• vixon

    Avslag gällande adoption? Varför?

    Hej!
    Har lite funderingar hur ofta man inte blir godkänd utan får avslag när man ansökt om adoption och i så fall varför, alltså vad avslaget grundats på? Vore mycket tacksam om ni ville dela med er...

  • Svar på tråden Avslag gällande adoption? Varför?
  • Marie IE B

    Jag tror det är sällsynt att man genomför en hel utredning för att sedan sluta med avslag i nämnden. Om utredarna ser att det finns saker som kan göra att man inte blir godkänd så avbryts istället utredningen. De fall jag hört gäller nästan uteslutande för hög ålder.
    Jag minns en artikel i kvällspressen för något år sedan med braskande rubriker om ett par som fått avslag för att de inte grälade ! Skälen var att de inte hade någon vana av barn och att de inte kunde hantera konflikter. Personligen är jag tveksam till att det var enda skälen... men visst, "märkliga" utredare finns....

  • en glad
    Svar på #1
    Marie IE B skrev: "Jag tror det är sällsynt att man genomför en hel utredning för att sedan sluta med avslag i nämnden. Om utredarna ser att det finns saker som kan göra att man inte blir godkänd så avbryts istället utredningen."
    - fast medgivandeutredarna får inte avbryta utredningen om inte de sökande väljer att återkalla sin ansökan ... och det händer förstås - när man förstår att det lutar åt avslag....
  • vixon

    Oki. Verkar krångligt det där. Men oavsett när man får avslaget är jag ändå väldigt nyfiken på hur många här som fått avslag och i så fall varför. Och även om de överklagat och vad de fått för besked då?

  • mammamys06

    håller med föregående inlägg. Det är min erfarenhet också. Det kan också vara så att man te x har varit svårt sjuk te x cancer tidigare och att de då kräver att man ska ha varit friskförklarad längre tid osv. De kan också anse att man inte kommit över ev sorg över icke biologiska barn mm....


    Att dricka kaffe utan mjölk är som kärlek utan kyssar- INTE kul!
  • mammamys06

    Sedan också har jag hört att väldigt kraftigt överviktiga har inte ens blivit utredda enbart pga fetman och det är fel, även om det i sig kan vara ett skäl att bli nekad medgivande (går under hälsa) men alla har rätt att få sin sak prövad. Det kan också handla om att man har en kronisk sjukdom och eller handikapp som leder till avslag. Men jag har inte hört någon som genomgått en utredning där de inte påtalat problemen tidigt i utredningsstarten och sedan blivit nekade.


    Att dricka kaffe utan mjölk är som kärlek utan kyssar- INTE kul!
  • Cianna

    I vår grupp på familjerätten var det 2 par som blev "utpetade" av kursledaren av olika anledningar (ålder/språk). Sen var det en som fick avslag på medgivandet i nämnden. Kvar var 4 par...

    Jag hoppas detta inte är ett normalfall, för det innebär ett tapp på 40% i vår grupp.

  • en glad
    Svar på #6
    Utpetade av kursledaren låter mycket märkligt! En föräldrautbildare får inte vidarebefordra något som händer/sägs i gruppen och vederbörande har absolut inte mandat att peta ut någon! En föräldrautbildares roll är inte att ta ställning till vilka som skall ha medgivande eller ej (ibland har de inte större kunskap om den saken än en "vanlig adoptivförälder") - ryser när jag hör sådant!! Känner kommunen till att sådant förekommer där??
  • mammamys06

    Precis! Det låter väldigt konstigt måste jag säga! I vår grupp var det ett par som fått medgivande först men som fick återfall i cancer och som inte fick nytt medgivande. Sedan var det ett par där en varit utbränd och fick inte medgivande pga att h*n var tvungen att arbeta minst ett år heltid för att bevisa att det är ok. Då blev de för gamla så det blev inga barn för dem.


    Att dricka kaffe utan mjölk är som kärlek utan kyssar- INTE kul!
  • The New Dawn

    En utredare ska föreslå avslag eller godkännande, men det är den politiska nämnden som beslutar. Oftast går de på utredarens förslag. Utredarna "ska ju kunna" sin sak.
    Jag pratade med en utredare som informerade ett par om att hon inte skulle godkänna dem pga kraftig övervikt. Det var enormt knivigt och svårt sa hon, men samtidigt ville hon inte låta hela utredningstiden gå och sedan berätta att hon tänkte avslå. Vet inte om de valde att överklaga eller hur det gick. Jag tycker det är bra att utredaren kommunicerar tveksamheter innan all tid gått!

  • Manchester

    Jag sitter i en socialnämnd och är med och fattar beslut om medgivanden varje månad. Under den tid jag suttit i nämnden har det aldrig hänt att vi avslagit ett ärende där utredaren föreslagit medgivande. Däremot har jag varit med om att utredaren bett nämnden om ett förhandsbesked när hon själv tyckte att det var svårt avgöra. I ett fall handlade det om ett par som varit tillsammans kort tid (bott ihop mindre än ett år). Vi kom överens med utredaren om att det nog vore bättre att be dem återkomma senare. Visst kunde de ha fått fortsätta utredningen, men de skulle ändå ha fått avslag i nämnden. Andra förhandsbesked har gällt ålder på blivande adoptivföräldrar. Senast var det ett par där den ena parten var 49 år. Dock hade de redan väntat länge i landet och visste att de skulle tillhöra nästa grupp som fick barnbesked (Kina) och vi valde därför att ge förnyat medgivande.

    Några år innan jag kom med i nämnden vet jag att det blev avslag på ett ärende, men där hade utredaren hela tiden varit tydlig med att hon tänkte föreslå avslag. Den gången var det ett par där den ena parten led av en psykisk sjukdom.

Svar på tråden Avslag gällande adoption? Varför?