Dricker min sambo för mycket? Eller är jag bara orolig?
Min sambo har somnat och jag sitter här och gråter. Fast jag lovat mig själv att inte bli upprörd för magens skull, är gravid i v32 och sjukskriven för sammandragningar. Vi bråkade, jag bråkade om alkohol. Vi hade en kris för två år sen- min sambos föräldrar dog i en olycka, han blev av med sitt jobb och det tog ett tag tills han hittade ett annat och han drack för mycket och gick inte att bestämma nånting med, försvann periodvis och mådde mycket dåligt. Jag var då gravid med vår dotter som är ett och ett halvt nu.
Han är en underbar pappa och tar nästan allt ansvar här hemma nu när jag är sjukskriven. Han går mycket sällan ut och roar sig och efter att vi löste krisen har han varit pålitligheten själv. Kanske har jag fel men jag tycker ändå att detta med alkohol smyger sig på igen. Och jag kan ha fel för jag växte upp med en far som missbrukade och ser varningslampor överallt vad gäller sånt. Men jag undrar: är det normalt att dricka ett par öl nästan varje dag? Att bli påverkad av bara ett par glas vin? att alltid planera in alkohol när vi ska göra något mysigt trots att jag ju inte dricker något nu? Det blir ju i princip aldrig jättemängder men jag märker så snabbt på honom att han blir trött i blicken och seg i orden... Själv säger han att han bara är så trött av att göra allt med dottern och hemmet och det förstår jag ju. Han tycker inte att han har några problem men att om jag mår dåligt så tar han gärna ett långt uppehåll för min skull. Jaha...för min skull. Snälla, hjälp mig att förstå om jag inbillar mig, om jag bara är rädd för att känna mig lika övergiven som under förra graviditeten. Eller om han faktiskt har alkoholproblem?