• Maac

Kan jag frysa örter? Typ basilika på kruka?

Om jag hackar ner o lägger i en lite låda, kan jag hålla basilikan fryst då?

Det funkar med persilja, det är allt jag vågat prova..

• Svar på tråden Kan jag frysa örter? Typ basilika på kruka?
  • mimmi 1

javisst, det går jättebra... du behöver inte hacka den innan, utan när du sedan ska använda den, så knövlar du bara plastpåsen lite(frys i plastpåsar)direkt du tar den från frysen, så smulas den sönder på ett enkelt sätt

• Maac

mimmi 1 skrev 2009-03-01 16:05:32 följande:

javisst, det går jättebra... du behöver inte hacka den innan, utan när du sedan ska använda den, så knövlar du bara plastpåsen lite(frys i plastpåsar)direkt du tar den från frysen, så smulas den sönder på ett enkelt sätt
    Åh tack för det snabba svaret!

Jag har min lägenhet till försäljning o köpte lite örter att ha som dekoration, men hinner inte äta upp dem denna veckan, slöseri att slänga

Perfekt, då klipper jag av bladen o stoppar i påse
  • MaddeMamman

Basilikan "smälter" och blir brun av kyla under ca 10grader och är då extremt köldkänslig. den går ju tex inte att förvara i kylen så jag undrar hur den blir i frysen...
    andra kryddor går oftast bra, och hoppas dina också klarar sig i frysen

• mimmi 1

ja. gör det... har du mycket, så ta flera påsar, enklare då du ska använda det sen...

• mimmi 1

MaddeMamman skrev 2009-03-01 16:16:01 följande:

Basilikan "smälter" och blir brun av kyla under ca 10grader och är då extremt köldkänslig. den går ju tex inte att förvara i kylen så jag undrar hur den blir i frysen...andra kryddor går oftast bra, och hoppas dina också klarar sig i frysen
    men.. tror du? nu blev jag osäker.. men man kan ju köpa fryst basilika.. jo, jag tror absolut att man kan frysa den... det är ju en annan sak om man låter den frysa medan den är framme så att säga... långsam frysning om den står ute tex.. eller??

men prova bara med ett blad, och se hur det går...
  • MaddeMamman

mimmi 1 skrev 2009-03-01 16:18:56 följande:

MaddeMamman skrev 2009-03-01 16:16:01 följande:
    men.. tror du? nu blev jag osäker.. men man kan ju köpa fryst basilika.. jo, jag tror absolut att man kan frysa den... det är ju en annan sak om man låter den frysa medan den är framme så att säga... långsam frysning om den står ute tex.. eller??men prova bara med ett blad, och se hur det går...
    tror faktskt den är torkad på något sätt först...
    jag jobbar på frukt och grönt och vi får alltid slänga minst häften av basilikan under vintern... det har helt enkelt varit för kallt i lastbilen och på vårt lager. Vi tar in den så fort den kommit till butiken och ändå blir den köldskadad
  • häxvrål

Jah har fryst in basilika och det blev jättebra. Visst, den blir inte lika fina och grön i färgen som färsk men smaken var OK.

• Marma

Torka den istället slipper du ha den i frysen. Klipp hela växten lägg på papper på ett bord o låt roka ordenligt. Lägg sen i öppna krukor/burkar stora glas har jag oxå...blir lite dekoration i bokhyllan oxå..

• Maac

TAck för alla tips, alla bladen är redan infrysta, så vi får se hur bra de klarar sig Det får vi reda på nästa vecka när jag ska göra kycklingfiléer späckade med basilika - yummie.

Svar på tråden Kan jag frysa örter? Typ basilika på kruka?