• Anonym

Får jag säga till mitt ex att jag älskar honom?

Jag började fundera. Mitt ex och jag gick isär för lite över ett och ett halvt år sen.

Jag bor själv nu, trivs jättebra med det. Han har en ny flickvän, sen ett år tillbaks ungefär.

Jag är lycklig utan honom. Jag fungerar, jag jobbar, jag lever ett liv som jag längtade efter medan vi var tillsammans. Jag är en människa som behöver mycket tid för mig själv.

Jag vill inte ha honom tillbaks, iaf inte den mesta tiden. Det går dagar då jag inte ens tänker på vad han gör.

Därför vet jag inte om jag borde säga det till honom, för det är ju ingenting varken han eller jag egentligen vill längre. Lik förbannat så känner jag att det där med kärlek och relationer, det fanns inte innan honom och efter honom...tja, jag tror inte att något mer kan komma.

Och det är okej. Men det känns som om tänk om något händer någon av oss, då vill jag att han ska veta att jag älskar honom? Men kan man säga det, det borde man väl inte? Ställer väl bara till det i onödan?

• Svar på tråden Får jag säga till mitt ex att jag älskar honom?
  • Disela

Man kan ju älska personer på olika sätt. Och du hart ju kommit över honom vad det verkar. Att du älskar honom på ett annat sätt än du gjorde när ni var tillsammans tycker jag att du kan säga. men då får du förklara för honom hur du menar så det inte blir några konstigheter. Men jag tycker det kan vara skönt att få höra. Tror han kommer uppsakatta det om du lägger fram det på rätt sätt.

• Anonym

Mitt ex vet om att jag älskar honom, han är min själsfrände och att det kommer alltid att finnas en plats i mitt hjärta för honom, jag har valt att gå vidare ifrån honom och missbruket och har nu min nuvarande kille och han gör mig lycklig och hel.

• Anonym

Tack, trodde folk skulle tro jag var fullkomligt galen...men det känns som om vi blev vuxna ihop och hur det än blev sen så har jag ju sett honom gå från pojken han var när vi träffades till den man han är idag...

Anledningen till att jag började fundera på det var en sak som hände en bekant till mig. Hans ex fick en hjärntumör och dog och då var det liksom inte självklart hur exet skulle sörja, så att säga... Det var en jäkla knepig situation och det var det som fick mig att börja tänka i dessa banorna :)

• Hillbillie

Jag skulle som sagt vara lite försiktig med hur jag uttrycker mig så jag inte ställer till det i hans nuvarande relation i onödan...men du kan väl säga att han betyder väldigt mycket för dig eller så, nån gång när det faller sig naturligt.

• Anonym

Ja, det tycker jag nog att du kan. Om det inte är han o du som borde vara så borde hans förhållande överleva det. Det är ju inte säkert att han älskar dig, men det kan vara skönt för dig att få säga det!

• synanceia

Personigen tycker jag inte att man säger så till någon som har partner. I ditt fall fämst då du säger att du ibland vill ha honom tillbaks. Men håller med Hillbillie om att om det någon gång faller sig naturligt så kan man säga att han betyder mycket. Men fundera ordentligt på varför du skulle göra det och vad din förhoppning med ett sånt avslöjande är.

• Anonym (Fru)

Om du älskar honom ser inte jag någon fel i att säga det till ditt X,det är ju så du känner,och du vill ju att ditt x ska veta det.

• Anonym

Du kan ju säga att du älskar honom som vän. Vänner vill man inte förlora och umgås ni tillsammans så varför inte? Försök bara inte säga det på ett sådant sätt så det blir missförstånd.

Det är fint att kunna dela sin kärlek via ord det de som betyder mycket för oss. Tycker man är väldigt dålig vänner emellan och säga hur man känner om man står varandra väldigt nära.

