• Floff

Vantrivs på jobbet.. vad ska jag göra?

Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig både velig och ledsen..

Jag är konsult och anställd på ett ganska stort konsultföretag. Just nu är jag ute på ett uppdrag som jag verkligen vantrivs på. Uppdraget är inte alls som det målades upp från början och jag har ofta väldigt väldigt lite att göra. Dessutom är jag anställd som ekonomikonsult men känner att jag mest får sitta och göra administrativa saker. Jag trivs inte heller med mina kollegor, vissa kan vara riktigt otrevliga till och från. Dessutom är det långt att åka - över en timme med buss och t-bana (vilket inte är roligt när man mår illa på morgonen..)

Nu till mitt dilemma.. Jag skulle så himla gärna vilja säga till min chef på konsultföretaget att jag vantrivs och vill byta uppdrag. Problemet är att jag redan gjort så en gång - bett om att få byta uppdrag för att jag hade alldeles för lite att göra och kände att jag ville vidare. Dessutom är ju Sveriges ekonomi som den är, och de får tydligen inte in så många uppdrag just nu.. Så risken är att jag skulle göra mig ovän med dem genom att klaga.

Ovanpå allt detta är jag ju gravid, vilket jag helst inte vill berätta ännu, men skulle de ge mig ett långt uppdrag som sträcker sig över BF känns det ju jättedumt.. Och att söka ett helt nytt jobb känns ju dumt - bli anställd och sen säga det första man gör att man är gravid och ska vara mammaledig i okober.

Som jag ser det har jag tre val:

1. Stanna på detta uppdrag tills BF i oktober och lida i det tysta (behöver inte komma tillbaks hit efter, det vet jag)
    2. Säga till min konsultchef som det är och att jag vill byta uppdrag - med risken att de blir arga och tycker jag bara klagar hela tiden.
    3. Söka ett helt nytt jobb och hoppas på att de accepterar att jag går på mammaledighet i oktober.

Vad tycker ni? Behöver lite input..

• Svar på tråden Vantrivs på jobbet.. vad ska jag göra?
  • jennyuppsala

Hej!

Jag sitter lite i samma sits, har ett jobb där jag verkligen inte trivs, jobbar också som typ försäljningskonsult, har väldigt lite att göra, och blir väldigt stressad av det, känns som jag inte sköter mitt jobb, känns som jag mest finns till för att svara på 10 mail om dagen.. jag letar jobb, gör andras jobb.. börjar bli tokig..:) Vill säga upp mig och leta något nytt, tanken var att läsa klart mina studier men så kommer dilemmat.. Har precis fått reda på att jag blivit gravid. (och jag är ensamstående)

Så jag förstår dig väl!

Min plan är att hålla i jobbet jag har nu så långt jag kan, spara så mycket pengar som möjligt, samtidigt söka massa annat jobb, men inte släppa det jag har nu. Det är en känslig tid vi är i just nu. (har faktiskt skaffat ett extrajobb nu på sidan så jag kan spara massa pengar om jag skulle stå utan jobb sen..)

Försök att tänka smart och inte med hjärtat, ignoera jobbiga, tänk att det bara är för en tid. Berätta för din chef i tid att du är gravid och låt honom veta att det kanske är klokt att sätta dig på korta uppdrag. Du har rätt till omplacering i företaget om arbetet är för ansträngade. Vet inte vad du har för chef men du kan ju bara lägga upp fakta och be om hjälp, be honom/henne hjälpa dig. Inte klaga och kräva. Försök få chefen på din sida. Det är mitt tips.

Lycka till!!!

• Floff

Tack för svaret!

Problemet är att jag nästan får magknip när jag tänker på att sitta kvar här till oktober.. Möjligheten finns ju faktiskt att jag får ett nytt konsultuppdrag utan problem om jag bara förklarar allt för chefen - men jag vet inte om jag vågar prova!

Men trots allt, det kanske är bättre att prata med chefen och säga som det är än att gå här och lida i 8 månader till.. Och att lägga fram det som du säger - förklara situationen och be om hjälp, inte klaga och kräva..

