• KarroBarro

Recept på doptårta?

Jag skulle vilja ha förslag på tårta man kan göra till dopet. Det är bra om man kan göra det mesta några dagar innan. Någon som har nått bra recept?

• Svar på tråden Recept på doptårta?
  • dinos

om du nu inte vill göra den själv, kan man ju beställa en tårta med ditt barns bild på..

kan kanske vara roligt..

• Aannaa

God marängtårta:

4 äggvitor
    3dl socker
    4dl rice krispes

Vispa vitorna till hårt skum, tillsätt sockret lite i taget, fortsätt vispa 5 min. Vänd ner flingorna. Bred ut på ett bakplåtspapper i en långpanna. Grädda i mitten av ugnen 75 min 125 grader. Låt svalna och dela på mitten.

Kräm

4 äggulor
    1 dl socker
    1 dl grädde
    125 gr smör

Vispa gulorna o sockret i en kastrull, tillsätt grädden o låt sjuda på svag värme till det tjocknar. Ta bort från värmen och rör ner klickar av smöret. Låt svalna o bred sedan ut på ena maränghalvan, lägg den andra ovanpå.
    Garneras med vispad grädde och bär.

Bären på tårtan får gärna vara lite syrliga eftersom tårtan är så söt, t ex hallon.

• Kela

Enkel tårta som vi gjorde.

Köpte färdiga bottnar, fyllde tårtan med jordgubbssylt och vanilj visp, garnerade med jordgubbar och grädde.
    Det var en god och enkel tårta. Fylla den kan man göra dan före men garneringen bör göras samma dag.

Svar på tråden Recept på doptårta?