• Dalton99

Kan halsbränna kännas som ont i hjärtat och bak i ryggen?

Som rubriken, kan halsbränna göra så ont så det känns som det är hjärtat som gör ont? Det värker även ut i ryggen. Har läst lite men fått uppfattning om att halsbrännan sitter högt upp som i halsen.

• Svar på tråden Kan halsbränna kännas som ont i hjärtat och bak i ryggen?
  • ALisaE

När jag var gravid andra gången så fick jag som ett tryck över bröstet och ont kring hjärtat. Jag ringde akuten och dom sa att jag skulle åka in direkt. Det visade sig att jag hade halsbränna/sura uppstötningar fast jag inte ens märkt av det själv. Så ja, det kan kännas så. Men har du ett tryck över bröstet och ont i vad som känns som hjärtat så bör du åka in och kolla upp det för säkerhets skull.

• JA77

Jag är sjuksköterska. Om man har "bröstsmärtor" som strålar bak i ryggen eller ut i armen, ska man alltid kolla upp det. Det är samma symptom som ses vid en hjärtinfarkt. Många människor kommer till akuten med dina besvär (helt rätt!).

Jag ska inte skrämma upp dig, du är säkert ung och frisk. Men kolla genast upp det hos en läkare som får verifiera om det är halsbränna eller ej.

• krakel

vart sitter smäran mer än i ryggen då??? i mellangärdet??? jag tycker spontan att det låter som gallan....

ring din BM imorgon och blir det värre inte släper så ring GYNakuten

• Syster Luring

Precis som JA77 säger, jag är också sjusköterska (på hjärtintensivv.avd) och reagerade direkt på dina symtom. De bör absolut kollas upp och förhoppningsvis är det bara halsbränna. Lycka till.

August -95 & Bebisfrö -09
  • Dalton99

Tack för alla svar! Jag tog link och sedan losec mups och nu har det släppt så jag antar det var halsbränna. Men attans vad det värkte. Smärtan satt från magsäcken och uppåt, under brösten och så rakt igenom och ut i ryggen. Riktigt obehagligt.

• krakel

jag säger det igen GALLAN... kan ha fel men så har jag ont om jag får det ...

skönt att det släppte iaf

• Jezss

visade det sig bara va halsbränna? känner exakt likadant och gjort det hela dagen.

• Chaplin89

Jag har också ont så, nedanför brösten och går som ett band runt till ryggen. Började igår eftermiddag och har ännu inte släppt. Äter Novalucol men det har inte hjälpt ett dugg!

När jag trycker försiktigt känner jag att jag är väldigt svullen i övre delen av buken (större ovanför naveln än nedanför) och öm i trakten av magmunnen.

Gravid i v 23 och hoppas det ger sig snart, vet ju att halsbrännan och känslan av att vara proppfull ju blir värre ju större magen blir. Å ondare än så här klarar jag inte!!!

Svar på tråden Kan halsbränna kännas som ont i hjärtat och bak i ryggen?