• Anonym (irriterad)

    få bort kondylom

    Hejsan! Har nu haft kondylom i lite mer än ett år. Fick Wartec av doktorn och allt gick bort, men självklart kom skiten tillbaka efter ngn månad! har nu använt upp hela flaskan med medlet och har inget kvar. Baddar på olivolja varje dag ( har hört att det ska vara bra ) samt tvättar mig med barnolja.
    Nu undrar jag hur lång tid det tog för er att få bort skiten UTAN att ni gått till läkare och fryst/bränt/klippt bort dom? Alltså hur lång tid tog det tills det gick bort av sig självt?

    Har även träffat en ny pojkvän och lider nu av detta problem ännu mer =( Hoppas ngn kan svara!!

    Kramar

  • Svar på tråden få bort kondylom
  • Anonym

    Läste just i en tråd om en tjej som haft vårtan kvar i 4 år, så de är jäkliga att bli av med.
    Gå till en dr du, jag har bränt bort mina, å det var ingen fara, är nog dags för ett besök nu igen :S

  • Anonym

    gå till doktorn och bli ordentligt behandlad. Kondylom läker inte ut av sig självt.

  • Anonym (irriterad)

    Okej, vilken metod använde ni då? Säkert att det inte går bort av sig sj? Jävla sjukdom det där asså =(

  • Anonym

    kondylom försvinner aldrig.
    men du kan operera bort vårtorna, med laser tror jag de görs.

  • Anonym (irriterad)

    Så ni menar att kondylom vårtorna aldrig lossnar av sig själva?? Låter ju förjävligt, var tar man bort skiten? på sjukhus eller? bokar man tid via gyn då eller :S? tacksam för svar!! orkar fan inte med detta längre...

  • Nyfiken gul
    Svar på #5

    är du under 25 ringer du ungdomsmottagningen för vidare behandling. Annars ringer du till gynmottagningen på ditt sjukhus.


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym (hemmadoktorn)

    Det kan visst läka ut av sig själv, det är till och med ganska vanligt att det gör det massor av vårtor har försvunnit på mig genom att jag smörjt med rikligt med olivolja varje kväll efter badet. De blir liksom porösare och kan skrapas bort lite försiktigt efter ett tag . Jag ska även testa med tea tree olja, hoppas på bra resultat.
    Kram och lycka till

  • Anonym (irriterad)

    tack för svar. Kör åxå med olja :P men tkr bara att det känns bättre för stunden dock. Har du samlag även fast du har vårtorna eller avstår du helt? vet du ngt annat receptfritt knep :P?

    kramar

  • Anonym (hemmadoktorn)

    Vi kör på som vanligt, jag har ju med största sannolikhet redan smittat min sambo Eller om han har smittat mig, vem vet?

    Ska som sagt testa tea-tree olja, det lär vara bra mot andra vårtor och mot alla möjliga infektioner. Såhär står det om tea tree på www.shenet.se (som behandlar naturliga läkemedel):

    "Effektiv på vårtor som motstått allt annat. Lindrar snabbt och läker vanligen herpes både på läppar och i underlivet och vid vattkoppor och bältros, som orsakas av besläktade virus. "

  • Anonym (irriterad)

    vart köper man sådan då? Beställer man det då eller? SKa nog också testa det, låter ju bra ju! Tack för svaret =)

  • Anonym (hemmadoktorn)

    Kan köpas på de flesta hälsokostaffärer. Jag skulle nog blanda med lite olivolja

  • Anonym

    Vad du än gör.. Så skydda er vid sex. Annars smittar du din partner också. Kondylom har man resten av livet. Ligger latent. När dina vårtor försvunnit har du fortfarande viruset kvar i kroppen. Om du har otur kommer de tillbaka, men vårtorna får man bort, men INTE själva viruset.
    Så som sagt skydda er vid sex. Synd om partnern får det också!

    Bara lite tips och råd!

  • Anonym

    Kondylomvårtor kan man ta bort på olika metoder.
    Frysa
    Laser
    skär bort
    Finns säker mer...
    Men vänd dig till ditt sjukhus/vårdcentral så hjälper dom dig.

  • Anonym (em)

    Klart man ska skydda sig när man har vårtor, om pojkvännen inte redan är smittad. Däremot är kondom inget 100-igt skydd eftersom vårtorna kan sitta på områden där kondomen inte täcker. Dessutom är det inte bara själva vårtorna som smittar utan viruset finns i slemhinnorna också.

    Oftast läker kondylom ut av sig själv inom ett år, men viruset finns kvar i kroppen och man kan få tillbaka vårtor. Ibland händer detta vid försvagat immunförsvar eller andra förändringar i kroppen, t.ex. en graviditet.

    Jag har mest troligt smittat min pojkvän, och han har trots både frysning och Wartec fått tillbaka vårtor. Det är dock inte fullt ett år sedan han blev smittat, så jag hoppas att hans vårtor försvinner snart. Mina hade försvunnit då jag träffade honom, men kom tillbaka efter ett tag (upptäckte det när han upptäckte sina vårtor, så det skulle kanske kunna vara han som smittat mig med en annan variant av viruset... går inte att veta).

    Här finns jättebra info om kondylom:

    www.umo.se/Sex/Konssjukdomar/Kondylom/

    Lycka till med att få bort dem!

  • 123435676ggghgjjkk

    haft mina i 2  år nu..har fryst väck dom 2 ggr nu...sen fått sånt man själv penslar på.. men känns meningslöst.. dom kommer tillbaka ändå... lider.. har inte haft sex heller.. vill inte riskera smitta nån...
    knappt så man vågar dejta... för ligger man myser sen kanske tjejen vill ha sex.. så måste man ju säga nej.. jobbigt...

  • Anonym (elsa)
    Anonym (em) skrev 2009-03-06 15:41:33 följande:

    Här finns jättebra info om kondylom:

    www.umo.se/Sex/Konssjukdomar/Kondylom/

    Lycka till med att få bort dem!


    Det har varit så himla att kunna hålla kondylom bort utan att frysa eller bränna bort vårtorna. det funkade jättebra på och de har försvunnit. Det här borde rekommenderas mer!
Svar på tråden få bort kondylom