• Evispevis

18 åring som det går snett för

Hejsan!

Jag vet inte riktigt var jag ska vända mig så jag börjar här och ser om någon kan säga vad jag ska göra.
    För att göra en lång historia kort så har jag en lillasyster som är 14 år yngre än mig och som idag är 18 år gammal. Hemma så har hon alltid blivit bortskämd och försvarad. Om man har haft synpunkter på henne så har mamma varit där väldigt snabb att försvara henne och sagt ifrån att man inte får prata så till henne, att vi aldrig pratar med henne och att vi inte bryr oss om henne och detta har blivit sagt framför min lillasyster ända sedan hon var liten.
    I vilket fall som helst har min syster alltid varit odräglig. Hon skriker och fräser åt alla, framför allt min pappa. Har aldrig några krav på sig, får bete sig hur hon vill. Jag har hjälpt henne med att få två extra job, det har slutat med att hon ringer och säger att hon inte har tid för att hon har för mycket i skolan. Men till skolan går hon inte för hon påstår att hon är mobbad. Hon hoppade av förra året och började om på nytt på ny skola, nu vill hon inte gå dit heller för att hon är mobbad där också säger hon. Istället så ligger hon hemma och sover eller skapar intriger och bråk därhemma. Hälsar man på så får man en utskällning av någon anledning. Hon är bara helt socialt handikappad. Detta har gjort att man inte bryr sig om att ens försöka föra en normal dialog med henne.
    Men nu är det droppen, nu har hon börjat att klä sig som en prostituerad, röka och förra veckan så skar hon sig i armarna. Hon är som sagt 18 år gammal, mina föräldrar verkar rädda för att snacka med henne och när dom gör det så resulterar det bara i ett stort gräl som varar i några dagar sedan är det ingen som ändå förändrar någonting.
    Jag och min andra syster tror att det kommer att gå riktigt snett för henne om ingen gör någonting men våra diskutioner med problemsyrran gör nu att hela familjen är i uppror. Mina föräldrar kan inte riktigt ta det till sig att hon uppenbarligen inte mår bra utan stoppar huvudet isanden och försvarar henne istället. Vad kan vi göra? (Det går alltså inte att prata med henne, hon blir bara arg och skriker och skyller pa alla andra)

• Svar på tråden 18 åring som det går snett för
  • Bevabus

Hon är en heeeeelt vanlig tonåring

Det enda ni har att oroa er över är att hon skär sig i armarna och att hon är riktigt jäkla bortskämd. Jag tror BUP är erat bästa alternativ för dem erbjuder möten med både föräldrarna och barnet (enskilt). Båda sidor behöver någon form av wake-up call så jag tycker det är det bästa ni kan göra..

• sallybuse

Men är man 18 år så är man ingen tonåring,För då är man myndig.Och ska vara stor att kunna ta hand om sig själv.Men ni kan väl försöka ringa till lasarettet och prata med dom.Finns väl en psykavdelning.För hon behöver ju hjälp.För jag tror att BUP inte tar emot så stora.Men jag vet inte.

• Bevabus

Men är tonåring ända tills dagen man fyller 20.
    ArTON och NitTON.
    Dock så är man vuxen, ingen ungdom längre. Om inte BUP tar emot så kan dom ringa en psykolog för vuxna. Men TS, hör gärna med BUP först! Jag gick där när jag var 17 men jag vet inte om dom har en 18-års gräns.

sallybuse skrev 2009-03-02 22:34:43 följande:
    Men är man 18 år så är man ingen tonåring,För då är man myndig.Och ska vara stor att kunna ta hand om sig själv.Men ni kan väl försöka ringa till lasarettet och prata med dom.Finns väl en psykavdelning.För hon behöver ju hjälp.För jag tror att BUP inte tar emot så stora.Men jag vet inte.
Svar på tråden 18 åring som det går snett för