• PID

Ni som målat er furutrappa!

Jag ska måla räcket och lägga matta på trappstegen på en gammal lackad furutrappa. Måste jag slipa ner räcket innan jag målar? Eller kan man måla direkt över?

Hur gjorde ni? Målade ni över kvistarna med Shellack innan ni målade?

• Svar på tråden Ni som målat er furutrappa!
  • modestyclara

Vi ruggade upp ytan ordentligt innan. Ju mer du får bort av lacken desto bättre fäster färgen. Vi målade trappan vit med golvfärg och den var väldigt tunn så det blev många lager innan den blev snygg. Vi täckte inte över kvistarna innan...

• Pappa G

En rejäl avtorkning med målartvätt kan nog räcka också.
    Kvistlack beroende på behov.

• Eofrysina

Beror på typ av lack och typ av färg du tänkt använda.

Ska du ha oljebaserat och inte vet vad du har som underlag så kan du antingen splia bort all lack, eller så måla med V-slip ett lager och därefter färg.

Ska du måla med plastfärg så funkar det oftast att bara tvätta med målartvätt. Jag skulle helst använda en bra grundfärg också.

HAr man kvar lacken över kvistarna så behövs ju ingen kvistlack. Om lacken är skavd så behövs kvistlack.

Jag målade min trapp med linoljefärg och då behvödes totalt tre strykningar. Den blev inte hal heller, fast det behöver ju inte du bry dig om eftersom du väl skulle klä trappstegen med matta.

• PID

Jag har köpt vit lackfärg.

Räcker det att måla med målartvätt och sen på med lackfärgen bara?!? Varför håller alla på att slipa då?

Eftersom trappan är lackad sedan innan så slipper jag kvistlacka menar du, det är ju skönt att slippa det momentet.

• Eofrysina

Är lackfärgen en alkyd? Om den är det så behöver du veta om lacken är vattenbaserad eller en alkydlack. Ren kemi helt enkelt Målar du en alkyd (oljebaserad) på vattenbaserad lack så funkar det inte utan du måste antingen välja att måla med V-slip eller slipa bort lacken.

• PID

Jag har Flugger Exolit V 40 halvblank. Akrylfärg. Snickerifärg.

• PID

Den kan man väl måla på räcket?

• Eofrysina

Ja det borde gå. Akryl = vattenbaserad = plastfärg

Bara tvätta noga med målartvätt och se till att lacken blir matt.

• PID

jag har köpt grundfärg som jag ska ha på väggarna innan jag målar med väggfärgen. Den kanske funkar att grunda med på trappan innan jag målar med lackfärgen?

Grundfärgen är också vattenbaserad för jag sa i affären att jag är gravid så dom sa att jag inte skulle ha oljefärg då.

Svar på tråden Ni som målat er furutrappa!