• Anonym (tvärtom)

Bonusbarnet har adhd

Bonusbarnet har adhd vilket får mig att känna tvärtom än vad jag borde.

Jag borde se det som att han är i behov av mer hjälp och vara villig att finnas där och ställa upp men jag tvärbromsar?!

Jag har alltid tyckt att han är jobbig, jag har känt honom i 5-6 år och inte delat något naturligt med honom utan vår relation har alltid varit ansträngd just för att jag inte har tålamodet till hans sätt att vara.
    Det kryper mig under skinnet och har stulit så mycket från mig och min kille att jag ser hela barnets existerande som ett enda stort problem.

Jag önskar han bodde hos sin mamma.

Killen och jag hade en lååååååååååååååååååååååång diskussion om hela den här grejen igår då diagnosen är relativt ny(nåt halvår) men det kom inte direkt som en överraskning för mig.

Men jag som hoppats att jag skulle ha mer föståelse nu när det finns svart på vitt att han har problem men allt jag ser är att den enda skillnaden är att det nu finns nedskrivet.

Hans beteende har ju inte direkt ändrats bara för att vi har papper på att han är jobbig utan det bara understryker min känsla av att han verkligen är ett problem.

Faan vad känslokall jag låter.

Jag har alltid haft mer eller mindre problem med hela den här biten att killen har barn sedan innan och nu är det ÄNNU värre, barnet kräver dessutom mer än ett vanligt barn.
    Varför kan han inte bara vara snäll och normal som de flesta andra barn jag träffar?

Han är alltid på allt, tjatar, lyssnar inte, rastlös, får utbrott, verkar lida av depression rent ut sagt och är rädd för allt.

Jag som vuxen borde vara den som hjäler till att stötta men det enda som har hänt att jag tagit stort avstånd till honom då jag inte orkar med honom och känner att det inte är min kamp, problembarnet är inte mitt.

Jag önskar att jag inte kände såhär och jag vet inte hur jag ska kunna bryta mitt mönster.

Nej, jag tänker inte "gå och prata med någon" i första skedet, jag vill kunna reda ut detta själv först, ge mig en chans iaf.

Någon som har någon erfarenhet eller är jag den enda som reagerar så tvärtom mot vad man borde?

Några tips, tankar, ideér?

• Svar på tråden Bonusbarnet har adhd
  • Anonym (***)

Jag har väl lite samma problem. Min sambos dotter har förmodligen också ADHD (inte fastställt än), men jag tycker att det är jättejobbigt. Hon är otroligt krävande.

Tyvärr så tycker min sambo likadant som jag. Han varken klarar av eller orkar med sin dotter. Han har alltid trott att det är något fel på henne, men biomamman har stoppat alla ev. utredningar.

Som det är just nu så känner både jag och min sambo att snart är hon inte välkommen hos oss som hon beter sig. Och det känns jättetråkigt. Jag vill att det ska fungera, men hon lyssnar inte alls på oss, bara på sin mamma. Så då kanske det är bättre att hon bor hos henne och hos oss varannan helg. Ibland har i alla fall jag tänkt att det blir värre av att hon bor varannan vecka. Jag inbillar mig att hon behöver kontinuitet.

• Anonym (Lärare)

Har all förståelse för att det är jobbigt! Jobbar själv med barn som har diagnosen. Vissa dagar är det väldigt skönt att gå hem från jobbet... Brukar dock tänka att jag bara behöver umgås med "adhd-hjärnor" i sju timmar per dag, barnen själva har dom 24 timmar.I ert fall blir det ju förstås fler timmar. Sök hjälp, kanske via skolan, för det kan fungera bättre... Om barnet hade varit rullstolsburet hade ni nog handikappanpassat och inte skickat det till mamman för "hon har ändå enplanshus!"
    Lycka till!

• Anonym

Hej hej!

Vad skönt det är att ha hittat denna tråden.

Min pojkvän har två barn 12 och snart 15 år, sonen som snart är 15 har förmodligen ADHD ( ingen diagnos ännu) men ska snart utredas.

Jag älskar verkligen honom, och när han är lugn är han som vilken underbar 15 årig kille som helst. Men allt som oftast är han inte lugn. Ibland kryper det under skinnet på mig och jag vill bara försvinna. Han vet exakt vilka "knappar" han skall trycka på för att jag inte ska orka. Jag har alltid haft mycket tålamod med allt, även innan jag träffade min pojkvän. Men till saker hör även att jag jobbar med människor som har ADHD och andra psykiska sjukdomar.
    Min pojkvän och jag bor långt ifrån varandra (nästan 50 mil) När jag är ledig från jobbet är jag ledig länge(2 veckor) och spenderar den tiden hos min pojkvän, när jag kommer hit vill jag ju såklart leva ett härligt familjeliv med barn och allt, men sonen sätter käppar i hjulet för det hela tiden med alla hans utbrott och kränkningar hela tiden.
    Jag är 25 och min pojkvän är 42 så det är ju en ordentlig åldersskillnad, jag vet inte om det har nån inverkan på det hela med det har det förmodligen. Skilljer ju bara 10 år på mig och sonen. Men det dagarna när han är go så är han helt underbar! Andra dagar känns det mest som om han är ute efter att förnedra alla som finns runt omkring han.
    Jag försöker verkligen allt för att hålla tålamodet uppe, men om det har varit väldigt mycket på jobbet också är det inte lätt.

