• HeddaBigBum

Bokstaven Q...

Vi bor utomlands och en går mina barn på svenska skolan. I sonens klass har de pratat om en bokstav per vecka det här skolåret. Vi har nu kommit till bokstaven Q.

Varje vecka ta barnen med sig en (eller flera) saker som börjar på veckans bokstav.

Q är ju inte en bokstav som används direkt i det svenska språket, men snälla, kan någon hjälpa mig att tänka på -något- som börjar på Q?
    Vad som helst... namn på serier figurer? Det enda jag kan komma på är Q-tips, men visst säger man tops på svenska?

Jättetack!!

• Svar på tråden Bokstaven Q...
  • MrsQ

QueQlue

Quercus det vackraste ord som finnes....
    Jag är ledsen om jag traschar din tråd men bokstaven Q är den vackraste av dem alla

• Jojjanna

Queen använde jag när jag skulle leta bilder till varje bokstav i alfabetet... men det är ju inte svenskt men kanske användbart?

• siamusen

Kolla vad Quilles spelet heter pa svenska ocksa.

• siamusen

Queen skiva eller liknande som bôrjar pa Q?

• siamusen

Eller boken/filmen Quo Vadis

• PinkRose

Quinnoa, det är en slags livsmedel. Ungefär som couscus.
    Mc Donlads hade en sallad som innehåll det.

Fröken Envis
  • HeddaBigBum

Alltså, näe, det är inte lätt. Q måste väl ändå vara den svåraste bokstaven i svenska skolan... den och W kanske? Jag tycker nog de kunde slagit ihop Q & R.

Ord som inte används i svenskan finns det ju mängder av. Jag undrar hur många av barnen kommer ha med sig en quarter imorgon... kanske en quesadilla? *hehe*

Jag tror det får bli några q-tips... Om det ändå hade funnits någon seriefigur eller något med ett namn som börjar på Q... eller NÅT som heter likadant i båda språken...

• Redstone

Finns flera svenska ord som börjar på Q:

Quisling," förrädare" efter norrmannen Vidkun Quisling som förrådde Norge till nazisterna.

Quebracho, "yxbrytare" ett mycket hårt trädslag från Sydamerika. Genom att blötlägga barken med skinn så kan man garva skinnet till läder.

Q-feber, "query fever" var länge en mystisk sjukdom som kom från boskap, katter och hundar och som smittade människor. Det tog väldigt länge innan man kom på vad det var som orsakade sjukfomen. En enda bakterie kan göra en människa sjuk. På grund av detta klassas det som ett biologiskt vapen.

Quetzalcóatl, den högste guden hos aztekerna och mayaindianerna. De trodde att han var en skäggig lång vit man, som skulle återvända svartklädd från havet. Vilket stämde in precis på de spanska erövrarna. Det hjälpte dem att besegra indianerna.

Quatar, ett litet kungadöme (emirat) i Arabien som är rikt pga oljan.

• HeddaBigBum

Jätte-tack för att ni sitter och engagerar er!

Nog för att Q-orden i svenskan inte är särskilt många, men problemet är ju att min 4-åring behöver veta vad det är han har med sig till skolan. Han ska ju berätta för klassen vilken "q-sak" han tagit med sig...

Men han lär nog knappast vara den enda som haft problem att hitta veckans bokstav.

• Örnie

Om det inte finns någonting på q, så behöver du inte bry dig. Minns att vi satt och skrev ordet Xerxes i skrivstil på lågstadiet, för att läraren inte kom på något annat ord som började med X. Det kändes lite konstigt, men å andra sidan gällde det bara att lära sig att skriva stora X. Men vi behövde inte släpa med oss några grekiska kungar till skolan bara för det. (Mitt älsklingsord på Q var förr Quentin, som pappan till George (-ina) i femböckerna hette.)

• Redstone
    Örnie skrev 2009-03-03 18:35:55 följande:
    Om det inte finns någonting på q, så behöver du inte bry dig. Minns att vi satt och skrev ordet Xerxes i skrivstil på lågstadiet, för att läraren inte kom på något annat ord som började med X. Det kändes lite konstigt, men å andra sidan gällde det bara att lära sig att skriva stora X. Men vi behövde inte släpa med oss några grekiska kungar till skolan bara för det. (Mitt älsklingsord på Q var förr Quentin, som pappan till George (-ina) i femböckerna hette.)
    Xerxes var grekernas sätt att uttala det persiska namnet Khashayarsha. Det var verkligen ingen grekisk kung som hette så, däremot ett par av deras dödsfiender.

Känns inte helt seriöst med en lärare som inte kunde fler ord på X, finns ju massor: xylofon , xenon (sömngas), xenofob, xylem (den del av en växts stam som transporterar vatten och mineraler uppåt från rötterna), X (namnet på en kromosom), Xinjiang (självstyrande del av Kina), xylitol (sötningsmedel)

Och så vår kung Carl XVI!
  • HeddaBigBum

Vi tog med q-tips till slut, men det påpekades samtidigt att på svenska säger man nog tops eller bomullspinne.

Det som gör extra svårt är ju att 4-åringarna själva bör veta vad det är de tar med sig. Ordförrådet hos fyra-åringar (och de flesta har dessutom svenskan som andraspråk) är inte sådär jätteavancerat.

Men, men... nu går vi vidare till R. Bra mycket enklare!

Tack för hjälpen i alla fall!

Svar på tråden Bokstaven Q...