• Anonym

Det är inte det att jag vill ha just HONOM...klart man saknar honom ibland, vi hade många bra år tillsammans, men inte de saker vi inte kom överens om. Känns som om vi grälade om samma saker i flera år :)

Det är mer det att det känns som om det där med att leva nära någon, försöka bilda familj, osv, det var något som jag gjorde med HONOM. Väldigt mycket för att det var något HAN ville ha, att jag älskade honom så mkt att jag var beredd att ställa upp på det för hans skull.

Utan honom så känns det som det där, det kan nog vara.

Så, ja, om det faller sig så så kommer jag nog att säga det. Han känner mig, han vet att jag har lätt att säga sådant. Men tänker ju inte ringa honom BARA för att säga " jag älskar dig" :)

• Anonym (säg det)

Jag är i en liknande situation. Älskar fortfarande mitt ex, men har ändå gått vidare i mitt liv. Är singel och tänker bara på honom då och då, men drömmer om honom ganska ofta.. Han har en ny relation sedan ett par år tillbaks, men varje gång vi springer på varandra vet jag att både han och jag fortfarande känner lika starkt.

Så när jag träffade honom senast sa jag helt enkelt som det var - "jag älskar dig fortfarande!". Förklarade också att jag inte förväntar mig något av honom och att jag inte är ute efter att förstöra för honom och hans nya tjej. Och det kändes fantastiskt bra att få det sagt! Som att en sten föll från hjärtat. Man känner det man känner. Så är det bara. Klart du kan säga det!

Dagen efter ringde han mig och pratade ut. Förklarade att han fortfarande känner för mig, men vill vara med sin tjej (visserligen för att hon bor i samma stad och jag inte gör det..!). Det gav mig någon slags ro. Nu vet han och han har valt.
    Kände som du innan - det kändes liksom fel att det inte skulle bli vi, att han inte skulle bli pappa till mina barn. Känner så fortfarande till viss del, men kan acceptera läget nu.

Säg det!

• Anonym (123)

Jag älskar båda mina ex och min nuvarande, fast på olika sätt och det är inget jag sagt till dem. Min första kärlek har jag fortfarande kontakt med, det är nio år sedan han gjorde slut efter ett års relation och han är även vän med min nuvarande. Vi umgås inte ensamma eller så men pratar ibland på msn om seriösa saker, våra relationer och så och det går bra. Han har berättat att han fortfarande var kär i mig när han gjorde slut men att han gjorde det för att "man kunde ju inte gifta sig med den första man hade sex med". Omoget kanske (jag är glad att min nuvarande har lekt av sig rejält) och jag kan fortfarande se i hans ögon ibland hur mkt han tycker om mig som person. Jag tror att han tycker att min kille ska vara glad som har mig men tror inte han vill ha tillbaka mig eller så, däremot vet jag att vi alltid kommer att vara speciella för varandra.

Mitt andra ex gjorde jag slut med för att jag blev kär i min nuvarande. Jag älskar fortfarande honom, vi "blev vuxna" tillsammans, men inte på så sätt att jag vill vara ihop med honom utan som person. Vi har ju många fina minnen tillsammans. Det kan jag nog dock aldrig säga till honom för vi har ingen kontakt idag och han vill inte veta av mig eftersom jag lämnade honom för en annan och det var ett dåligt uppbrott. Det är synd men jag vet inombords vad jag känner och jag behöver inte säga det.

Jag tycker inte det är konstigt att fortfarande ha någon form av kärlek till sina ex men man ska nog passa sig för hur man säger det om han har en ny relation. Du säger ju själv att du inte vill ha just honom, då tycker jag det är onödigt att säga just de orden, då kan man hålla sig till att säga att han fortfarande betyder mkt eller något liknande.

• Elin070

Nej, jag tycker inte du ska säga det. Vid det här laget har ni båda gått vidare med era liv, och han har som du skriver en ny partner. Det finns risk att du ställer till det för hans nya partner och för deras förhållande om hon får reda på det. Jag tycker inte dina känslor är konstiga, men jag skulle hålla dem för mig själv om jag var du.

Svar på tråden Får jag säga till mitt ex att jag älskar honom?