Kan jag frysa örter? Typ basilika på kruka?
Om jag hackar ner o lägger i en lite låda, kan jag hålla basilikan fryst då?
Det funkar med persilja, det är allt jag vågat prova..
Om jag hackar ner o lägger i en lite låda, kan jag hålla basilikan fryst då?
Det funkar med persilja, det är allt jag vågat prova..
javisst, det går jättebra... du behöver inte hacka den innan, utan när du sedan ska använda den, så knövlar du bara plastpåsen lite(frys i plastpåsar)direkt du tar den från frysen, så smulas den sönder på ett enkelt sätt
mimmi 1 skrev 2009-03-01 16:05:32 följande:
Basilikan "smälter" och blir brun av kyla under ca 10grader och är då extremt köldkänslig. den går ju tex inte att förvara i kylen så jag undrar hur den blir i frysen...
andra kryddor går oftast bra, och hoppas dina också klarar sig i frysen
ja. gör det... har du mycket, så ta flera påsar, enklare då du ska använda det sen...
MaddeMamman skrev 2009-03-01 16:16:01 följande:
mimmi 1 skrev 2009-03-01 16:18:56 följande:
jag sökte på nätet... det ska gå att frysa in
www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet&p=p7c&c=7&s=1&id=253
Jah har fryst in basilika och det blev jättebra. Visst, den blir inte lika fina och grön i färgen som färsk men smaken var OK.
Torka den istället slipper du ha den i frysen. Klipp hela växten lägg på papper på ett bord o låt roka ordenligt. Lägg sen i öppna krukor/burkar stora glas har jag oxå...blir lite dekoration i bokhyllan oxå..
TAck för alla tips, alla bladen är redan infrysta, så vi får se hur bra de klarar sig Det får vi reda på nästa vecka när jag ska göra kycklingfiléer späckade med basilika - yummie.