• Anonym (rädd)

olovlig körning med mina barn, vill ha enskild vårdnad

Pappan till mina barn förlorade körkortet pga rattfylla för två år sedan. Sedan dess kör han olovligt med barnen i bilen. Jag är så rädd att han även skulle köra påverkad med dom i bilen, men förstås inget jag kan veta om det har eller kommer att hända.
    Är detta ett skäl för mej att få enskild vårdnad?

• Svar på tråden olovlig körning med mina barn, vill ha enskild vårdnad
  • sasssyy

nej.. det är det inte.

Allvarliga samarbetsproblem är i dag i stort sett det enda som KAn ge enskild vårdnad.tyvärr

Det finns män som misshandlat sina ex, som super och knarkar och gud vet vad, till och med pedofiler har vårdnad om sina barn.

Däremot ska du ju ringa polisen om du vet att han åker omkring i bilen utan körkort, och sen kan man ju fråga VARFÖR kan kör med barnen i bilen, har du sagt till honom att du inte accepterar det.

Det är naturligtvis INTE okej.. koppla in familjerätten omedelbart och be dem om hjälp.

• Anonym (insatt)

Om han har allvarliga omsorgsbrister så är det ju i första hand boendet/umgänget som måste ändras.... ensam vårdnad innebär ju inte att du förfogar över hans tid med barnen! Det bästa för er är att gå till familjerätten och ha samarbetssamtal om hur ni skall vara goda föräldrar tillsammans .... och ytterst har du, som förälder - oavsett hur vårdnaden är ordnad - ansvaret för att ge barnen skydd ifrån att fara illa...

• Anonym

Men att han inte har körkort innebär ju inte att barnen far illa. Det innebär bara att han inte har körkort, vilket inte är samma sak.

• Anonym

Hur tror du det hjälper att du har ensam vårdnad? Han får träffa sina barn lika mycket ändå.
    Man blir inte automatisk enväldig härskare genom EV

Läs igenom vad EV innebär

• Anonym (rädd)

Min avsikt är heller inte att bli "enväldig härskare", jag frågar för att jag inte vet hur det går till.
    Har läst lite om skillnad mellan boende, umgänge och enskild vårdnad och tror jag förstått. Det är ju snarare som ni säger boendet som är ett problem.
    Angående att barnen far illa så är det ju just det jag inte vet om dom gör. Att köra med barn i bilen utan behörighet till körkort visar enligt mig på omdömeslöshet. Att köra rattfull är också omdömeslöst, hur ska jag veta att hans omdömeslöshet inte sträcker sig till att köra rattfull med barnen i bilen okså?
    Då far dom ju illa, och då (vid bara misstanken) har jag som förälder (eller medmänniska) till och med skyldighet att kontakta soc.
    Angående samarbetssamtal så har jag försökt få med honom på sådana, han vägrar.
    Vad ska jag göra?
    Tack för alla svar!

• Anonym (insatt)

Anonym (rädd) skrev : "Då far dom ju illa, och då (vid bara misstanken) har jag som förälder (eller medmänniska) till och med skyldighet att kontakta soc."
    - fast som förälder kan du inte ena timmen lämna ut barnen till en opålitlig förälder för umgänge för att sedan, i nästa, anmäla honom/henne för omsorgsbrister! Det är alltid föräldern som i första hand har ansvar för barnets skydd!

• Anonym (rädd)

Men jag kan ju inte heller vägra honom umgänge, det är väl ett brott.

• Anonym (insatt)

Anonym (rädd) skrev 2009-03-02 15:23:44 följande: "Men jag kan ju inte heller vägra honom umgänge, det är väl ett brott."
    - om du är säker på att barnet far illa med honom så kan det aldrig vara ett brott att skydda sitt barn!

• Anonym

Att din fd förlorat körkortet pga rattfylla beror ju på att han kört full och inte på att han inte kan köra bil. Sedan är det ju en sak att det kanske är olämpligt av honom att köra bil över huvud taget när han blivit av med det. Men det är bara han som riskerar åtgärder om han åker dit av polisen. Tror inte du behöver vara rädd för barnens skull, han borde ju veta hur man kör bil eftersom han haft körkort.

Har han alkoholproblem? Om man vill ha tillbaks sitt körkort igen, vad jag vet, måste man lämna regelbundna prover som visar att man inte dricker eller tar droger. Då kan han ju knappast köra runt rattfull med barnen. Det vore för jävligt.

Hade jag kommit på min fd med att köra rattfull med barnen hade jag också velat ha EV. Men om han inte gör det signalerar ansökan om EV bara om att man vill bråka och jävlas, tycker jag. Huvudsaken är att han kan köra bil säkert, att om barnen är små har bilkudde och alltid bälte på sig. Sedan får polisen ta och ge honom böter om de kommer på honom, men det är ju deras sak.

