• LanaLee

Kakel eller våtrumstapet/golv?

Ja, jag blir inte klok av mitt googlande
    och alla i bekantskapskretsen säger olika.

Vilket är 'bäst', dvs hållbarast och 'säkrast'?

Vilket blir billigast?
    Vi tänker isåfall använda billigt kakel som en bekant
    har fått 'över' och som vi beräknat ska räcka inkl spill.

Jag trodde först att matta/tapet var billigast men hörde att det var ju riktigt dyrt att anlita mattläggare.

Kan man kombinera dessa material, typ matta på vägg och kakel på golv eller tvärtom? Fördel/nackdel med att göra så?

Hur pass håller matta i längden? Kakel känns spontant hållbarare..?

Hur håller fogar och sånt i ett kaklat badrum?
    Kan man måla dem om de skulle bli ofräscha?

Vårt badrum kommer bli ungefär 10-12 kvm som det verkar.
    I nuläget är det gammal och dålig matta,tapet.

• Svar på tråden Kakel eller våtrumstapet/golv?
  • mimmi 1

det var många frågor

Det som är viktigt när det gäller kakel o klinkers är underarbetet. fuska inte med det. fuktspärr och primer är ett absolut måste, och var noga runt golvbrunnen.

naturligtvis är kakel o klinkers hållbarare än matta.. och inte ska man måla över smutsen om de blir smutsiga, utan man håller efter och skurar emellanåt,... kakel o klinkers är ganska lätt att hålla fina, det är mest fogen som blir ofräch, så ett tips är att inte välja för ljus fog.

Tänk ut ordentligt var ni vill ha handdukskängare, och använd helst sådana av typen som är självhäftande, det finns jättefina i rostfritt. ska man borra in i väggen, så borra i fogen.

Har ni kakel o klinkers redan, så blir det ju naturligtvis billigare...

och, javisst kan ni lägga klinkers på golvet, och matta på väggen, även om jag tycker det är finare med helkaklat

Det finns speciella fogrengöringsmedel i fackhandeln, som är jättebra att skura fogarna med... annars är jif whitening skurpulver jättebra...

• Måne och Sol

Jag har hört att kombinationen matta/matta alternativt kakel/klinker är hållbarare är kombinationen matta/kakel-klinker. Hade något med övergången att göra, att samma material ger en säkrare fog.

• Flaxa1

Matta är betydligt billigare än kakel/klinker men personligen tycker jag det sistnämnda är betydligt snyggare och håller sig snyggt längre. Kakling höjer värdet på huset/lgh:en mer än matta.

• Karlsson

I kombination är det nog vanligare med matta på golv och kakel på vägg. Man drar då upp mattan en bit på väggen och kaklar utanpå mattan sista centimetrarna.

Underarbetet är väl lika viktigt vad man än väljer antar jag?

Jätteviktigt att underarbetet är utfört korrekt annars gäller inga försäkringar.

Klinkers på golv (för kakel lägger man inte på golvet)är skönast med golvvärme under eftersom det känns kallt. Golvärme kostar ju extra.

Sen kräver klinkers på golv ett annat regelavstånd än cc 60cm som är det vanligaste, annars kan det röra sig och spricka. CC 30 ska det vara så det kan ju också kosta att åtgärda.

• Johanninen

Jag måste säga att jag hade nog valt kaklade väggar och matta på golvet, jag avskyr verkligen klinkers! Strävt och obehagligt under fötterna och förjävligt att hålla rent. Minsta hårstrå fastnar och vill inte flytta på sig. Iaf i det klinkersgolv vi hade i vårt tidigare hus. Fast det kan iofs vara hyresvärden som var snål och köpte risigt klinkers, det vet jag inte!

Svar på tråden Kakel eller våtrumstapet/golv?