• Richael

Vilka slags pälsar är det olagligt att sälja?

Mormor ska flytta och måste rensa bort större delen av alla ägodelar. Hon har en del gamla pälsar, från 1960- och 70-talet, bl a en i räv, en persian och en som jag tror är ozelot.

Är det någon som känner till reglerna för att sälja pälsar? Iaf ozeloten räknas väl som fridlyst och då är det väl någon regel om att skinnet måste vara gammalt för att det ska få säljas?

Pälsarna har inte sommarförvarats i kyla på länge så det handlar inte om några stora värden - vill bara inte riskera att bli anmäld om man lägger ut dem på Tradera.

Tacksam för svar eller hänvisning till var jag kan hitta reglerna!

• Svar på tråden Vilka slags pälsar är det olagligt att sälja?
  • logg81

Kontakta konsumentombudsmannen... Han/hon kanske vet?

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Viewsonic

Varg? Fridlysta djur såsom leopard garanterat.

Men det är väl inte olagligt att sälja beg. pälsar? Eller? Ingen aning faktiskt.

• Richael

Viewsonic skrev 2009-03-01 18:58:19 följande:

Varg? Fridlysta djur såsom leopard garanterat.Men det är väl inte olagligt att sälja beg. pälsar? Eller? Ingen aning faktiskt.
    Nej, varg har hon ingen och inte leopard heller, tror jag.

Men jag har för mig att det är olagligt att sälja päls från utrotningshotade djur om pälsen inte är minst 50 år gammal eller något sådant (även om djuret inte var listat som utrotningshotat när det sköts).
  • och

Det stämmer med 50 år och att du inte kan sälja ozelotpälsen har jag för mig. Om du ringer och hör med jordbruksverket så kan de hjälpa dig, man kan få ett intyg därifrån om man kan visa att den är 50 år. Är den inte det får du inte sälja den, bara ge bort den. Eller så får du kanske vänta några år så den är tillräckligt gammal innan du säljer den.

• Richael
    Svar på #4
    Ok, det är Jordbruksverket som man ska fråga. Stort tack för ditt svar !

(Vet du om det är OK att skänka pälsen till loppis, får de i sin tur sälja den vidare?)
  • och

Nej, de får inte sälja den vidare, så det är ingen idé att skänka den till dom. Tyvärr. Möjligen till någon organisation som delar ut kläder gratis till tex uteliggare, fast en päls funkar nog inte så bra, misstänker jag.

• Richael
    och skrev 2009-03-02 15:16:52 följande:
    Nej, de får inte sälja den vidare, så det är ingen idé att skänka den till dom. Tyvärr. Möjligen till någon organisation som delar ut kläder gratis till tex uteliggare, fast en päls funkar nog inte så bra, misstänker jag.
    Då vet jag det, tack så mycket!
Svar på tråden Vilka slags pälsar är det olagligt att sälja?