• MyggaMygg

Ni med golden retriever och barn hur tycker ni det funkar????

Älskar rasen nått kopiöst och skulle vilja höra med er som har just rasen och små barn hur ni tycker det funkar ihop?

Är dom så tåliga / otåliga som vissa säjer?

• Svar på tråden Ni med golden retriever och barn hur tycker ni det funkar????
  • paramore

jag har en golden retriver, hon blir fruktansvärt avundsjuk på småbarn, får emellan om jag leker med barnet etc, hon har oxå sagt till några gånger när barnet varit på henne. SOM jag dock inte tycker är fel, om nån står och drar dej i håret så säger man ju till.

de jag menar är att ja, rasen golden retriver är en familjehund MEN man kan nog lita lika mycket på en amstaff. de är hel från hudn till hund tror jag.

jag kommer aldrig skaffa en golden igen dock på grund av hur glada dom är i mat :)

• kitto

Jag hade golden när jag fick min dotter,det fungerade jättebra hon var 6år när min dotter föddes och visade inte nån avundsjuka alls. Men som alla andra hundar så sa hon ifrån när det blev jobbigt då ungar var för närgångna. Skaffade senare en goldenhane och jag hade då tre barn och det fungerade jättebra,så av min erfarenhet så är golden en fin barnfamiljshund...

• Kinya

Vi hade en goldenhane när min bror var liten och han var ursnäll!! När min bror lärt sig gå men var för kort för att klättra upp i soffan så använde han hunden som trappsteg för att komma upp och hunden brydde sig inte alls om det. En gång när min bror var mycket liten så tog han hunden rakt över nosryggen och skulle dra ut honom på uteplatsen. Mamma sa till honom men hunden bara hängde med och var hur snäll som helst.

• puuhmage

ja du ja kan säga så här min stora golden blev klipt i örat typ 2-3mm el så blödde o allt han gorde inget sa inget el så alså han blev klipt av den stora pojken som då va 3-4år mina har klara mycket i alla fall men sen är noga med o lära barnen att man får ej sitta på hundarna inte slå inte vara dum bara klappa o gosa........

• noahs

Jag har oxå 3 goldisar (2 hanar o 1 tik). det är viktigt att tänka på vilken typ av golden man har, då de är olika i mentalitet. Våra är jaktisar o de är super med barn. Vi har 2 små pojkar på 6 mån o snart 3 år. Jag kan varmt rekommendera golden till barnfamiljer. Självklart måste de få säga ifrån, precis som alla andra hundar

• sandraa21

Efter flera år som min familj har fött upp golden.
    Så kan ja säga att det är en bra hund tycker jag ..:)

noahs skrev 2009-03-05 00:37:41 följande:
    Jag har oxå 3 goldisar (2 hanar o 1 tik). det är viktigt att tänka på vilken typ av golden man har, då de är olika i mentalitet. Våra är jaktisar o de är super med barn. Vi har 2 små pojkar på 6 mån o snart 3 år. Jag kan varmt rekommendera golden till barnfamiljer. Självklart måste de få säga ifrån, precis som alla andra hundar
  • kitto
    Svar på #7
    Jag undrar en sak när det gäller golden och deras färg, jag tycker personligen att dom ska vara golden bruna och inte vita. Vad kommer det sig att färgen på golden retrivern skulle vara vit helt plötsligt. Tror att detta med vita golden kom på 80-talet och att idag så ser man sällan dom riktigt golden bruna retrivrarna. Samtidigt som dom vita kom så ökade rasens problem med underhudsexem. Vill så gärna ha en golden igen men inte vit.
  • hmcc
    Svar på #8
    Då ska du kika efter jaktgolden, en helt annan mentalitet och har inte hudproblem som alltför många utställningsgolden har.

Jag har haft en av varje och jag skulle inte skaffa en vanlig golden igen, jaktypen däremot är nåt helt annat.

Jakttypen behöver dock jobba för att må bra.
  • puuhmage
    kitto skrev 2009-03-05 19:52:40 följande:
    Jag undrar en sak när det gäller golden och deras färg, jag tycker personligen att dom ska vara golden bruna och inte vita. Vad kommer det sig att färgen på golden retrivern skulle vara vit helt plötsligt. Tror att detta med vita golden kom på 80-talet och att idag så ser man sällan dom riktigt golden bruna retrivrarna. Samtidigt som dom vita kom så ökade rasens problem med underhudsexem. Vill så gärna ha en golden igen men inte vit.
    min nya blivande golden är mörkare litte mer krämfärgad.......

o det finns goldenfärgade alså mörka har sett många såna men dom vita värkar bli fler fast ja har vita o ja älskar dom o ja ville ha vita men nu ska ja även ha mörkare..........men du får nog leta upp dom få uppfödarna som har mörka ......för det hela beror på hur mamma o pappan ser ut i pälsen som min uppfödare hon har haft ljus pappa o mamma o nu är pappan mörk så det beror helt på hur man parar dom m,m
Svar på tråden Ni med golden retriever och barn hur tycker ni det funkar????