• snart 4

orolig, livmodern växer inte

Hej, jag är nu i vecka 40 och var hos BM i torsdags. Då mätte hon livmodern till 37 cm, vilket var samma som förra gången jag ar där (10 dagar tidigare). Bm blev väldigt fundersam men bestämde sig för att avvakta till nästa träff.
    Hon sa att ifall inte den har växt till nästa tillfälle så skulle vi göra ett UL. Så jag undrar, vad är det igentligen de skall kolla efter på UL när man är så här långt gången. Och vad kan det innebära för fara ifall inte livmodern växer som den skall.

• Svar på tråden orolig, livmodern växer inte
  • Sofies värld

min mage krympte de sista veckorna när magen sjönk ner. men lillan var normalstor!

Iselines lillebror Tor BF 24 mars
  • Sofies värld

det är väl för säkerhetsskull. kanske ska dom kolla mängden fostervatten med. jag skulle gjort ett tillväxt-UL i v.39+3 men hon kom samma dag och var ju som sagt normalstor. så det var bara för att magen hade sjunkt. jag gick från att ligga mellan normal och övre kurvan till att ligga strax under normalkurvan på 2 veckor.

denna graviditeten så hoppade jag plötsligt från normal till att ligga precis under den övre kurvan på två veckor. och nu en vecka senare så har jag sjunkt ner nästan till normalkurvan igen. också denna gången pga. magen har sjunkt ner.

Iselines lillebror Tor BF 24 mars
  • Pernilla3

Kan bero på många olika saker. Tex det vanligaste att bebisen sjunkit ner. Eller så kanske mängden fostervatten minskat och det kan bero på en sämre fungerande moderkaka, vilket är normalt framåt slutet, fast kan innebära att bebisen inte mår så bra. Därför är det bra om de kollar med ul för att mäta fostervattensmängd, bebisens vikt och ev moderkakans funktion.

Svar på tråden orolig, livmodern växer inte