Min vita tvätt blir gul när jag tvättar den! Hur kan jag göra?
Alla våra vita kläder gulnar efter några tvättar. Jag har inget speciellt tvättmedel till vita tvättar utan kör det vanliga till det. Finns det nåt man kan göra nu när de redan är gula?
Alla våra vita kläder gulnar efter några tvättar. Jag har inget speciellt tvättmedel till vita tvättar utan kör det vanliga till det. Finns det nåt man kan göra nu när de redan är gula?
Använder du ett whitening tvättmedel. skulle annars rekomenderas vias flytande tvättmedel för vita kläder. Flytande tvättmedel har bättre effekt än pulver!!
Nu när kläderna redan är dassiga, skulle jag rekomendera att ha i lite klorin i vittvätten. se dock till att spå ut det lite. och se till att tvätten i maskinen är blöt när du till sätter klorinet. - annars kan det bli vita fläckar.
har ni egen brunn eller komunalt vatten?
för mycket kalk i vattnet... går inte att göra ngt åt det..
nerja99 skrev 2009-03-01 11:59:15 följande:
tvätta absolut inte i klorin om inte kläderna är av 100% bomull, för då kan de bli verkligen gula... klorin gör att syntet blir gultonat.
kolla på perstorps hemsida så får du bra råd
www.perstorpattika.se
oj vad jag lurades det ska vara så här:
www.perstorpattika.com
f´låt
mimmi 1 skrev 2009-03-01 12:21:57 följande:
mimmi 1 skrev 2009-03-01 12:21:57 följande:
Ha.. då är ju ni proffs på alla ättik-knep!
får ni dessutom rabatt på ättikan? oao...
jag använder rätt mycket ättika här, det är helt superbra till tvätten.. man kan inte vara utan när man upptäckt hur bra det är!
aldrig mer unken lukt i tvättmaskinen, (inte diskmask.heller)
aldrig mer unken lukt i nytvättade kläder, jättebra till duschväggarna..... ja, jag har ju en renodlad ättik-tråd, så jag borde ju få rabatt på ättikan jag med, så mycket reklam som jag gör..
Har egen brunn med en aning för mycket järn i möjligtvis.... hmm... ska prova det där med ättika, faktiskt! Det verkar som om det är ett enormt bra medel till allt möjligt!
Finns vit infärgning också.
Familytime skrev 2009-03-01 16:45:35 följande:
Familytime skrev 2009-03-01 16:45:35 följande: