• Freja07

Kan man ta ut sparade semesterdagar i pengar när man har föräldrapenning?

Hej!

Undrar om man kan ta ut sparade semesterdar i pengar samtidigt som man har föräldrapenning? Det känns som att det inte skulle gå..har en disskussion om det nämligen..Snabba svar tack!

Freja 070515 My 081208
  • Svar på tråden Kan man ta ut sparade semesterdagar i pengar när man har föräldrapenning?
  • Stargirl

Nej, inte samtidigt. Du får inte få ersättning från din arbetsgivare samtidigt som du får FP.

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • Lillstrumpa 08

Det låter konstigt varför skulle du inte kunna det. Semesterersättningen är ju inte bunden till vissa dagar. Det borde du visst kunna få. (jobbar fackligt och är rätt så insatt)

• Freja07
    Fundersamhrm..ja då får vi fortsätta diskussionen då tills det blir vardag och man kan ringa och kolla upp
    Freja 070515 My 081208
  • Stargirl

Lillstrumpa 08: Nej det får man INTE ta ut enligt Försäkringskassan.

Så kan föräldrapenningen tas ut

Om du vill arbeta kortare dagar kan du ta ut föräldrapenning för en del av dagen. Du kan ta ut tre fjärdedels föräldrapenning om du arbetar högst en fjärdedel av normal arbetstid, halv föräldrapenning om du arbetar högst hälften av normal arbetstid och så vidare ned till en åttondels föräldrapenning om du arbetar högst sju åttondelar av normal arbetstid.

Hel föräldrapenning på grund- eller lägstanivå kan du ta ut om du arbetar upp till sju åttondelar av normal arbetstid.

Kan vi vara lediga samma dag?

Båda föräldrarna kan inte vara lediga samtidigt och få hel föräldrapenning för samma barn. Men ni kan vara lediga samma dag med föräldrapenning för halva dagen vardera, eller för två olika barn samma dag.

Kan jag få föräldrapenning på arbetsfria dagar?

Du kan ta ut föräldrapenning på grund- eller lägstanivå för arbetsfria dagar. Däremot kan du inte ta ut föräldrapenning samtidigt som du har semester.

För att få hel föräldrapenning på sjukpenningnivå för dagar som normalt är arbetsfria måste du ta ut hel föräldrapenning dagen före eller efter de arbetsfria dagarna. På motsvarande sätt gäller att du måste ta ut halv föräldrapenning när du vill ha halv ersättning för arbetsfria dagar och så vidare. Det gäller om den arbetsfria perioden är fyra dagar eller färre.

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • Plutt05

Varför skulle man inte kunna det? Förra sommaren var jag mammaledig och fick min semesterersättning utbetald i pengar. Jag tog alltså inte ut semester, (var ju helt ledig ett år) utan föräldrapenning, semesterersättningen betalas ju ut per automatik. Gjorde en snabbkoll med några kompisar och det hade funkat likadant för dem

• Lillstrumpa 08

Men att ta ut semesterersättning i pengar är inte att ha semester. Man skiljer på typ av ledighet och ersättning.
    För att vara berättigad till föräldrapenning måste du vara föräldraledig. Du kan fortfarande få ta ut ledig tid från arbetsgivaren i pengar. Du kan inte ha semester och begära föräldrapenning, det är ju självklart.

Stargirl skrev 2009-03-01 14:21:03 följande:
    Lillstrumpa 08: Nej det får man INTE ta ut enligt Försäkringskassan. Så kan föräldrapenningen tas ut Om du vill arbeta kortare dagar kan du ta ut föräldrapenning för en del av dagen. Du kan ta ut tre fjärdedels föräldrapenning om du arbetar högst en fjärdedel av normal arbetstid, halv föräldrapenning om du arbetar högst hälften av normal arbetstid och så vidare ned till en åttondels föräldrapenning om du arbetar högst sju åttondelar av normal arbetstid.Hel föräldrapenning på grund- eller lägstanivå kan du ta ut om du arbetar upp till sju åttondelar av normal arbetstid.Kan vi vara lediga samma dag? Båda föräldrarna kan inte vara lediga samtidigt och få hel föräldrapenning för samma barn. Men ni kan vara lediga samma dag med föräldrapenning för halva dagen vardera, eller för två olika barn samma dag.Kan jag få föräldrapenning på arbetsfria dagar?Du kan ta ut föräldrapenning på grund- eller lägstanivå för arbetsfria dagar. Däremot kan du inte ta ut föräldrapenning samtidigt som du har semester.För att få hel föräldrapenning på sjukpenningnivå för dagar som normalt är arbetsfria måste du ta ut hel föräldrapenning dagen före eller efter de arbetsfria dagarna. På motsvarande sätt gäller att du måste ta ut halv föräldrapenning när du vill ha halv ersättning för arbetsfria dagar och så vidare. Det gäller om den arbetsfria perioden är fyra dagar eller färre.
  • mandelblomma

jo det kan man som en klumpsumma, jag tror tråden här pratar om olika saker...man kan såklart inte ta ut semester sammas dag som fp. Men har man innestående semester som man tar ut i en engångssumma så går det bra att göra :)

• Freja07

Enligt lönekontoret var svaret att det INTE går...

