• Humlan0406

Kännetecken Halsfluss?

Ja som rubriken låter, vilka är det vanligaste gällande halsfluss!

Har ont i halsen, gör ont när jag sväljer, vissa lägen när jag pratar och när jag gäspar.
    ÄR inte snorig eller har några andra förkylningssymtom!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-04 22:11
    Hjälp mig, vad ska jag göra?

Var hos läkaren igår och lämnade halsprov men det var negativt. Har lika ont idag och inga andra förkylningssymtom förutom att körteln under ena örat svullnat ordentligt.
    Hur många dagar ska man vänta innan halsprovet ger ett 100% resultat?

• Svar på tråden Kännetecken Halsfluss?
  • Isnogood

Kolla med ficklampa i halsen, mandlarna får vita "grötiga" fläckar, ett säkert sätt att kolla halsfluss.

• Humlan0406

Hästarobarn skrev 2009-03-01 18:55:14 följande:

Kolla med ficklampa i halsen, mandlarna får vita "grötiga" fläckar, ett säkert sätt att kolla halsfluss.
    visar det sig snabbt eller tar det nån dag?
  • Isnogood

Är lite olika...
    -Jag e "öron-näsa-hals-barn...o uppväxt med halsfluss, ibland så har jag fått halsont flera dagar innan prickarna kom, ibland så har dom kommit samtidigt, ibland så har jag fått jättehög feber, ibland så har jag inte haft någon feber alls...
    Det jag lärde mig som vuxen var att så länge inte fläckarna e där så är det knappt möjligt att få penicilin då dom inte kan fastställa halsfluss...har varit in många gånger genom åren o fått åka hem igen för att komma tillbaka en dag eller ett par timmar senare när fläckarna framträtt...

• Isnogood

Tilläggas ska att jag sedan flera år tillbaka känner på en gång om det kommer bli halsfluss eller "vanlig" halsont, men läkarna vill se fläckarna för att kunna säkerhetsställa diagnosen...

• Trileia

Fast mig syns aldrig några pluppar på (förutom nu senast) och då har de fastställt med en snabbsänka. Men man får tvinga dem

Hästarobarn skrev 2009-03-01 19:40:17 följande:
    Tilläggas ska att jag sedan flera år tillbaka känner på en gång om det kommer bli halsfluss eller "vanlig" halsont, men läkarna vill se fläckarna för att kunna säkerhetsställa diagnosen...
  • emtono

Hästarobarn skrev 2009-03-01 19:38:27 följande:

Är lite olika...-Jag e "öron-näsa-hals-barn...o uppväxt med halsfluss, ibland så har jag fått halsont flera dagar innan prickarna kom, ibland så har dom kommit samtidigt, ibland så har jag fått jättehög feber, ibland så har jag inte haft någon feber alls...Det jag lärde mig som vuxen var att så länge inte fläckarna e där så är det knappt möjligt att få penicilin då dom inte kan fastställa halsfluss...har varit in många gånger genom åren o fått åka hem igen för att komma tillbaka en dag eller ett par timmar senare när fläckarna framträtt...
    Fast vi var på HC idag med vår son, han hade inga fläckar men dom tog ett halsprov och han hade halsfluss. Så det går nog att få penicillin trots att man inte har nå prickar, sonen min fick ju iaf det.
  • Trileia

Ja just det.. symtom..
    Pluppar (genomäckliga saker, nu senast såg det ut som om mina tänder fortsatte ända ner i halsen)
    Kleggig tunga, fast det kan man ju få ändå, men min tunga ser "torskig" ut, förutom två klarröda ränder på var sin sida om där tungan veckas.
    Smakar kalk-aktigt och konstigt i munnen.
    Feber.. ibland..

• Lilla Prussiluskan

Jag har precis avslutat penicillinkur mot halsfluss och detta var mina symnptom.

Dag 1: lite ont i halsen, torr känsla i halsen.
    Dag 2: jätteont i halsen, kunde knappt svälja och snabbt stigande feber. På några timmar hade jag 39.3. Stel i nacken och huvudvärk

Inget snor, inga förskylningssymptom.

• Humlan0406
    Svar på #9
    Det där låter som mig. Nu börjar jag bli stel i nacken, öm när man trycker under öronen och svag huvudvärk. Men ingen feber och inga vita prickar som jag sett iaf. Men däremot så satans ont i halsen!

Vet inte hur länge man ska vänta innan man söker vård!
  • Humlan0406

Måste tillägga att det gör ont när jag gapar, gäspar och ibland pratar!

• Ellu

Både jag och barnen har haft en halsinfektion precis som gjorde otroligt ont men ändå inte var halsfluss. Vi fick aldrig feber men hade ont i huvudet.
    Jag har haft halsfluss också men det här gjorde inte riktigt lika ont. Halsfluss gör vansinnigt ont, som att svälja taggtråd. Det är som att jag har behövt hålla i mig i något varje gång jag ska svälja för att det gör så ont. Jag har aldrig haft pluppar i halsen men blivit alldeles rödstrimmig, stora mandlar och mörka prickar i gomtaket. Oftast feber men inte alltid. Jag har också haft värk ut mot öronen.
    Här brukar man inte få komma in till vc förrän efter ca 3 dygn med halsont.

Svar på tråden Kännetecken Halsfluss?