• tokelina

Jag tycker att om man framför ett fordon utan körkort med barn i bilen, så brister man i sin omsorg om barnet, vilket är ett skäl att stoppa umgänget.

Jag hade aldrig kunnat lämna ut mitt barn till någon som kommer och hämtar i bil, men som saknar körkort! Jag anser nästan att man medverkar till ett brott i så fall, precis som när man låter en onykter person sätta sig i bilen och köra iväg.

Ni som tycker att det är okej, anser väl också att taxiförare och bussförare kan köra utan körkort, eftersom ni gärna sätter era barn i en bil där föraren saknar körkort?

• Anonym
    tokelina skrev 2009-03-03 15:15:14 följande:
    Jag tycker att om man framför ett fordon utan körkort med barn i bilen, så brister man i sin omsorg om barnet, vilket är ett skäl att stoppa umgänget. Jag hade aldrig kunnat lämna ut mitt barn till någon som kommer och hämtar i bil, men som saknar körkort! Jag anser nästan att man medverkar till ett brott i så fall, precis som när man låter en onykter person sätta sig i bilen och köra iväg.Ni som tycker att det är okej, anser väl också att taxiförare och bussförare kan köra utan körkort, eftersom ni gärna sätter era barn i en bil där föraren saknar körkort?
    Jag tycker det är onödigt att köra bil när man inte har körkort. Att bli av med det är ju ett STRAFF för det man gjort, betyder inte att man är inkompetent på att köra bil. Men ponera att TS före detta inte har alkoholproblem och gjorde en idiotgrej EN GÅNG, för två år sedan som aldrig kommer upprepas. Hon vet inte om han kör barnen men om han skulle gjort det vid ett enstaka tillfälle så är väl inte det hela världen, för barnen. Han har ju tagit körkort en gång och kan köra bil. Och väntar han som sagt på att få ta om körkortet måste han lämna prover som visar på att han inte har problem med varken alkohol lr droger. Det är ju polisens sak att sätta dit dem som kör utan körkort. Har väl inte så mycket egentligen med om han skall ha gemensam vårdnad om sina barn lr inte. Men om man är bitter och är ute efter att jävlas kan man ju leta efter saker att bråka om vårdanden om. Barn är ju det mest effektiva vapnet du kan använda mot en fd, verkar många tjejer tänka... På vilket sätt skulle allt bli bättre enligt TS om hon fick EV????
  • Anonym (rädd)

Jag håller med er båda #10 och #11.
    Angående EV inser jag att det inte är det jag är ute efter, som du #11 säger, det skulle inte lösa problemet. Och jag anser att det vore katastrof om mina barn inte fick träffa sin pappa regelbundet.
    Han kör med dom i bilen varje gång han har dom. Det är först nyligen jag fått veta att han inte har körkort. Självklart kommer jag inte låta honom åka iväg med barnen i bilen, men vad vet jag om vad han gör när inte jag är med?
    Min plan är att tipsa polisen när jag vet att han är ute och kör, så får de lösa den biten.
    Angående samarbetsamtal kan det ju hända att han förstår nyttan av det när jag ställer honom mot väggen angående körkortet.
    Vad tror ni?

• tokelina
    Svar på #11
    Om du läser mitt inlägg, så ser du nog att jag överhuvudtaget inte har diskuterat vårdnaden. Jag anser inte att pappan är mindre lämpad att fatta beslut om barnens skola, pass och bankmedel mm för att han kör bil med barnet utan körkort, eller kör rattfull. Jag ser inte ensam vårdnad som ett alternativ i det här fallet.

Däremot anser jag att det är mycket omdömeslöst och att han brister i sin omsorg om barnen. Jag personligen hade ALDRIG kunnat medverka till att mina barn åker bil med någon utan körkort, varken pappan eller någon annan. Jag anser att om pappan blandar in barnen i sin brottslighet har han inte rätt att ha dem förrän han går med på att sluta med detta.

Jag ser absolut inte det här som en hämnd på ett ex, utan det handlar om alla som kör bil olovligt. Mina barn skulle ALDRIG få sätta sig i deras bil och åka iväg.
  • Anonym (rädd)
    Svar på #11
    Enligt vägverket är återkallat körkort inte ett straff utan en ren säkerhetsåtgärd. Straffet är antal dagsböter, fängelse eller vad det nu beslutas om. Körkortet återkallas omedelbart.
  • tokelina

Hur går det? Kör han fortfarande med barnen i bilen?

• Anonym (rädd)
    Svar på #15
    Nej inte vad jag vet, men kör fortfarande i jobbet och annars så det är väl bara en tidsfråga..
    Tack för omtanken!
Svar på tråden olovlig körning med mina barn, vill ha enskild vårdnad