Freja 070515 My 081208
  • Anne69

Självklart kan man det! Inget hindrar att man får div ersättningar från sin arbetsgivare när man får föräldrapenning - det är tvärtom vanligt. De flesta löntagare har ju någon sorts föräldrapenningtillägg el föräldralön.

Kravet för att få föräldrapenning är att man avstår från arbete för att ta hand om sitt barn. Det kravet har således inget med ersättningar från arbetsgivaren att göra. Däremot kan man inte ha semester samtidigt som man får föräldrapenning. Men att ta ut semesterersättning går bra. Däremot är det inte så smart, eftersom man då betalar skatt på sin fritid. Smartare är att ta ut semesterdagar i anslutning till sin föräldraledighet och spara föräldrapenningdagarna.

• mandelblomma
    Svar på #11
    då har erat lönekontor fel...jobbade i går och då hade vi just utbetalning till en föräldrarledig på det sätts om ovan beskriver.
    Samma sak gäller då man är sjuksriven en tid, har själv fått det utbetalt i januari för att man faktiskt inte heller får ha det innestående hur som helst.
  • Freja07

Ja enligt mitt lönekontor måste jag avbryta föräldraledigheten, söka dagar och då få pengar..

Freja 070515 My 081208
  • Anne69

Men du blandar ihop två saker: betald semester samt semesterersättning. Det ditt lönekontor menar är att du ska bryta föräldraledigheten för att ha semester - dvs lön och vara ledig. Det är det absolut mest ekonomiskt gynnsamma så det är ett bra råd! På så vis slipper du skatta på din fritid.

• mandelblomma
    Svar på #14
    nej bara om du tar ut dagar och får ersättning för det...som flera skriver så blandar du ihop ledigheten med semesteersättning.
    Du kan mycket riktigt inte ta ut semesterdagar samtidigt med fl, men du kan ta ut semestersättning för tid som du har kvar från förgående år som i en klumpsumma...ponera att du var sjukledig i stället o inte kunnat ta ut din semester då betalas den ut som i en klumpsumma antingen automatiskt i januari eller så får du begära ut den utbetalningen ( ser olika ut på olika ställen), du bryter ju itne din sjukledighet då för att ta semester...se det som en provisionslön...det är liksom inte semesterledigt du tar ut utan du får din innestående semesterersättning.
    Hänger du med?
  • Freja07

Ja men det är ju det jag menar..ta ut som en klumpsumma pengarna..! Inte ha både semester OCH föräldra peng..så dum är jag inte..(hoppas jag iaf)..Jag ville bara ha ut i pengar inte lediga dar!Eller fattar jag fortfarande inte vad ni menar? Fasen jag blir galen..

Freja 070515 My 081208
  • Billabong
    Freja07 skrev 2009-03-04 12:32:42 följande:
    Ja men det är ju det jag menar..ta ut som en klumpsumma pengarna..! Inte ha både semester OCH föräldra peng..så dum är jag inte..(hoppas jag iaf)..Jag ville bara ha ut i pengar inte lediga dar!Eller fattar jag fortfarande inte vad ni menar? Fasen jag blir galen..
    Jodå, vi här förstår. Men ditt lönekontor har missuppfattat dig!
    De tror att du vill ha ut semesterdagar. Ring/besök dem igen och förklara vad du menar i lugn och ro.
    Men det förutsätter ju att du HAR dagar att få ta ut... Har du inte så många så kan arbetsgivaren anse att du ska ha dina intjänade semesterdagar kvar tills när du är tillbaka i tjänst igen.
  • Freja07

Jag har 24 sparade semesterdar kvar. Jo jag har mailat löne idag men nu när jag skulle in på groupwise så var tjänsten stängd så jag kan ej kolla om jag fått ngt svar. Ska annars ringa dom imorrn..

Freja 070515 My 081208
  • Billabong
    Freja07 skrev 2009-03-04 15:38:50 följande:
    Jag har 24 sparade semesterdar kvar. Jo jag har mailat löne idag men nu när jag skulle in på groupwise så var tjänsten stängd så jag kan ej kolla om jag fått ngt svar. Ska annars ringa dom imorrn..
    Frågan är väl också hur många sparade dagar ditt företag tillåter? Vissa arbetsgivare betalar ENDAST ut de dagar som överskrider den gränsen... Och då gör de det i januari/februari.
    Men som vi hört av andra här, så tillåter vissa arbetsgivare att man tar ut så många man önskar.
    Hoppas du snart får svar!
Svar på tråden Kan man ta ut sparade semesterdagar i pengar när man har föräldrapenning?