• Matillin

Vad är bra poäng att få på högskoleprovet?

Är inne på vhs hemsida och kollar intagningslistor för högskolorna i sverige.
    Till socionom så står det att för högskoleprovet så låg poängen på 1.2
    för att komma in, till psykolog 1.8
    Jag vet att 1.8 är högt och 2.0 är det man kan få som mest.
    Men hur pass bra måste man ha skrivit på högskoleprovet för att få 1.2, är det ett medelmåttigt resultat?

• Svar på tråden Vad är bra poäng att få på högskoleprovet?
  • Ameos

Det är lite över medel. När jag skrev högskoleprovet för några år sedan så låg medel runt 1,0. Det kan i och för sig ha ändrats, men så var det då i alla fall.

• Matillin
    Ameos skrev 2009-03-02 11:21:57 följande:
    Det är lite över medel. När jag skrev högskoleprovet för några år sedan så låg medel runt 1,0. Det kan i och för sig ha ändrats, men så var det då i alla fall.
    Ok men måste man vara väldigt duktig för att få 1.0 på provet, eller är det bara dom som är hypersmarta som får det eller mer än så?
    Jag har aldrig skrivit det så vet inte alls vad man kan förvänta sig för resultat?

Ska skriva provet efter att jag läst upp matte b
  • Matillin

Och vet du eller någon hur länge man får tillgodoräkna sig resultatet från hp?
    Alltså om jag gör det nu, hur länge får jag söka till högskolan på det resultatet?

• ssk sara

Jag är medelsmart och skrapade ihop 1,0 på hp. Är ordkunskapen som räddade mig, för statistiken och matten kammade jag nästan noll på :) Handlar om tur också, för andra gången jag skrev det fick jag knappt 0,8. Bara skriva och testa.
    Vissa utbildningar har intagning på arbetslivserfarenhet också, så var det när jag sökte in på universitetet iaf. Men mycket kan ju ha hunnit ändrats

• fabri

Det beror på vilka andra som skriver. Poängresultaten för alla normalfördelas (om du tänker dig en kyrkklocka "bell-shaped" så ska högsta punkten ligga över 1,0) 1,0 är alltså alltid det enskilda resultat som de flesta som har skrivit får.

Har för mig att resultatet gäller i fem år. Kom också ihåg att det oftast lönar sig att skriva fler gånger! Andra gången förbättrade jag mitt resultat med 0,3 jämfört med första

• Cavatine

Övade inte en enda gång utan gick dit för att prova på och skrev 1,4. Sist jag skrev blev resultatet 1,8. Jag var väl hyfsad i skolan, lättlärd men lat...

1,2 är ingen omöjlighet, speciellt inte om du läser mycket och har koll på ord. Fast nu i vår är det väl premiär på det nya provet, och matte och språkdelen ska väga lika tungt? Tidigare var ordkunskapen en stor del med många poäng (tack och lov!).

Lär dig inte exakt _hur du löser ut ekvationerna_ i matteuppgifterna utan koncentrera dig på att plugga in _vad du behöver känna till_ för att kunna ställa upp ekvationerna. De är inte ute efter svaret på uppgiften utan huruvida det finns tillräcklig info för att göra det. Det är mitt bästa tips för mattedelen, att inte slösa tid på att göra långa beräkningar.

• M C

Det är inte svårt att få till 1,2 på hsp, det krävs att du har läst lite matte och fysik och är medelsmart.

Det är lika delar kunskap som inneboende förmåga som gör bra resultat.

Upp till 1,3 iallafall kan man höja sig från 1,0 om man läser på. Men det är kunskap som tar flera år att plugga in, inte en helg med lite matte A.

Jag säger det bara som exempel, inte för att vara "sån".

Sen beror det på hur svårt provet är, jag har varierat mig 0,2 upp och ner, medel har legat mellan 0,98 och 0,93 på de prov jag skrivit. Det är ganska stor skillnad.

• Matillin

vilka delar är hp i?
    Tack för tipsen ni ger.
    Måste man minnas fysiken från högstadiet jag minns nog inget från det och har inte läst något på 10 år-
    Har planerat att plugga på gamla prov innan jag skriver.

• Cavatine

Plugga gamla prov - jättebra!

Lär dig formler för hur man räknar ut omkrets, area och volym på kvadrater, rektanglar, trianglar, sfäriska föremål m.m.

Lär dig hyfsat grunderna i hur man löser ekvationer. Ett måste för att kunna veta hur du ska ställa upp dem sedan när du ska se om problem går att lösa.

Lär dig formler för exponentiell ökning.

Öva prefix och suffix, både latinska och grekiska.

Öva väderstrecken så det inte strandar på något så simpelt.

Lär dig knepen på hur man på lätt sätt avgör hur stor en avgränsad yta på en karta är.

Läs engelska böcker och lär dig ord som markerar förändring så du lätt kan se dem i en text.

Öva, öva, öva!! Det är ett visst tänk och inte så mycket rena kunskaper som krävs. Alla kan lyckas!

• Cavatine

Jag lånade en bra bok "Stora guiden till högskoleprovet" och kan rekommendera den. Låna på bibblan!

Svar på tråden Vad är bra poäng att få på högskoleprovet?