• SannaStina

Planerat snitt i Lund - hur lång tid fick du ligga på uppvaket utan barn efteråt??

Jag skall ha planerat snitt 20/3 och funderar lite på det där med övervakningen efteråt på uppvaket. Hur lång tid kan det röra sig om? Läkaren som jag hade ks-diskussion med trodde 1-2 timmar men jag undrar jag...

Förra gången hade jag akut snitt och då fick jag träffa sonen direkt efter (det var ett lugnt akut snitt mitt i natten) och när jag var ihopsydd igen så fick jag återvända till mitt förlossningsrum på BB där son och sambo väntade. Vi fick vara ihop ett par timmar där, äta en trevlig frukostbricka ihop, och njuta av sonen.

Dumt nog så får man det ju sämre nu när man skall föda planerat - inget enkelrum med familjen efteråt där ev övervakning/kontroller kan ske utan sambon och barn på ett håll och jag på ett annat tills allt verkar stabilt för mig på uppvaket.

-Så ... ni som gjort planerat snitt och sedan hamnat på uppvaket på era sjukhus (eller ännu hellre gjort allt i Lund) - hur länge var ni där innan ni fick träffa barnet igen?

Mamma till Max 061104 + en lillebror 090320
  • Svar på tråden Planerat snitt i Lund - hur lång tid fick du ligga på uppvaket utan barn efteråt??
  • SkåneSally

Snittades i Lund i juni 08, låg på uppvaket i 40 min, fick tillbaka känslen snabbt och de hade tid att köra tillbaka mig efter så kort tid, det handlar väl om det också, att någon måste transportera en och hade de mycket så kan det kanske dröja pga av det.

Jag hade en negativ bild av att vara på uppvaket, har sluppit det innan i Halmstad men det var inte farligt, det blev en stund för mig själv att ligga och fundera på vad som hade hänt :)

• SannaStina

40 minuter låter ju i och för sig nästan ok - men jag har hört om både 2 och 4 timmar också, men vet förstås inte hur vanligt det är.

SkåneSally skrev 2009-03-02 14:40:40 följande:
    Snittades i Lund i juni 08, låg på uppvaket i 40 min, fick tillbaka känslen snabbt och de hade tid att köra tillbaka mig efter så kort tid, det handlar väl om det också, att någon måste transportera en och hade de mycket så kan det kanske dröja pga av det. Jag hade en negativ bild av att vara på uppvaket, har sluppit det innan i Halmstad men det var inte farligt, det blev en stund för mig själv att ligga och fundera på vad som hade hänt :)
    Kom du sedan till KK-avdelning där din man och barn väntade?
    Om jag uppfattar dig rätt så var detta i Halmstad?
  • SkåneSally
    Svar på #4
    Att det bara var 40 min var för att jag kunde känna mina ben och röra på dem,
    det gjorde jag redan direkt efter operationen. Det är det de går på, om man kan röra på fötterna, om jag inte fattat det fel + allmäntillståndet såklart. Så de som fått ligga 2-4 timmar kanske hade bedövning som inte släppte eller var medtagna av andra skäl?

Sen kom jag upp till avd 44 där min man och lilla flicka väntade, det är den avdelningen som alla snittade i Lund skrivs in på innan snittet och vårdas på efter snittet, där vistas också de som har gravidtetskomlikationer och måste vara inlagda. Man är alltså aldrig på "riktiga" förlossningsavdelningen om man snittas i Lund.

Detta till skillnad från Halmstad länssjukhus där jag fött 2 gånger innan, då var det akut snitt en gång och planerat den andra gången.

