• Ankan31

Någon fler med tax + småbarn?

I alla böcker om hundraser så står det klart och tydligt att taxar och småbarn inte fungerar pga att barnen kan trilla över taxen och göra illa den.

Skaffade en tax då jag gillar temperamentet och storleken passar bra.

Finns det fler här som struntat i böckerna och trotts det skaffat en hundras ej lämplig för barn, av det ena eller andra skälet.

Nu menar jag inte att alla ska skaffa en chihuahua med barn osv utan att ni valt en hundras som passar eran familj vare sig den är "lämplig" eller ej.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-02 15:03
    inte bara taxägare får svara...alla som har "olämplig" hundras + småbarn.....

• Svar på tråden Någon fler med tax + småbarn?
  • nano

Min mamma har en dvärgtax som älskar min dotter, vi brukar på skoj kalla Lovisa (min dotter) för Doris´valp (Doris är hunden).

Vi är där ganska ofta och skulle vi bo där så skulle det ändå gå utmärkt tror jag.

• Minimor78

Vi har en blandras tax/Basset Griffon.
    Det funkar alldeles utmärkt med våra två småbarn. Fördelen med en liten hund är ju att han är lätthanterlig även för barnen.

• Ankan31
    Svar på #1
    mina barn älskar cherie (taxen), dottern har vuxit upp med henne och dom leker ofta med varandra... Givetvis vaktar man på dom då man aldrig kan lita till 100% på hund + barn
  • Garderobshylla

Jag har haft tax, men fick ta bort ha n förra året.
    Spelar ju ingen roll vad för hund man har, utan hur man uppfostrar den.
    Men man ska ju ha i beaktnig att taxar har lätt att ta till bett. Min tax var sån, men aldrig med barn. DÅ var han så försiktig. men vuxna kunde ha bita ibland.
    Han hade dock epilepsi och var lite skadad av detta, och det verkade som att han också kände sig underlägsen iom det. Var lite osäker sådär.

Men med barn var det aldrig några problem.

• virrr

Vi har tre taxar varav en är våran egenuppfödda. Det funkar jättebra med taxar och barn tycker jag, trots hundarnas egensinnade humör.

• funkia

Vi har två strävhåriga fox terrier och det funkar jätte bra med min dotter. Hon har förvisso fått sig ett par tjuvnyp men det har även de fått från henne. Hon älskar att bli jagad och jaga,precis som en terrier.
    Glöm inte att den hundras som biter flest barn per år är Golden retrivern, det finns ju gott om dem men än då, den skall ju vara barnvänlig!

Svar på tråden Någon fler med tax + småbarn?