• Anonym

Snälla hjälp mig - amning och propavan

Jag går på sedan flera månader på propavan för att jag inte kan somna på kvällen eller att jag vaknar upp för tidigt och kan inte somna om. Jag är gravid i v34 och skulle om allt gick enklare vilja sluta på Propavan innan förlossningen, men som det ser ut nu så blir det svårt. Utan tabletterna sover jag inte alls, kanske 2-3 timmar per natt. Därför undrar jag om det finns NÅGON som har fortsatt med propavn efter förlossningen och ammat barnet. För allt känn så nattsvart och jag känner mig som en riktigt dålig mamma som inte ät kapabel att sluta på dem. Min man är på mig hela tiden och tjatar och tjatar om att jag ska sluta och det slutar bara med att jag gråter och känner mig helt värdelös som person och som mamma.

• Svar på tråden Snälla hjälp mig - amning och propavan
  • Shasti

Vad säger din läkare? Jag började ta Propavan efter förlossningen och slutade då amma. Det jag har läst så verkar det säkrast att inte amma eller inte ta den, står att den kan påverka barnets nervsystem som håller på att utvecklas, genom amning alltså. Graviditet vet jag inte, men du måste rådgöra med din läkare. Hur som helst ska du inte känna dig värdelös, du måste ju såklart få sova, det är knappast bra för barnet med en mamma som är ett nervvrak pga dålig sömn.

• Anonym

Under graviditeten ska inte vara några problem att ta dom enligt min läkare, är en av dom få sömnmedicinerna som man får ta. Så mina största funderingar är såklart över hur jag ska göra med amningen. Du slutade då att amma, kunde du sova bättre när du började ta propavan, för jag gissar att du var tvungen att ge barnet flaskan då istället.

• Shasti

På mig funkar Propavan utmärkt, tar dem fortfarande ett halvår efter jag börjat. Försöker låta bli dem då och då och sover rätt taskigt då, men sover trots allt. För mig var det så att kolikbebis + amning på nätterna + bli väckt hela tiden ledde till att jag kollapsade totalt och slutade sova helt. Har fortfarande problem men det är bättre nu. Började ge bebis ersättning då istället ja, när hon var ungefär 3,5 månad. Det gick jättebra. Jag tycker du ska förklara för din kille eller be läk förklara att sömnen är livsviktig och utan sömn funkar inget alls, så han slutar tjata. Klart man vill amma men att man fungerar som människa är ju a och o för bebis o det gör man inte utan sömn.

• Sjuan

Hade precis samma scenario som Ninhursag, slutade sova helt för att jag blev väckt så ofta med min lilla. Kunde helt enkelt inte tillslut. Vidrigt. Fick Propavan och till mig sade de att det var helt ok att amma. Dock har jag läst nu att det kanske inte är att rekommendera. Bäst info finns på www.janusinfo.se. Jag är nu gravid igen och äter antidepressiva som även hjälper mig med sömnen (Mirtazapin). Jag kommer troligen inte kunna amma på dessa men jag väljer tveklöst hellre att ge ersättning än att hamna i sömnlöshetshelvetet igen!!! Tyvärr är det en enormt stor stress att ständigt bli väckt om man haft sömnproblem innan (eller annars också förstås) det ska man nog vara medveten om.

• Anonym

Lergigan har indikation på sömnrubbningar. De funkar på mig, jag somnar och sover många många timmar utan att vakna. De kan man dessutom äta när man ammar.

• Anonym

Det sägs så olika hela tiden om vad man får och vad man inte får ta, vissa säger att Lerigian inte ska tas och andra att propavan inte ska användas. Jag gick på Cipralex innan jag blev gravid och med dom så sov jag, men slutade för att jag var gravid och efter det kom mina sömnproblem. Mitt stora problem är min ångest och en rädsla för att inte sova, så jag vet inte vad jag ska göra om jag ska bestämma mig för att inte amma alls och börja om på mina antidepressiva efter förlossningen. För dom är det enda som har hjälpt mig helt. Usch för att inte fungera som alla andra.

• Shasti

Ja, det finns mycket olika info så det är svårt att veta vad man ska göra. Du måste bestämma själv vad som känns rätt för just dig att göra. Det viktigaste är att du fungerar, brakar man ihop så funkar ju ingenting, då blir det såklart inte bra för bebisen heller. Så amningen är absolut inte det viktigaste tycker jag utan att du gör vad du behöver för att själv må så bra som möjligt. När jag började ta Propavan, och antidepressiva också fö när dottern var 3,5 månad, så sa min läkare att jag kunde amma på de antidepressiva, men jag kom fram till att det inte kändes rätt för mig utan att jag hellre gav henne ersättning. Det är inget fel på ersättning och man riskerar ingenting för barnet med det, till skillnad från tabletter.

• Anonym

Jag och min man var hos barnmorskan idag och pratade om detta, vi har bestämt att jag ska fortsätta med propavan under graviditeten och sedan börja äta cipralex efter förlossningen och bara ge barnet ersättning. Jag mår hellre bra och ger den lilla flaska än att jag ammar och mår skit. Så tack för råden.

• Shasti

Så bra ts! Lycka till med förlossning, bebis och allt! Tror du gör rätt.

Svar på tråden Snälla hjälp mig - amning och propavan