En annan grej som var bra i Lund tyckte jag var att de hade en skiva i operationssalen som hette välkommen till världen som de satte på, det underlättade för min nervositet och det kändes också fint att ha den musiken på.
  • SannaStina
    SkåneSally skrev 2009-03-02 22:04:21 följande:
    Att det bara var 40 min var för att jag kunde känna mina ben och röra på dem, det gjorde jag redan direkt efter operationen. Det är det de går på, om man kan röra på fötterna, om jag inte fattat det fel + allmäntillståndet såklart. Så de som fått ligga 2-4 timmar kanske hade bedövning som inte släppte eller var medtagna av andra skäl?Sen kom jag upp till avd 44 där min man och lilla flicka väntade, det är den avdelningen som alla snittade i Lund skrivs in på innan snittet och vårdas på efter snittet, där vistas också de som har gravidtetskomlikationer och måste vara inlagda. Man är alltså aldrig på "riktiga" förlossningsavdelningen om man snittas i Lund. Detta till skillnad från Halmstad länssjukhus där jag fött 2 gånger innan, då var det akut snitt en gång och planerat den andra gången. En annan grej som var bra i Lund tyckte jag var att de hade en skiva i operationssalen som hette välkommen till världen som de satte på, det underlättade för min nervositet och det kändes också fint att ha den musiken på.
    Jag har redan fött i Lund men då var det akut snitt. Då fick man återvända till sitt förlossningsrum på BB och sedan efter några timmar fick jag komma till KK44 (4-bäddsrum!). Tycker det är lite tråkigt man skall få det "sämre" vid planerat snitt kontra akut vad gäller snabbt in på enkelrum efter op för att få chans vara ensam med man och barn. Får hoppas att de planerar för det i framtiden om de bygger om någon gång!

Jag får annars hålla tummarna för att mina tår också kommer igång snabbt efteråt så jag kan komma tillbaka till KK44 så fort som möjligt! Uppmanar ju en till att vifta på i alla fall om det är det viktigaste kriteriet.

CD-skivan lät ju trevlig ha på.
  • Jessica24

Jag genomgick ett planerat kejsarsnitt i Lund för ca 13 månader sen och om jag inte minns helt fel, så rörde det sig om ca 1-2 timmar på uppvaket. Tiden gick rätt så fort tyckte jag.

Vid mitt urakuta kejsarsnitt (katastrofsnitt) i Lund, så slapp jag ligga på uppvaket, utan fick komma tillbaka till vårt förlossningsrum "direkt" efter operationen.

• SkåneSally
    Svar på #7
    Visste inte att man får komma till förlossningen efter akut snitt men det måste vara att man är inskriven där och redan har ett rum där och att det är mer "synd om en", det kan ju vara ganska traumatiskt med akut snitt, tyckte jag iallafall.

Håller verkligen med om att det är sååå dåligt att man inte får eget rum när man precis fått barn, det var också en av sakerna som jag inte såg fram emot v g att snittas i Lund (återigen, i Halmstad får man eget rum, vi övervägde t o m att åka dit istället trots att det är 15 mil bara för detta). Jag har ganska stora problem med att dela denna stund/timmar med några okända, jag kan inte slappna av, ville inte ringa runt eller något, så jag fattar verkligen vad du menar med att vilja ha eget rum.

Nu fick vi det i Lund iallafall, framåt eftermiddagen vid 15 tiden, och det var underbart! Det fanns rum ledigt helt enkelt. Man återhämtar sig mycket snabbare tycker jag.
  • SannaStina

Jag tror inte det är mer synd om en vid alla akuta snitt men troligen sker fler akuta snitt kanske kvällar, nätter och helger och då är inte uppvaket öppet helt enkelt på KK i Lund = du måste övervakas någonstans och eftersom du redan har ett rum på BB så är det ju lämpligt fortsätta där.

Får hoppas det finns enkelrum ledigt för mig med om 2,5 veckor eller att allt fungerar så bra så patienthotellet blir akutellt snabbt.

• SkåneSally
    Svar på #9
    Ja hoppas det finns lediga rum när det är dags för dig!

Jag fick åka hem redan efter ett dygn, hade fått flytta till patienthotellet ännu tidigare om jag inte hade velat åka hem istället, så det finns som du skriver chans till det också, om man mår bra och har man snittats innan så känner man sig själv ju lite och så.

Lycka till! Själv ska jag tillbaka dit i augusti för mitt fjärde (och sista!) snitt! Ser redan fram emot det.
Svar på tråden Planerat snitt i Lund - hur lång tid fick du ligga på uppvaket utan barn efteråt??