Det blir heller inte lättare när barnens mamma köper barnens kärlek, allt dom pekar på får dom även om det kan inebära att mamman inte har pengar kvar resten av månaden.
    Min pojkvän har försökt prata med henne så många ggr men det hjälper inte då hon bara skyller över allt på honom hela tiden och säger att det är han och jag som gör att sonen är så här.

Som sagt det är väldigt jobbigt men det är bara att kämpa på, vi orkar om vi bara vill. Anledningen till att jag orkar är att jag har en helt underbar pojkvän som jag verkligen kan prata med och som förstår min sits också, att jag inte orkar alltid, precis som jag förstår honom.

När det blir alldeles för jobbigt ibland så går jag in i vårat sovrum och stänger dörren och vilar upp mig några minuter, sen är det bara att ta nya tag.

Så till alla i samma sits som jag - kämpa på! Vi fixar det!

När det blir alldeles för jobbigt ibland så går jag in i vårat sovrum och stänger dörren och vilar upp mig några minuter, sen är det bara att ta nya tag.

• Anonym (Trött)

Hej hej! Vad skönt att det finns fler som är i samma situation som jag. Jag är bonus mamma till ett tvillingpar på 8 år. Pojken har diagnosen ADHD och Asberges syndrom. Flickan är väldigt krävande och hyperaktiv. Jag och min sambo har ett barn gemensamt och ett barn till på väg. Jag känner mig oxå väldigt känslokall när jag tänker- jag orkar fan inte med dem!
    Jag är väldigt aktiv när de gäller de barnen. Jag lägger ner så mycket tid och arbete på att det ska vara så bra som möjligt för alla. Men när man blir motarbetad av deras mor försvinner lusten. Jag vill egentligen lägga all min energi och ork på mitt barn.

• norgesessan

Det är inte svårt för mig att sätta mig in i hur ni tänker och känner, har själv en son med ad-hd. Men det är mitt barn som jag har med mig heltid, och jag lever med hans pappa, så vi har honom varje dag båda två. Hade det inte varit mitt barn så hade det möjligen känt annorlunda.

Ett tips til TS om intresset finns, anmäl er till en föräldrakurs. Vi gick en COPE kurs på BUP (cope finns i allastadsdelerna med, men denna på bup var nästan bara med ad-hd barn). Då får man tips på olika sätt att bemöta barnet, för att öka förståelsen, och liknande..Exemplerna vi fick arbeta efter var dock lite för vardagsliga till att vi fick max utbyte för det...MEn det bästa var när vi hade fikapaus och pratade oss föräldrar emellan (det fanns en bonusmamma med också), det lättade så på hjärtat och man fick så många bra tips...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Anonym (trötter)

jag sitter verkligen i samma båt..önskar ibland att vad skönt det vore om han
    r §
    bodde hos sin mor,men hon verkar inte vilja ha nån kontakt med sin son.har flyttat långt bort.
    Hon har säkert odiagnostiserad adhd som hon betet/beter sig! Så han bor ju här på heltid.Ibland orkar man bara inte*suck*bup tjatar på mig att jag måste gå den där kursen (cope) skolan har t.o.m anmält oss till soc.dom tror ju på hans lögner om allt..

• Anonym (adhd bonus)

Min sambos son går på utredning, men vi är så gott som säkra på att han har adhd. Det är helt ok att känna att det är urjobbigt som bonusförälder tycker jag i allafall. Det är verkligen så jobbigt!
    Vi har gjort så att han flyttat hem till sin mamma och bor bara här varannan helg då det är som någon annan skrev här att dessa barn behöver en "fyrkantig" vardag. Jag är allt utom fyrkantig och har väldigt svårt att hålla på alla rutiner som detta barn kräver. Tror personligen att dessa barn mår bra av en fast punkt i tillvaron. Hans mamma är däremot väldigt fyrkantig och bestämd med allt och där lyssnar han på ettannat sätt. Så då är det bäst för alla om han får bo där mest. Ta upp det som förslag, det har underlättat så mycket för oss som dessutom har tre barn till som vill ha uppmärksamhet.
    lycka till

• Anonym (bonusmorsa?)

Vi har också en biomamma som bromsat alla utredningar etc. Det har inte hjälpt kan jag säga. Nu bor ss hos oss varannan helg då vi till slut sa till, med hjälp av bl a Soc, att det inte funkade med varannan vecka.

Jag tyckte om ss från början men nu efter alla turer är det inte längre så. Ser helst att den helgen han är här går så fort som möjligt. Tyvärr :-/

Svar på tråden Bonusbarnet har adhd