• Barbabok

Alternativ 1+3 samtidigt tycker jag. Varför inte söka nytt jobb utanför konsultbranchen, du kan ju inte få mer än nej, tills dess harvar du på där du är nu för det är ju bättre med månadslönen än om du börjar få garantilön om de inte hittar nytt uppdrag till dig.

Jag är med parvel, BF 090227
  • Ariella

Jag tycker du har glömt ett alternativ - att ta upp det först med din chef och sedan med uppdragsgivaren (d v s kunden). De kan ju omöjligt tycka det är bra att betala för en konsult som inte har något att göra. Restiden kan de förvisso inte göra så mycket åt, men allt det andra borde ni kunna se över tillsammans.

Om du lägger fram det för din chef som att du vill hitta en lösning som gör att du kan stanna kvar hos den här kunden så kan hon/han ju knappast tycka att du är gnällig.

Lycka till hur du än gör!

• Floff

Det var lite det jag tänkte med alternativ 2, med konsultchef så menar jag min chef hos konsultföretaget där jag är anställd.

Självklart kan jag stå ut med restiden, det är bara ytterligare en droppe som håller på att svämma över bägaren så att säga.

Problemet jag ser med att säga till min konsultchef att jag vill förbättre uppdraget som jag är ute på, är att mina synpunkter ju kommer att gå tillbaks till uppdragsgivaren - och eftersom denna chef i vanliga fall är ganska otrevlig och icke tillmötesgående känner jag att risken finns att min situation bara blir värre..

Men jag har nu i stort sett bestämt mig för att inte göra någonting förrän jag har varit på inskrivning och fått lite mer klara besked så att säga. Sedan kan jag eventuellt prata med min konsultchef och föreslå att de hittar en ersättare som kan ta över min roll när jag går på mammaledighet. Skulle mitt konsultföretag inte ersätta mig så skulle kontraktet nämligen troligtvis gå till någon annan.

Ariella skrev 2009-03-02 15:04:24 följande:
    Jag tycker du har glömt ett alternativ - att ta upp det först med din chef och sedan med uppdragsgivaren (d v s kunden). De kan ju omöjligt tycka det är bra att betala för en konsult som inte har något att göra. Restiden kan de förvisso inte göra så mycket åt, men allt det andra borde ni kunna se över tillsammans.Om du lägger fram det för din chef som att du vill hitta en lösning som gör att du kan stanna kvar hos den här kunden så kan hon/han ju knappast tycka att du är gnällig. Lycka till hur du än gör!
  • evamia

Jag håller med någon av ovanstående om att kan du inte påpeka för chefen att du faktiskt inte gör det du är inhyrd för att göra? Det måste ju vara bra mycket högre taxa för en ekonomikonsult än en administratör, eller?

Har du uppföljningssamtal med dina chefer? I så fall kan du ju påpeka (OBS! Inte klaga!) att arbetsbeskrivningen stämde faktiskt inte riktigt överens med verkligheten. Detta måste ju vara värdefull information för både konsultbolaget och din arbetsgivare. Kanske hade de haft en annan konsult som varit bättre lämpad för detta uppdrag, samtidigt som du hade behövts någon annanstans.

Kan tillägga att jag också vantrivs på jobbet (dock ej konsult) och vill bara härifrån. Har BF i början av oktober om allt går som det ska. Jag gör så här:

1. Jag söker jobb parallellt, man vet aldrig om det händer något med graviditeten. Får man (mot förmodan) ett jobb får man ta den jobbiga diskussionen men nya chefen då (ångest...).
    2. Jag samlar all övertid som komptid som jag tänker ta ut veckorna innan BF.
    3. Jag sparar alla semesterdagar som jag tänker utnyttja för lååååång sommarsemester, gärna 7-8 veckor.

=> Förhoppningsvis innebär det att bara behöva avsluta allt och introducera ny person tiden mellan semester och föräldrarledighet. Detta gör att jag plötsligt ser slutet redan vid midsommar!

Lycka till!

Svar på tråden Vantrivs på jobbet.. vad ska jag göra?