12 följande:
    Du som är sjuk eller föräldraledig hela kalendermånader får dock hoppa över dessa månader vid beräkning av ersättning och på så sätt förlänga ramtiden (det gäller också den som är sjukskriven ¾ tid eller halvtid om man av någon anledning inte lyckas uppfylla ett arbetsvillkor, det vill säga arbete minst 80 tim/mån).
    Jag var ju sjukskriven på 50% men det kan ju hända att jag ngn dag var borta mer...
    Och att jag inte kom upp i de 80 tim... det vet jag ju inte riktigt.
    Ska nog ringa lön på mitt förra jobb, så de får kolla detta.

Men en annan sak oxå... det har ingen betydelse om jag får ett sommarvikariat med timlön jämfört med att få månadslön??????
  • IS THIS IT

Har inte lästa alla inlägg. Men det kan ju vara bra att tänka lite mer långsiktigt än bara leva här och nu. Vad kommer tex att se bäst ut i ditt CV? Arbetslös eller sommarjobb? Vilken merit ger dig större chans att få ett jobb i framtiden och som dessutom kan vara bättre betalt?

Jag förstår faktiskt inte hur man kan fundera på att gå arbetslös om man ändå har möjlighet till att jobba. I de flesta fall genererar arbetet mycket mer i längden; självförtroende, ser bättre ut i CV och ger en merit i form av arbetsprestationen (även om den är liknande ett tidigare jobb.) Tycker inte det är så svårt val när det bara rör sig om några hundringar.

Hur som helst, lycka till med arbetssökandet!

• 83an

IS THIS IT skrev 2009-03-03 14:18:28 följande:

Har inte lästa alla inlägg. Men det kan ju vara bra att tänka lite mer långsiktigt än bara leva här och nu. Vad kommer tex att se bäst ut i ditt CV? Arbetslös eller sommarjobb? Vilken merit ger dig större chans att få ett jobb i framtiden och som dessutom kan vara bättre betalt? Jag förstår faktiskt inte hur man kan fundera på att gå arbetslös om man ändå har möjlighet till att jobba. I de flesta fall genererar arbetet mycket mer i längden; självförtroende, ser bättre ut i CV och ger en merit i form av arbetsprestationen (även om den är liknande ett tidigare jobb.) Tycker inte det är så svårt val när det bara rör sig om några hundringar.Hur som helst, lycka till med arbetssökandet!
    Nä men jag vill såklart jobba. Men har man hus, bilar och två barn så behövs varje krona.
    Och jag tycker att det är så pissigt att det inte ska löna sig att vilja jobba.
    Det är ju katastrof...

Jag kommer förmodligen att ta detta jobb även om det sänker min a-kassa.
    Just för att jag oxå fattar att det ser bättre ut i mitt cv att jag arbetat än att varit arbetslös.

Men det är illa att man ska bli straffad ekonomiskt för att man vill sköta sig och arbeta.

Jag är uppforstrad till att arbeta och försörja sig och inte "lalla omkring" för att jag inte orkar jobba.

Tanken som vi hade, var att jag skulle börja jobba den 4/5 för att min man skulle få vara pappledig i några månader.
    Men när jag fick veta att jag inte hade ngt jobb att gå tillbaka till så tänkte jag:
    Äsch, det löser sig... jag sommarjobbar väl så han får vara hemma.
    Tycker inte att det är ett alternativ att han ska vara pappaledig och jag arbetslös, när man kan lösa det på annat sätt.
    Så därför trodde jag (naivt kanske) att det skulle löna sig att vilja jobba.
    Men inte då... nä inte i det Sverige vi lever i nu

Och som sagt... varje krona är ju välkommen
  • IS THIS IT
    83an skrev 2009-03-03 14:43:17 följande:
    IS THIS IT skrev 2009-03-03 14:18:28 följande:
    Men det är illa att man ska bli straffad ekonomiskt för att man vill sköta sig och arbeta.
    Håller med fullständigt!
  • 83an

Och så har det dykt upp lite nya frågor... försöker få tag på a-kassan igen men komemr inte fram

Ngn här som vet kanske...

Jag har uppsägningstid 4/5-4/7 och då säger a-kassan att det vore bra om jag hade ett jobb då, så jag får dubbla löner.
    Men om jag får lönen månaden efter.
    Alltså det som jag skulle ha i slutet av maj får jag i juni (för att sånt "släpar" en månad) måste jag se till att jobb 4/6-4-8 istället för att få dubbelt då?
    Vilket månad räknas, den när jag tjänar pengarna eller den när jag får dem utbetalda?

Om jag tjänar dubbla löner under 2 månader... finns det ngt "tak" på vad man får tjäna för att det ska räknas med?
    Jag menar om jag tjänar en vissa summa, kan jag räkna med hela den summan i den här 12-månaders perioden eller är det bara upp till ett visst belopp?

• jordgubbe0812

Det räknas den månaden du arbetar. Om du sen får lönen innan eller efter spelar ingen roll.

Kolla med din nuvarande arbetsgivare att du får ha en annan inkomst. Det är inte helt ovanligt att en eventuell annan inkomst skall avräknas från uppsägningslönen.
    Varför är du inte uppsagd redan om du nu vet att du kommer bli det?

• 83an
    jordgubbe0812 skrev 2009-03-05 22:11:20 följande:
    Det räknas den månaden du arbetar. Om du sen får lönen innan eller efter spelar ingen roll.Kolla med din nuvarande arbetsgivare att du får ha en annan inkomst. Det är inte helt ovanligt att en eventuell annan inkomst skall avräknas från uppsägningslönen.Varför är du inte uppsagd redan om du nu vet att du kommer bli det?
    Oki...

Jo den är avräkningsfri.
    Jag är mammaledig och skulle börjat jobba den 4/5.
    Och de får ju bara ge mig besked om att jag blir uppsagd.
    Men uppsägningstiden får ju inte börja löpa förrän jag skulle varit tillbaka.
Svar på tråden A-kassan säger att det är bättre att börja stämpla än att sommarjobba *skumt*