• sherry mum

panikångestattacker, farligt för barnet?

är i vecka 35 och har under hela graviditeten ätit anti-depressiva och det har funkat bra men nu så mår jag mkt sämre och mina panikattacker har kommit tillbaka...
    får sammandragningar så fort jag reser mig också...

• Svar på tråden panikångestattacker, farligt för barnet?
  • maverick

Ring och prata med någon, för att skingra tankarna och/ eller fråga om din fråga.
    Förstår dig!

• JackieX

Hej!

Jag mår också ganska psykiskt dåligt, jag slutade med mina antidepressiva för att jag blev gravid och har kämpat på utan dem under hela graviditeten. Känner också en försämring av min ångest nu på sluttampen (är i vecka 36). Jag har också ångest, får inte direkt panikångestattacker men något liknande, går dessutom konstant omkring med oro i kroppen. Dels beror det nog på att jag är sjukskriven nu sista veckorna så jag går ju bara här hemma utan något direkt att göra och då kan man ju fokusera fullt på sin ångest. Kanske har det också något att göra med hormoner, känns som att jag hamnat i en hormonell bergochdalbana igen,så som det var i början, gråter konstant. Hur som helst, jag har pratat med både läkare och psykologer och det är inte direkt farligt för barnet att mamman har ångest, ingenting kan hända med det men det är ju förstås inte heller positivt. De tycker att det är väldigt viktigt att mamman mår bra när hon är gravid. Har du ingen samtalskontakt eller någon annan möjlighet att få prata med någon, kanske via din mvc,de har ju oftast kuratorer anknutna till sin verksamhet. Skriv gärna igen och berätta hur det går, kanske kan vara en bra idé att följas åt här på familjeliv fram tills det är dags? När är det dags för dig?

• sherry mum
    JackieX skrev 2009-03-03 10:41:32 följande:
    Hej! Jag mår också ganska psykiskt dåligt, jag slutade med mina antidepressiva för att jag blev gravid och har kämpat på utan dem under hela graviditeten. Känner också en försämring av min ångest nu på sluttampen (är i vecka 36). Jag har också ångest, får inte direkt panikångestattacker men något liknande, går dessutom konstant omkring med oro i kroppen. Dels beror det nog på att jag är sjukskriven nu sista veckorna så jag går ju bara här hemma utan något direkt att göra och då kan man ju fokusera fullt på sin ångest. Kanske har det också något att göra med hormoner, känns som att jag hamnat i en hormonell bergochdalbana igen,så som det var i början, gråter konstant. Hur som helst, jag har pratat med både läkare och psykologer och det är inte direkt farligt för barnet att mamman har ångest, ingenting kan hända med det men det är ju förstås inte heller positivt. De tycker att det är väldigt viktigt att mamman mår bra när hon är gravid. Har du ingen samtalskontakt eller någon annan möjlighet att få prata med någon, kanske via din mvc,de har ju oftast kuratorer anknutna till sin verksamhet. Skriv gärna igen och berätta hur det går, kanske kan vara en bra idé att följas åt här på familjeliv fram tills det är dags? När är det dags för dig?
    för mig är det dags i slutet av månaden (har planerat snitt)
  • Pralin M

Det är inte direkt skadligt med panikångestattacker när man är gravid. Men stresshormoner går över till barnet, och barnet känner sig också stressat. Enstaka panikångestattacker är väl inget att oroa sig för, men är de återkommande skulle jag råda dig att kontakta din läkare. Du kan även få tex lergigan utskrivet, som är lugnande och ångestdämpande. Samt helt ofarligt för barnet! Eller kanske behöver du höja dosen på dina anti-depp. Det är viktigt både för dig och barnet att må bra under graviditeten! Tänk på att är du inte på topp så ökar också risken för förlossningsdepression och ångest när bebisen väl kommit ut.

Jag slutade med mina anti-depp när jag blev gravid, men fick börja ta dem igen runt v. 29. Fick även lergigan utskrivet för att kunna sova (min ångest var värst på kvällen/natten). Nu har jag slutat med lergigan, men har kvar anti-depp och mår faktiskt bra.

Lycka till och sköt om dig!

• Giiaa

jag hade panikångest i min förra graviditet, men jag tycker allt gick bra. Hon kom 3 veckor för tidigt, jag vet inte om det var pga av det.

det e nog ingen fara.

• MyggaMygg

Har själv PÅ och ade det även med tiden då jag var gravid med dottern och nu med pojken i magen. Vist får jag panik men jag gick över tiden med dottern och det är inget farligt dock kan bebben också bli stressat men försök i all stress och panik att ta djupa andetag och vila och gå ut och få frisk luft och prata med någon förstående

Svar på tråden panikångestattacker, farligt för barnet?