• LearnToFly

babyskydd Britax "rock a tot" säkert?

Är babyskydd som man enbart sätter fast med bältet säkert?
    Har fått låna en Britax "rock a tot" ca 6 år gammal. Har ingen kunskap om detta ämne, kan ni hjälpa mig!?

• Svar på tråden babyskydd Britax "rock a tot" säkert?
  • Grådan

Vi kommer att använda en sån, hade den till storebror som nu är 4, den känns himla säker.

• famgiger

Vi har varit jättenöjda med vår Rock a tot! Har haft det till alla tre barnen väntar nu en liten till och hörde mig för på babybutiken eftersom de andra tre fått sitta i samma stol då den "gått i arv". Ett babyskydd av typen rock a tot med flera ska inte vara äldre än 5 år enl rekommendation sa de på babybutiken.

• LearnToFly

Sitter den stabilt utan bas och isofix?

• LearnToFly

okej, 7 år står det på vissa sidor, uschh detta är en djungel, man vill ju att den lille ska sitta säkert!

• famgiger

Titta här...

www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp

Vår gamla Rock a tot hade ingen bas (äldsta dottern är 6 år) då fanns inte de där baserna som finns idag. Vi köpte en likadan Rock a tot som vi har idag alltså av den gamla varianten mest pga att vi varit jättenöjda och att de hade utförsäljning på babybutiken. Frågade också om de med bas ansågs säkrare men enl personalen så var det bara en smaksak. Utan bas så måste man ju fästa den med bälte och ta i och ut varje gång vilket för många ansågs jobbigt. Men den äldre varianten enl. vad jag tycker är dock lättare så det fick bli den samt att vi flyttar runt mellan bilar och då blir det jobbigt med bas. Man är iofs inte tvungen att använda basen på de ny de fungerar utan.

• LearnToFly

tack för all info, nu återstår bara det där med åldern på stolen, vågar man använda den om den är 6 år eller inte... kanske ska kolla med britax...

• Joli 3

Jag har hört rekommendationer om att stolen inte får vara för gammal. Det har att göra med att plasten åldras tror jag. Jag har hört 4-5 år max. Och om man krockat med den ska man alltid kasta den efteråt oavsett om man kan se skador i plasten eller ej

• Anna med 3 trollungar

Hur satt barn innan isofix och de med bas kom. Jo, med bara stolen. De är säkert och lätt att sätta fast. Om de inte hade vart säkert skulle de inte få finnas. Jag har en Britax Rock a tot

• LearnToFly

okej har tagit beslutet att inte använda den, för åldern och inte för hur den är fastsatt. tack för er kunskap =)

Svar på tråden babyskydd Britax "rock a tot" säkert?