• Simphony

När kan de cykla på tvåhjuling? tan stödhjul?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-01 22:18
    Vår dotter blir 4 år nu i Mars och vi funderar på att köpa en riktig cykel till henne. Alltså en med bara 2 hjul.. Är hon tillräckligt stor för det? Bör man ha stödhjul? Vad väger för och emot? Jag har noll koll!

• Svar på tråden När kan de cykla på tvåhjuling? tan stödhjul?
  • Birgitta L

Vid 5 års ålder är barn mogna för tvåhjuling. Det är bättre att cykla utan stödhjul än med på grund av att stödhjulen kan göra att barnet kommer upp i så hög hastighet att det inte klarar att få stopp på cykeln, större olycksrisk med andra ord. Stödhjul gör också att barnet lär sig att luta sig åt fel håll i kurvor och det kan därför bli problem sen när man tar bort stödhjulen. När man köper den första tvåhjulingen ska man tänka på att barnet ska nå ner med båda fötterna i marken när det sitter på sadeln. Senare när de lärt sig cykla räcker det om barnet når ner med bara den ena foten.

• nimali75

det är väl väldigt individuellt.
    Min stora fick sin cykel m stödhjul vid 2 år & 8 m¨ån. Hon fixka det jätte bra.
    fick en stor 16 tums vid 4 års ålder . Å det tog inte många veckor förrän hon fixa det.

Men nu har lilla syrran fått ta över syrrans lilla cykel. å hon har noll koll.

så det är såå olika.

• Zaria

Min 3 åring fick en cykel med stödhjul och det funkar bra förutom att han inte förstår sig på bromsen (men han är väldigt försiktig)

Målet är väl att vi skall försöka ta av stödhjulen i sommar.

• HeddaBigBum

Vår son lärde sig cykla dagarna innan han fyllde 4.

Han hade en cykel med stödhjul sedan han var ca 2½ och fixade det galant. När han var 3½ flyttade vi och i samband med det gjorde vi oss av med cykeln. Då hade han "bara" sin balanscykel kvar, vilket ser ut som en helt vanlig cykel fast utan trampor. Man tar fart genom med fötterna på marken istället.

Så, i nästan ett halvår åkte han runt på sin balanscykel innan Tomten kom med en "riktig" cykel. Och jag tror det hjälpte något enormt att han övat upp sin balans på balanscykeln istället för att lita på att stödhjulen höll honom uppe.

Det tog ca 5 minuter för vår son att lära sig cykla utan stödhjul.

Svar på tråden När kan de cykla på tvåhjuling? tan stödhjul?