• miababia

porterstek

tänkte göra porterstek ikväll, ska man inte bryna steken först el är det bara att lägga direkt i grytan när "vätskorna" kokat upp.

• Svar på tråden porterstek
  • Heavenlyfaith

Den ska brynas runt om först

• Heavenlyfaith

Eller... jag ska rätta mig. Inget är fel eller rätt, spelar ingen roll hur du gör men du får olika resultat i slutändan. Bryner du inte så suger köttet upp mer safter o aromer än om du bryner. Då stänger du porer...

• Heavenlyfaith

Men smakar mycket gör det ju även om du bryner, iom koktiden på köttet så drar den upp väldigt mycket smaker ändock o jag föredrar lite stekyta

• miababia

hmmm, nu blev det ju svårt, får bryna på bara nån sida

• Maac

Jag hade brynt runt om - det ser smaskigre ut dessutom

• mimmi 1

jag brukar aldrig bryna först när jag gör porterstek...utseendemässigt syns det ju inte... för när du skurit upp skivorna, häller man ju såsen över... det gör iallafall jag, så köttet får dra in den goda såsen ordentligt...
    och jag tror nog att köttet får en godare smak om man inte bryner innan...

• Kenzie

Porterstek bryner jag aldrig just för att den ska suga åt sig så mycket som möjligt av kryddorna. Den blir ändå så mörk så rent utseendemässigt spelar det ju ingen roll.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • ALJO

Jag har just gjort porterstek till lunch, det är ju så gott! Särskilt såsen! I receptet skall den inte brynas, men visst kan man göra det om man vill.

• mimmi 1

Det är även lättare att skära i tunna skivor om man inte stekt den innan.. stekytan blir ju lite hård, och det blir lätt att skivorna flisar sej när man ska skära....

så.. valet är enkelt: ingen stekning innan!
    - godare smak, och lättare att skära!

• levandecharader

Lånar tråden lite.... Jag har aldrig lagat porterstek, men ätit det och det är ju så gott, har ni nåt bra recept på det? Kan man göra det på högrev eller är nåt annat kött bäst? Finns ju miljoner recept på nätet men jag vill ha nåt beprövat

• ALJO

www.recepten.se/recept/porterstek.html
    Är samma som jag gör. Funkar bra med högrev, behöver inte vara så fint kött. Om köttet är senigt och fult kan man göra portergryta istället.
    Förresten hittade jag ingen porter i dag, tog en engelsk mörkare öl istället, funkade lika bra.

• levandecharader

Tack Jag har en bit högrev hemma så då blir det troligtvis porterstek/gryta imorgon

• mimmi 1

Mitt recept, som är jättegammalt, ser ut som i länken ALJO skrev, men med den skillnaden att det ska vara älgkött!!

men jag har gjort den på både nötkött och faktiskr fläskkött också... men, godast blir det med älg....

Svar på tråden porterstek