• bubbelmaja

Vänja sig vid tofs?!

Dagens i-landsproblem!

Tjejen vår har ganska långt hår, klippt så hon har lugg. Men det ligger inte riktigt bra än, ligger liksom framåt så det ändå faller fram hår i ögonen. Lite osäker på hur jag ska göra. För att slippa just det "problemet" (hon verkar dock inte störa sig alls på det) så kan man ju klippa det kortkort, eller sätta upp i enkel tofs. Men hon är inte förtjust i tofsar alls, eller spännen. Jag sätter i och hon stelnar, försöker ta ur dem eller gnäller. Så viktigt är det ju inte, så jag tar ur dem direkt.

Har ni tips? Hur vänja sig vid tofs? Brukar det komma av sig själv senare? Ni som har äldre tjejer, när kom intresset att ha fina tofsar?

Missförstå mig inte nu- jag vill inte ha en liten prinsessa alls, som ska ha strama tofsar och som ska läras ig att "ska man vara fin får man lida pin"- jag funderar mest på hur jag ska göra tills håret lagt till sig i en bra bena, vilket det ju gör så småningom.

• Svar på tråden Vänja sig vid tofs?!
  • bonnieloveskim

min dotter vill ha fläta för jag brukar ha det.. men jag gör tofs vid matbordet för att håret inte ska bli kladdigt. sen kan vi ta ur den igen.

diadem älskar hon å de håller långa luggen borta från ansiktet.
    Det finns ju hårband med.
    Vad har du?
    min dotter vill helst ha som jag har.

• Miss Lau

Mina barn har fått ha riktigt kort hår (i fina frisyrer man måste inte köra maskin!) tills de själva velat något annat. Och själv tycker jag det är både snyggast och mest praktiskt.

Jag tycker alltså ni ska hålla håret kort.

• bubbelmaja

Hon är intresserad av min tofs när jag har en, men vill inte ha. Har provat spänne, som då kan sitta vid tinningen för att hålla det borta, tofs mitt upp på huvudet och ett hårband, allt rycks ut.

Hon är 20 månader.

• strojes

vår stora tjej har fyllt 4 men gillar inte alls att ha tofs. hon kanske haft tofs 5 gånger i sitt liv...

• bubbelmaja

valmar: har de då kort som max till ögonbrynen runt om? Just nu har hon till axlarna ungefär, ganska ,lockigt och med ordentlig lugg.

• bubbelmaja

det kanske bara är jag som tycker det ser besvärande ut när håret uppe på huvudet ibland lägger sig fel, framåt och lite hår lägger sig över luggen, hon verkar ju nte störas. Hur hon ser ut är mindre viktigt, hon är bara ett barn, men vill att det ska vara bekvämt.

• Miss Lau

bubbelmaja skrev 2009-03-01 15:21:42 följande:

valmar: har de då kort som max till ögonbrynen runt om? Just nu har hon till axlarna ungefär, ganska ,lockigt och med ordentlig lugg.
    Nej, kort som ordentligt kort

Alltså max 3-4 cm långt uppepå och kort runt öronen (med lite polisong framför) och i nacken. Jättesnyggt och praktiskt.
  • Lucky

Min dotter har haft mycket hår sen hon föddes så hon hade tofsar väldigt tidigt=hon har faktiskt aldrig tagit ur dem...
    Mitt tips är att sätta tofsarna löst och inte så nära huvudet så det inte drar då märker de dem inte så lätt
    Tycker det är jättefint med uppsatt hår på mindre barn!

• bubbelmaja

Jag tror inte de gör ont, gör lösa tofsar och spännena är mjuka. så skulle hon glömma dem lär de sitta kvar. Grejen är ju första minuterna. Nu ville hon ha, men tar ur och kommer med den och vill sätta i igen, och så drar hon ut igen osv.

• bubbelmaja

valmar: läste just i en annan tråd att du är frisör!! Vet du när håret brukar lägga sig bra? jag menar, när inte allt hår från bakhuvudet ligger framåt längre? Ser ofta på småtjejer att det gör just det, men så ser det ju itne ut sedan, så vad beror det på och kan man hjälpa håret lite genom att kamma likadana benor varje dag eller så?

Svar på tråden Vänja sig vid tofs?!