• Theodores mamma

Röda utslag i ansiktet

Min lilla kille har nu blivit 2 månader o den senaste veckan så har han haft röda utslag i ansiktet och lite på kroppen. Dom sitter mest i pannan o är röda stora "blämmor" o nu har dom spruckit typ o e torra. E det nån som vet vad det kan vara? Tycker synd om min lilla kille, det ser ut o göra såå ont..

• Svar på tråden Röda utslag i ansiktet
  • Thessiss

hej.
    ser det ut som exem typ?
    Min son fick nått utslag på sin kind. röda utslag som blev jättetorra som han kliar sönder sig på.
    Fick veta att det kunde röra sig om en sorts exem.
    Han var på babysim i simhallen och var känslig mot kloret med.så det fick vi sluta med.

Använder Mildison (tror jag den hette) en receptfri salva med kortison i. Smörjer med den så ofta som det kan behövas. ibland 4-5 ggr per dag och imellanåt även med en mjukgörande salva typ miniderm.

Hoppas att det hjälpte dig lite iaf. Prata med din barnläkare eller bvc sköterska annars

• Theodores mamma

ja det ser typ ut som eksem...vad bra tack för tipset, ska åka te apoteket så fort de öppnar imorrn :)

• mian75

Jag tycker att du ska ta kontakt med ditt BVC för kontroll. Förmodligen är det torr vinterhud som leder till eksem men det kan även handla om någon födoämnesallergi t ex mjölkproteinallegi.

Precis så började det för vår son och han visade sig vara allergisk mot mjölkprotein och ägg. Jag håller tummarna för att det "bara" är lite eksem som er lille har drabbats av.

• Tweezer
    Svar på #1
    Hej!

Vår son fick också röda utslag i ansiktet när han var någon vecka, de såg ut som röda stora finnar som efter ett tag torkade ut. Det handlade bara om hormonprickar i vårt fall och det är jättevanligt och inte alls farligt. Försvinner av sig själv efter några veckor.
    Hörde också om Mildison men blev avrådd att använda det av BVC, dock vet jag andra mammor som blivit tipsade om det så jag vet inte :)
  • Hackemamma

Vår flicka (2,5 mån) har också utslag i ansiktet, ser ut som finnar! De torkar inte ut, de försvinner av sig själva men kommer tillbaka efter ett tag. Hur ser värmeutslag ut?

• pysselpussar

Hormonprickar låter det som. Miniderm fick jag av min BVC-sköterska.

• Theodores mamma

jag var på bvc och dom sa att det var hormonplitor och att vi kunde smörja in med miniderm, så jag köpte en tub o började smörja och allt blev pionrött. hans panna såg ut som han hade brännskador och fick sårskorpor, såg inte alls roligt ut. så vi träffade en läkare på vårdcentralen som sa att han hade fått en allergisk reaktion o att vi inte skulle smörja mer så fick vi komma tillbax om det inte blev bättre. men redan samma kväll var rödheten borta o han blev jättetorr istället men mycket mycket bättre. nu e nästan allt borta. tack för alla råd :)

Svar på tråden Röda utslag i ansiktet