Fel låta ligga på mage på dagen?
Man blir ju som förälder matad med uppmaningen att låta bebisen sova på rygg pga risken för plötslig spädbarnsdöd. Då det är det värsta som kan hända har jag så klart följt den rekommendationen helt och fullt.
Nu är dock min lilla flicka 9 veckor och har kommit in i en fas där hon bara kan sova på mig (på dagtid, nätterna sover hon lugnt och fint på rygg i sängen). Det här gör ju att hela dagen blir helt konstig. Jag hinner knappt på få mig kläder eller äta, då hon vill vara nära, nära hela tiden. Nu när hon somnade hos mig försökte jag lägga ner henne bredvid mig, på rygg, och hon skrek innan hon ens nuddade underlaget. Tog upp henne och hon lugnade sig snabbt och somnade om. Så försökte jag igen med samma resultat.
Så från någonstans i bakhuvudet kom en tanke upp från något jag läst om att en del barn faktiskt sover bättre på mage... Kändes som en förbjuden tanke, men jag provade. Nu ligger hon bredvid mig, på mage, och sover så gott, så gott.
Så... gör jag helt fel som låter henne sova så? Jag kommer naturligtvis inte lämna henne obevakad, utan jag sitter bredvid henne hela tiden (möjligen springer jag snabbt iväg till garderoben i rummet intill och hämtar lite kläder)..
Jag slits mellan glädjen över att hon får sova och oron för att jag "gör fel"...