• BejbyBoo

Fel låta ligga på mage på dagen?

Man blir ju som förälder matad med uppmaningen att låta bebisen sova på rygg pga risken för plötslig spädbarnsdöd. Då det är det värsta som kan hända har jag så klart följt den rekommendationen helt och fullt.
    Nu är dock min lilla flicka 9 veckor och har kommit in i en fas där hon bara kan sova på mig (på dagtid, nätterna sover hon lugnt och fint på rygg i sängen). Det här gör ju att hela dagen blir helt konstig. Jag hinner knappt på få mig kläder eller äta, då hon vill vara nära, nära hela tiden. Nu när hon somnade hos mig försökte jag lägga ner henne bredvid mig, på rygg, och hon skrek innan hon ens nuddade underlaget. Tog upp henne och hon lugnade sig snabbt och somnade om. Så försökte jag igen med samma resultat.
    Så från någonstans i bakhuvudet kom en tanke upp från något jag läst om att en del barn faktiskt sover bättre på mage... Kändes som en förbjuden tanke, men jag provade. Nu ligger hon bredvid mig, på mage, och sover så gott, så gott.

Så... gör jag helt fel som låter henne sova så? Jag kommer naturligtvis inte lämna henne obevakad, utan jag sitter bredvid henne hela tiden (möjligen springer jag snabbt iväg till garderoben i rummet intill och hämtar lite kläder)..
    Jag slits mellan glädjen över att hon får sova och oron för att jag "gör fel"...

♥ Mitt hjärta brister av kärlek till dig min älskade dotter ♥
  • Svar på tråden Fel låta ligga på mage på dagen?
  • Sarah84

Vissa barn sover helt enklet inte på rygg. Vår dotter vägra sova på rygg då hon va liten. La vi henne på mage så sov hon jätte bra. Det är väl som med oss vuxna lite, alla gillar inte att sova på rygg. Vill du ha henne på mage har du de. På dagen är de ju lättare att ha koll.

• Bambolina

Min tjej sov från födseln i sin vagn på magen om dagarna, under uppsikt kollade till henne hela tiden, men man fick ju självklart banningar från bvc. Har hon vänt sig än?

• Tutilure

Jag har inte låtit något av mina barn att sova på mage, mer än om de har legat på mig och sovit. Men då har jag ju haft stenkoll på dem.

Jag tycker att det är dumt, mina pojkar (ffa den ena) hade jättesvårt att sova på rygg, men där var jag envis och gav mig inte. Till slut vande han sig.
    De vänjer sig, det gäller bara att inte ge upp.

• hopsan85

hej detta låter precis som min dotter...
    jag har oxå lagt henne på magen på sin fäll nu och då sover hon gott..
    kollar till henne ofta hon är 12 veckor!!

• BejbyBoo
    Svar på #2
    Nej, hon kan inte vända sig själv än.
  • BejbyBoo

Tack för svaren!
    Känns skönt att veta att fler gör så och att det funkar bra. Jag får väl se om hon sover bra så, då låter jag det nog få vara så. Jag är ju nära hela tiden.

• pojkens

min son sover superbra på mage på dagtid och även nattetid. På nätterna ligger han i sin säng med andningslarm men poå dagtid så sover han i vår säng eller soffa utan larm. i början var jag nervös konstant men nu är jag inte längre i samma rum som honom. Går in och kollar till då och då.

• Chilli

Min pojk är 6 v, sen 1 1/2 v tillbaka så ligger han på mage & sover en stund på dagen, han gillar det verkligen & han kommer liksom till ro. Självklart så har jag/vi koll på honom. På natten ligger han på rygg. Min bm sa att har jag bara koll på honom så är det ingen fara om han ligger på magen...

• Ezder

Har du provat att låta henne sova på dig i trikåsjal på dagen? Jättemysigt, du har full koll, barnet sover gott och du kan ändå få saker gjorda. Närhet och trygghet "på köpet"!

• bellaaan

Min dotter är likdan hon älskar att sova på mage på dagen och när jag var liten sov jag bara på mage:)

Det där med hur barn skall ligga har ändrats från år till år hela tiden jag tror att det helt enkelt är så att när man själv är vaken kan man ha henne sovande på mage och på natten på rygg eller sidan (hon vänder sig inte över till mage från sidan än)

• Gravid2008

Vår dotter är 14 dagar och sover bara på sida. Lägger man henne på rygg eller mage rullar hon alltid till sidan och har gjort hela tiden gillar inte att sova på annat sätt. Dessutom så vill hon helst sova unde rmin armhåla. Kan lägga henne 2 dm bort, men ganska snart har hon sparkat sig ned till favoritläget.

• BejbyBoo
    Svar på #9
    Jadå, jag har en sjal, men jag tycker inte att jag blir så mycket "friare" med den. Dessutom vaknar hon ändå efter en ganska kort stund, såvida jag inte är ute och går.
  • the80girl

har skrivit det förut:min son sover alltid på mage numer annars sover han inte överhuvudtaget(vad gör man). Tänker inte ens nämna detta för bvc-tanten för hon skulle nog gå i taket..suck. Men jag tittar till honom då och då,han kan inte vända sig ännu är 8 veckor.

• Memmal

Min dotter sover bara på mage, dag som natt. Hon kan inte sova på rygg och jag tänker inte hindra henne från att sova gott. Hon är 11 veckor och har sovit på mage sen hon var ca: 1 månad gammal.

• BejbyBoo

Tack snälla för era svar. Känner mig mycket lugnare nu!
    Konstigt att man ska behöva bekräftelse från andra på att det man gör är rätt, när man redan känner det själv...!

• Ezder
    Svar på #12
    Ajdå, nej, det blir ju inte samma sak när man är hemma. Tänkte att det kanske kunde vara värt att prova, vissa barn sover ändå. (Min sov också bara när jag var i rörelse när han var så liten.) Annars får jag väl instämma med de andra, så länge du håller "ständig uppsikt" så borde det ju vara om att hon sover en stund på mage.
  • miajussi

Hej jag hade samma problem med min lilla tjej o då frågade jag bvc där sa dom att på dagen kunde man låta bebisen sova på mage o att man kunde kolla den lite oftare bara då.. men natte tid skulle de vara rygg eller sidan.. Jag har 6 barn idag o alla de andra har sovit på mage från första dagen.. det fin inget bvevis att spädbarnsdöd ökar bara för att de sover på magen..men det kan vara en riskt när de e helt fyfödda.. så låt henne sova på magen om dagarna det är ju bättre hon vilar o du får slappa lite med .. o sedan att hon sover på rygg eller mage på natten.. lycka till

Svar på tråden Fel låta ligga på mage på dagen?