svensk familj i Österrike
Hur är det att bo i Österrike,det är min stora dröm att flytta dit hur funerar barnomsorgen,skolor mm
Hur är det att bo i Österrike,det är min stora dröm att flytta dit hur funerar barnomsorgen,skolor mm
Hej!
Jag bor i Österrike och trivs bra här. Min dotter är fortfarande liten så jag har inte så mycket erfarenhet från förskola/skola. Men jag vet att det flesta förskolor bara har öppet på förmiddagarna.
Till vilken del av Österrike hade du tänkt flytta? Flyttar du till Wien finns alla möjligheter att hitta bra skolor/förskolor.
Sjukvården fungerar mycket bättre här än i Sverige.
Hade du tänkt arbeta här?
min största dröm är at bo på landet och driva en verksamhet i turistutstäckning
västra sida vid Tyrol låter spännande,annar tycker jag att det spelar ingen roll,
vi ska dit i augusti,får jag fråga ...hur har du hamnat där o hur bor du?,jag är jättetacksam om du kan maila en länk till försäljnngs sidor såna som motsvarar blocket här i Sverige,kram!
Jag träffade min dotters pappa i Sverige. Han är från Österrike och när jag blev arbetslös så sökte jag jobb här i Wien där vi bor. Fick jobb på direkten och sen har det bara rullat på.
www.ebay.at är som tradera fast här i österrike. Någon annan bra sida vet jag inte men på ebay kan man hitta allt.
Varför just Österrike har du varit mycket här i landet?
vi ha rest mycket på 90 talet,min man importerade husbilar från Tyskland,en gång reste vi till Italien via Österrike,stannade i en litet samhälle för att handla ,då sa jag till min man...här vill jag bor,sen gick år efter år och först nu efter 16 år har jag börjat längta dit,min man kan tyska så det är bara jag som får lära mig språket.
Men först o främst måste vi kolla upp hur vi kan överleva där (ta tjänsteledig ett år)
vi får se!då har du inte bott där så länge,hur lär man sig tyska,vad ska man tänka på innan manvill flytta dit?
Vad härligt det låter att kanske få förverkliga sina drömmar. Tycker ni gör rätt i att åka till Österrike i sommar.
Jag har bott här i 5 år. Jag hade inte så mycket att förlora på att flytta. Bodde i lägenhet som jag hade kvar ett tag och var ju som sagt arbetslös. När man är abetslös så kan man få behålla ersättning i 3 månader om man söker arbete i annat EU land. Så jag flyttade lite med inställningen att jag kan ju alltid komma tillbaka om det inte blir bra.
Jag kunde inte tyska när jag flyttade hit men lärde mig snabbt. Det går mycket lättare att lära sig ett språk när man hör det hela tiden.
Jag tycker att det är lättare att få tag på jobb här än i sverige. Vill man bara ha ett jobb för att kunna betala hyra och mat så ska det inte vara något problem att få tycker jag, även om man inte kan så bra tyska.
Eftersom Österrike är med i EU så är det inte så mycket man behöver fixa med innan man flyttar. Något att tänka på är dock att om man hyr lägenhet så måste man betala 3 månadshyror i pant (får man sedan tillbaka när man flyttar ut) så det kan behövas lite extra pengar i början.
Tack för alla uppgiter!
Hoppas att vi kan hålla kontakten,en fråga till
finns den nån sida om köpa/ hyra hus,köpa tomt och motorcyklar/tillbehör,min kära make har börjat designa mc väskor,(dom tillverkas i Polen)det skulle vara kul att hitta flera köpare där nere,det fnns ju så många länder runt omkring ,hur gammal är din dotter,jag har en sladdis på 2.5 år och två vuxna barn med samma gubbe,finns det flera svenskar där du bor?Kram
När det gäller att leta hus/tomt/lägenhet etc har jag använt mig av de stora dagstidningarnas internetsidor. www.diepresse.at och www.derstandard.at
Det finns ganska många svenskar här i. I wien tror jag det finns ca 1000. Det finns en sida för svenskar i världen som har en egen wien klubb. www.sviv.se Där kan man även se var andra svenskar i Österrike bor.
Jag kom även att tanka på en grej som man kanske inte tänker på när man besöker Österrike på sommaren. I vissa dalgångar blir det på vintern väldigt mörket eftersom som solen inte når över bergen. Det bildas även något som kallas för hoch nebel (Hög dimma) så solen tränger inte igenom = trist väder. Bor man däremot lite högre upp på berget ca 1 km upp, så är det för det mesta fint väder.
Min dotter är 10 månader.
oj då! jag som vill bor i dalen,tack för all info,jag blir så avandsjuk att du redan bor där,jag vill också!!!!
Låt inte min info om vädret stoppa dig från att genomföra din dröm. Nu i sommar när ni är där kan du ju fråga hur vintrarna är. Är man förberedd på att det blir dåligt väder brukar det inte kännas så jobbigt.
Ja visst har jag det bra här, men jag måste erkänna att jag ibland har hemlängtan till sverige. Mest till familjen å så.
Som bayersk granne är jag en aning insatt och vill påpeka att österrikiska skolor har en hög undervisningsnivå, samma som här, vilket kan vara jobbigt, men ger fördelar senare i livet. Om man har ett barn som inte "passar in", så är fördelen med Österrike, jämfört med Bayern-Tyskland, att man faktiskt har rätt till "home schooling". Det finns vissa "skolflyktingar" som har flyttat över gränsen av den anledningen.