• Anonym

Dricker min sambo för mycket? Eller är jag bara orolig?

Min sambo har somnat och jag sitter här och gråter. Fast jag lovat mig själv att inte bli upprörd för magens skull, är gravid i v32 och sjukskriven för sammandragningar. Vi bråkade, jag bråkade om alkohol. Vi hade en kris för två år sen- min sambos föräldrar dog i en olycka, han blev av med sitt jobb och det tog ett tag tills han hittade ett annat och han drack för mycket och gick inte att bestämma nånting med, försvann periodvis och mådde mycket dåligt. Jag var då gravid med vår dotter som är ett och ett halvt nu.

Han är en underbar pappa och tar nästan allt ansvar här hemma nu när jag är sjukskriven. Han går mycket sällan ut och roar sig och efter att vi löste krisen har han varit pålitligheten själv. Kanske har jag fel men jag tycker ändå att detta med alkohol smyger sig på igen. Och jag kan ha fel för jag växte upp med en far som missbrukade och ser varningslampor överallt vad gäller sånt. Men jag undrar: är det normalt att dricka ett par öl nästan varje dag? Att bli påverkad av bara ett par glas vin? att alltid planera in alkohol när vi ska göra något mysigt trots att jag ju inte dricker något nu? Det blir ju i princip aldrig jättemängder men jag märker så snabbt på honom att han blir trött i blicken och seg i orden... Själv säger han att han bara är så trött av att göra allt med dottern och hemmet och det förstår jag ju. Han tycker inte att han har några problem men att om jag mår dåligt så tar han gärna ett långt uppehåll för min skull. Jaha...för min skull. Snälla, hjälp mig att förstå om jag inbillar mig, om jag bara är rädd för att känna mig lika övergiven som under förra graviditeten. Eller om han faktiskt har alkoholproblem?

• Svar på tråden Dricker min sambo för mycket? Eller är jag bara orolig?
  • Dezzie

En öl varje kväll är inget fel i tycker jag....det kan man ta för att det ät gott. Men om man dricker flera så att man blir påverkad varje kväll och har ett behov av det för att "slappna av", då är man ute på hal is. Hoppas ni löser det*kramar*

• Marie N

Tycker heller inte ett par öl varje kväll är något problem.
    Men blir det ett problem i vardagen,så ÄR det ett problem.

• såsen

Hej
    Jag kan förstå din oro.....han kanske skulle ta de lugnare med drickande för tänk om du måste iväg till förlosningen och föda ska han vara med på den??? och hur kul skelle de vara tt ha honom där och han luktar alkohol??? tänk om personalen misstolkar de hela?? ja man kan ju spekulera i massor...

Hade de varit min man så då hade han inte fått dricka en droppe inte förän de hela var över och bebben är ute

Kramar till dig

• Anonym (anhörig)

Eftersom du har erfarenheter av missbruk och dina varningsklockor nu ringer tycker jag att han kan ta ett längre uppehåll. Ha en öppen dialog så han inte börjar smussla med drickandet om det nu är så att han dricker för mycket.
    Och framför allt dricker han för mycket sök hjälp!!! Det sista en alkoholist gör är att medge till sitt missbruk! Du kan inte klara det själv, AA finns överallt och är faktiskt bra, han kanske behöver prata om sina föräldrar.

10 standradglas i veckan, mer än så bör man inte dricka om man vill ha hälsan.
    ett standardglas är ungefär.

1 33cl starköl
    eller
    1 20cl glas vin
    eller
    1 3cl snapps

Jag kommer också från missbrukar familj och vet hur du känner! AA förändrade allt för mina anhöriga. De har fått ett helt nytt liv med nya vänner som de kan ha trevligt med utan att dricka.

• Krokus78

För mig är det ett varningstecken att dricka öl varje kväll. Min pappa är alkoholist och det var så det började för honom. Tycker inte det är bra när man börjar använda alkohol som ett sätt att varva ner eller när man är trött o s v.

Om han klarar av att ta ett långt uppehåll så är det ju jättebra, hoppas det inte bara är tomma ord. Vet inte hur många gånger min pappa har lovat att han skall sluta dricka för mammas skull, men innerst inne så har han aldrig erkännt att han har några verkliga problem och det har därför aldrig blivit som han har lovat.

Hoppas allt löser sig till det bästa för Er båda!

• Miss Daisy

Jag tycker inte det är normalt att dricka öl varje kväll, även om det är folköl. Överhuvudtaget om man gör ursäkter och dricker alkohol för att koppla av osv så ringer det en varningsklocka hos mig.

• Miss Daisy

Måste tillägga en sak: Jag tycker däremot att det är lite att gå till överdrift att inte låta sin partner ta en öl för att man själv är gravid. Men om man inte vill det för att man är orolig för hans vanor så är det en annan sak, tycker jag.

• koje

Jag tycker inte det är normalt att behöva dricka varje kväll. Jag har inte någon med alkohol problem i min släkt så därför vet jag inte varför jag tänker som jag gör. Men nog är det en varningensklocka på att man är på mycket god väg att bli alkis om man måste dricka varje kväll för att koppla av.

