avvänjning kaninungar
Har en kaninhona med 3 ungar som nu är 6 veckor gamla.
Alla ungarna äter pellets, hö och dricker vatten.
Hur går vi till väga med avvänjningen?
Vill ha en praktisk "steg för steg handledning".
Tack på förhand
Har en kaninhona med 3 ungar som nu är 6 veckor gamla.
Alla ungarna äter pellets, hö och dricker vatten.
Hur går vi till väga med avvänjningen?
Vill ha en praktisk "steg för steg handledning".
Tack på förhand
Jag kanske var lite drastisk...men när våra kaninbebbar åt o drack av "vuxenmaten" (ca 6 veckor) så tog jag helt enkelt bort dom från mamman....
Kollade kön o placerade honor o hanar för sig (det blir så attans många kaniner helt plötsligt annars)...
Förstår hur du menar..
Här hade dottern 3 kaniner...efter ett litet tag så hade vi..12!!! (honorna fick 6 ungar var....)
Visade sig att hennes 3 hannar inte alls var 3 hannar utan en hanne o 2 honor...
Jag har lärt mig av mitt misstag o kollar nu alltid kön själv på djur som kanske ska tas hem...
O sen dess har inget mer hänt
Kaninungarna ska stanna hos sin mamma tills dom är minst 8 veckor. Dom utvecklas mycket under dom veckorna och för att dom ska ha så stor chans som möjligt att bli friska och glada kaniner bör dom stanna hos sin mamma. Både Svenska Kaninavelsförbundet och Sveriges Kaninhoppares Riksförbund rekomenderar att ungarna ska stanna hos mamma i minst 8v. I lagen står det att ungarna ska vara hos sin mamma eller annan likvärdig under de 6 första veckorna men 8v är alltså Kaninförbundens rekomendation.
Det bästa är att låta ungarna gå kvar i samma bur någon vecka till och alltså flytta på mamman, jag tycker inte att honor och hanar ska gå tillsammans efter 10v för säkerhets skull Fram tills dess kan dom gå tillsammans i samma bur innan man delar på dom till varsin bur.
Vissa uppfödare plockar bort mamman någon vecka innan för att se att alla ungar(magar) klarar av det. Men då sparar jag hellre ungarna en vecka längre. Oftast säljs ungarna direkt vid 8 veckor, utan någon avvänjning. Jag brukar låta mamman gå kvar med ungarna så länge hon tolererar dom, och flytta på hanarna (när dom är runt 10v) om det är så att ungarna inte är tingade/bokade/kan flytta på en gång.
För att mamman inte ska få mjölkstockning så kan man minska ner på pelletsen när hon får egen bur. Något man ändå måste göra eftersom ungarna + mamma bör ha fri tillgång ;)
Jag brukar låta mamman vara ute i hagen någon timma varje dag för att hon ska få lite avlastning, och ungarna diar bara 1-2 gånger per dygn ändå så det är ingen fara om honan är borta någon timme eller två under dagen
Hoppas du har fått svar på dina frågor? :) Annars är det bara att fråga mer
Här gör vi så här..
När kaninungarna är 5-6 veckor gamla så börjar vi ta bort ungarna ca 30 minuter från mamman 3 gånger första veckan. Veckan efter, då de är 6-7 veckor tar vi bort dem ca 1-1½ timme varje dag.. och fungerar då allt veckan när de är 8 veckor så får de flytta då.
Hittils (ca 80 kullar) har ingen mått dåligt av detta, så jag antar att det är ett ypperligt sätt att avvänja dem och ge dem en bra start på kommande liv.
Lycka till
När jag hade kaninungar så tog jag bara bort dom (alltrså från mammam), dom sista veckorna så märkte jag inte ens att dom åt av henne, dom åt ju hö och pellets och grönsaker.