A-kassan säger att det är bättre att börja stämpla än att sommarjobba *skumt*
Den 4/5 börjar min uppsägningstid att löpa.
Den varar i 2 mån och den är arbetsfri.
Jag har kollat lite efter sommarjobb då det inte finns så många andra jobb att söka just nu.
Kändes som om det hade varit smart och slippa börja stämpla direkt (utan spara lite på sina dagar).
Men nu har jag räknat på det (var sjukskriven på 50% under 3,5 mån, innan jag påbörjade min mammaledighet) och resultatet blir ju rätt sjukt...
*Om jag börjar stämpla direkt efter uppsägningstiden så skulle jag få ut (netto) runt 9900kr/mån
*Om jag jobbar under 2 mån i sommar med en lägre lön (har räknat på vad jag tror att jag kan få i lön - lite)än den jag hade innan. Då skulle jag få ut (netto) 9650kr/mån
*Om jag däremot kan hitta ett jobb som ger mig dubbel lön under min uppsägningstid och sen börjar stämpla. Skulle detta ge (netto) mig 11800kr/mån
*Och om jag kan jobba så jag får dubbellön + ett sommarjobb efter det, i 2 mån, skulle det bli 11500kr/mån.
Summan blir alltså:
Att det bästa hade varit att jobba under uppsägningstiden men inte skaffa ett sommarjobb efter det.
Och det sämsta visar sig vara att vilja spara på sina "stämpeldagar" och vara duktig och vilja sommarjobba.
Detta går inte riktigt ihop i mitt huvud...
Ringde A-kassan som ger mig rådet att inte skaffa sommarjobb, utan anmäla mig som arbetslös direkt efter uppsägningstiden.
Detta för att få ut mer pengar....
Hmmmmmmmmmmmm... skumt va?