• Tuffen

Någon här som har överklagat ett beslut om placering i förskoleklass?

Vårt barn har placerats på en skola vi av olika skäl inte kan acceptera. Vilka skälen är vill jag inte gå in på här, men det är grava fel. Hur gör vi? Någon här som varit i samma situation och överklagat beslutet? Vad hände? Fick ni rätt? Hjälp!

• Svar på tråden Någon här som har överklagat ett beslut om placering i förskoleklass?
  • krakel

men har ni val det dagiset???

för här är det så att man ska bli erbjuden en plats inom 4 mån men om det inte är ett dagis man önskat så får man tacka nej utan att åka ner på listat utan står forftarande kvar höst pp..

men med risk att få vänta länge på plats...

• Corze

förskoleklass är oftast inte på förskolan (dagis) det är 2 skilda saker, förskoleklass är 6årsverksamhet

Min skrutt, mitt liv... Emma 20/3-08
  • 010306

Är det inte att bara höra av sig till kommunen & byta då? Här får man en enkät att kryssa i på vilken förskoleklass man väljer.Fick en sån nyss till mellantjejen som börjar i höst.

• Tuffen

Nej, de vägrar. De säger att det är fullt, trots att det är vår närmaste skola. Vi har inte fått välja, bara blivit tilldelade en plats.

• krakel

Förlåt att jag fatta fel... hoppas det löser sig för er...

• vittra

Man brukar ju normalt sett inte bara få välja skola bara sådär, det blir ju den som ligger närmast.. skulle bli rätt rörigt annars!
    Men om ni kan bekosta tex skolskjuts och sådana saker själv och har särskilda skäl så är det ju bara att ni kontaktar kommunen, så länge det inte blir några omkostnader för dem brukar det gå bra.

• tinna

Man har ju rätt att välja skola ju! Vi har valt en skola till vår son som ska börja förskoleklass i höst. Nu ligger vi i fel upptagningsområde så vi kommer inte få någon skolskjuts dit utan får lösa det själva. Men det är det värt föra tt få den skolan som vi tycker känns bäst. Kolla upp det där ordentligt, läs på lite vad det finns för regler och sånt så att ni är pålästa när ni ska ta diskussionen med kommunen.

• Tuffen

Vi får inte vår närmaste skola! Vi får en flera km bort. Det känns ju helt fel.

• grön banan
    Tuffen skrev 2009-03-01 16:27:25 följande:
    Vårt barn har placerats på en skola vi av olika skäl inte kan acceptera. Vilka skälen är vill jag inte gå in på här, men det är grava fel. Hur gör vi? Någon här som varit i samma situation och överklagat beslutet? Vad hände? Fick ni rätt? Hjälp!
    Min kompis var med om detta. 95 procent invandrarbarn o pedagoger utan begriplig svenska accepterade hon inte. De sökte till en annan skola, vilket man har rätt till. Nu trivs de jättebra på den skola de sökte.
  • grön banan
    Tuffen skrev 2009-03-02 18:52:47 följande:
    Vad skönt att höra!
    De fick inte heller gå på närmaste skola, för skolan krävde att man skulle gå på deras dagis. Kompisens dotter gick privat. Varför får inte ni gå på närmaste skola? Ni har väl blivit erbjudna skolskjuts? Finns ingen friskola ni kan höra med också? Finns möjlighet att va kvar på dagis ett år till?
  • Tuffen

Det är fullt på den skolan. Trots att vi bor alldeles intill hör vi inte till upptagningsområdet, det är sanslöst. Nej, vi är inte erbjudna skolskjuts. Nej, här finns inga friskolor. Ja, det finns möjlighet att gå kvar på dagis ett år till. Dock känns det meningslöst eftersom sonen verkligen är redo att börja i skolan.

• grön banan
    Tuffen skrev 2009-03-02 18:56:38 följande:
    Det är fullt på den skolan. Trots att vi bor alldeles intill hör vi inte till upptagningsområdet, det är sanslöst. Nej, vi är inte erbjudna skolskjuts. Nej, här finns inga friskolor. Ja, det finns möjlighet att gå kvar på dagis ett år till. Dock känns det meningslöst eftersom sonen verkligen är redo att börja i skolan.
    Skolskjuts har ni rätt till. Jag har ingen bil o skulle inte fixat det. Förstår att dagis känns fel om killen är skolmogen. Vet de som valt fortsatt dagis pga. usel skola. Men ni kan sätta upp er på överflyttning.
  • Tuffen

Nej, det kan vi inte. Ingen lista för överflyttning. Sådant finns inte här.

• mackeluring

grön banan skrev 2009-03-02 18:38:31 följande:

Min kompis var med om detta. 95 procent invandrarbarn o pedagoger utan begriplig svenska accepterade hon inte. De sökte till en annan skola, vilket man har rätt till. Nu trivs de jättebra på den skola de sökte.
    " 95 procent invandrarbarn o pedagoger utan begriplig svenska accepterade"

Det hade inte min kommun godtagit som skäl för att få byta skola........
  • mackeluring

grön banan skrev 2009-03-02 18:58:30 följande:

Skolskjuts har ni rätt till. Jag har ingen bil o skulle inte fixat det. Förstår att dagis känns fel om killen är skolmogen. Vet de som valt fortsatt dagis pga. usel skola. Men ni kan sätta upp er på överflyttning.
    Skolskjuts får man bara inom det egna upptagningsområdet.

Skolskjuts erbjuds om man accepterar en placering i ett annat rektorsoråde än sitt eget. Alltså om kommunen erbjuder en annan placering pga många barn i den "egna" skolan
  • Tuffen

Organisationens bästa får aldrig gå före ett individuellt barns behov. Så säger den jurist vi nu kontaktat. Hon tycker att kommunen i vårt fall gör fel på flera olika sätt, och hänvisar till såväl skollagen som förvaltningslagen. Hon tycker även att kommunen bryter mot delar av barnkonventionen.

• cc Kitty

Var har ditt barn sina kompisar från t.ex. dagis?? på den närmare skolan eller den du tilldelats??
    Dom brukar vara lyhörda att hålla ihop kamrater för att undvika utanförskap för barnen.
    Du kan överklaga deras beslut och jag är ganska säker på att du kommer att få rätt när du bor så nära den skola som du vill ha ditt barn i.
    det finns säkert barn som dom har placerat i eran skola som bor längre bort som dom i så fall kan placera i den skolan som ligger längre bort.
    lycka till, men jag tror att det ordnar sig, ge dig inte bara, kämpa!!

• Tuffen

Barnets kompisar finns (samtliga) på den närmare skolan. Helt sjukt! Vårt barn är den enda som ska gå på skolan längre bort. Vi bor ca 50 meter 'fel'. Och nej, kommunen är inte ett dugg lyhörd i frågan. Paragrafrytteri! Vi har överklagat till nämnden.

Svar på tråden Någon här som har överklagat ett beslut om placering i förskoleklass?