• Anonym

Små prickar som ser ut som blåmärken.

Vår dotter som är 3½år har fått konstiga utslag runt ögonen. De är små, många och de är röd/blåa. Ser nästan ut som mini blåmärken, de sitter i skinnet och är inte upphöjda, hon är inte torr i huden. Hon har dem på båda sidorna.

Hon har varit lite hängig de senaste dagarna men ingen feber. Lite ont i magen idag men ändå ätit ganska bra. Det är något som inte stämmer.

Jag känner mig orolig då hon inte är sig själv men ändå inte sjuk.
    Någon som vet vad det skulle kunna vara för utslag? Jag har googlat men inte hittat något och sjukvårdsrådgivningen var det lång kö.

• Svar på tråden Små prickar som ser ut som blåmärken.
  • Annica med A 03 och L 05

Hej!
    Sådär hade vår 3-åring också i veckan. Och även en gång tidigare när hon varit sjuk. En massa små prickar runt ögonen. Ser ut som att nån stuckit henne med en nål, och de var oändligt många.

Första gången ringde jag sjukvårdsrådgivningen och de trodde det var virusprickar. Det gick över efter några dagar. Den här rundan hade hon det i samband med kraftig hosta och jag misstänker att det kanske var några små blodkärl som gått sönder? Eller bara virus. Det är jättemånga på hennes dagis som varit hemma hela veckan för samma hosta, så nåt smittsamt är det ju.

• Matte till en hårboll

Jag tycker att du ska ringa 1177.

Det låter som petekier. Kan uppstå runt ögonen av tex krafiga kräkningar/försök till kräkning men även av andra anledningar och av sjukdomar. Kan vara symptom på något allvarligt så ring 1177!

• Anonym (hm...)

Min pojke hade också det fast på öronen och kinder.Vad kan det vara? Det kändes som de kom när det var för kallt ute.

• Anonym

Tack för era svar!

Jag ringde sjukvårdsrådgivningen men fick till svar att avvakta, troligen bara virusprickar.
    Inatt blev dottern sjuk, ordentligt hes, hostig o låg feber. Men inga mer prickar.

Svar på tråden Små prickar som ser ut som blåmärken.