När jag har varit gravid så har vi här hemma haft som regel ingen dricka av något alkohol 10 v innan förlossning. Min första son föddes 6 v för tidigt. Men hans pappa drack inte ändå och min man som jag fått mina 4 andra barn med har accepterat att inte dricka 10 v innan förlossning för han skulle inte för allt i världen vilja missa förlossningen pga sitt drickande.

Jag hade om jag varit i dina kläder bett sambon gå till AA och prata med dem.

Lycka till med sambon och du lycka till med det nya lilla barnet

• Alfonsina

Jag tycker också det låter mycket med flera öl/kväll. Iofs så dricker jag/vi väldigt lite, någon gång (knappt 1 gång i månaden) till middagen och när man ska ut på krogen.

Strunta i att han gör det för din skull (förstod det som att du vill att han ska göra det för sin egen skull) och acceptera hans erbjudande om en lång tid utan alkohol. På det sättet kanske han själv inser att det har blivit för mycket den senaste tiden.

• Maijlo

Om du känner en oro så ska du ta det på allvar. Du skulle inte reagerat om det inte vore ett problem. Du är den som lever närmast din man, vad som än är "normalt". Du berättar om er kris och det låter som om du är väldigt rädd för att hamna i en liknande situation igen. Jag tycker att din man borde förstå att du är rädd för det och kunna diskutera saken. Om han går i försvarställning tycker jag att dina varningsklockor har anledning att ringa. Kanske kan du ringa anonymt (om du vill) till någon slags anhörigjour för att få stöd i hur du ska hantera situationen.
    Jag hoppas det ordnar sig.

• Moja

Jag tycker du ska ta dina känslor på allvar här. Det behöver ju inte vara stora mängder alkohol för att vara ett problem. Just det att det SKA vara alkohol tycker jag tyder på att det inte står rätt till där.

Har själv varit i ett förhållande där jag var mycket osäker på om sambon verkligen var alkoholist eller jag var känslig. Han drack inga stora mängder men det var ofta o det var ett "måste" varje helg o gärna på vardagar också.

Jag lämnade honom i alla fall o det visade sig senare att han var alkoholist. Han har nu fått behandling o är nykter.

• MosterMaggi

Håller med alla som får varningsklockor. Det är inte mängden som avgör, utan kontrollbehovet och att det ska vara på ett visst sätt. Självmedicinering mot stress o oro, skulle jag kunna gissa på att han tar ölen som. AA verkar vara ett bra tips, för hela familjen! *lycka till!*

• PrincessOfIce

Hej!
    Jag som själv är gift till en alkoholist är totalt anti alkohol..
    Jag är själv nykterist p.g.a att jag har migrän..
    För att det ska vara normalt drickande så räcker det med en öl eller ett glas vin till maten och kanske ett par till helgen när det är lite fest..
    Om man dricker mer än så är det varningsljus överallt..
    Har du pratat med honom om det att han är ute på hal is?
    När min man dricker ordentligt så kan han få i sig nästan en hel back med starköl på en kväll och inte äta något..
    Sen sitter han framför datorn och chattar eller spelar något dataspel..
    Jag har också den oturen att han blir agressiv när han dricker så det blir mycket bråk i den här familjen..
    Finns det någon alkoholmottagning där ni bor kan du ju försöka kontakta dem och rådfråga...
    *Stor styrkekram*

• Kriya

Jag förstår Din oro. Med tanke på att han haft alkholproblem tidigare är han ju i större riskzon att falla Dit igen än personer utan alkoholproblem. Hade han inte haft alkholproblem tidigare skulle jag inte tycka att konsumtionen i mängd var så märkvärdig - men, som MosterMaggi säger omständigheterna runt om drickandet är oroväckande. Följ Din intuition. Kram Kriya

• RataFia

Jag tycker inte att det låter helt ok att han dricker två öl varje kväll, ingen jag känner dricker alkohol så ofta. Har själv en pappa som är smygalkoholist och han kan inte leva utan sina folköl - dricker det varje kväll för att "slappna av"...

Det finns ju forskning som visar att om man dricker någon form av alkohol varje dag, det kan räcka med folköl, så tar levern skada!

Om din man som du säger alltid planerar in för alkoholhaltiga drycker vad än ni ska göra så tycker jag att han har problem med alkoholen - tyvärr...

Tycker att du ska ta tag i det här med en gång och tala om för honom hur du känner och vad du tycker innan det hela förvärras!

Önskar dig all lycka till!

• Maijlo

Hej igen!
    Idag har vi varit på information om alkohol på mitt arbete och eftersom jag just läst ditt inlägg kände jag att jag behövde skriva till dig igen. Enligt alkholrådgivaren som gav oss information skulle din mans alkoholintag vara tillräckligt för att du ska vara oroad. Ta kontakt med din kommun och alkholrådgivningen! På Gotland får man vara anonym när man ber om hjälp. Det verkar vara mycket vanligt att anhöriga är de som tar kontakt. AA har en särskild anhöriggrupp som du kan få hjälp av.

Jag tycker att det är otroligt starkt att vägra vara medberoende och ta tag i problemet som du verkar göra. All lycka!

Svar på tråden Dricker min sambo för mycket? Eller är jag bara orolig?