• Enastående ensamstående förälder

Blåsor i munnen

Jag ber om hjälp för en väninnas skull.

Hennes son på 9 år lider av blåsor i munnen. Varje blåsa tar drygt en vecka att läka och ofta har han flera hela tiden. Emellanåt är han "fri" 4-5 dagar för att sedan har 10 dagar med blåsor.

Hon har varit hos läkare idag men medicinen som han skrev ut hade utgått på apoteket. Fanns tydligen ingen direkt ersättare för den medicinen ( nån pasta man strök på som skulle minska smätran och påskynda läkningen.

Hon beskriver blåsorna som "köttblåsor". Det blir flikar in i dem, det blir väldigt ömt, rött och infekterat runt själva blåsan.

Pojken lider svårt av detta då han inte kan äta när han har blåsor (vilket ju är ofta). Han är trött och skolan blir lidande.

Nån som känner igen detta? Vad kan man göra?

Tacksam för all hjälp, hon står helt maktlös :(

Jenny

• Svar på tråden Blåsor i munnen
  • Jumsan83

usch låter hemskt för pojken kan det vara nått han äter som han får det av som han inte tål jag skule nog ha fortsatt att gå till läkare nått måste dom ju göra för pojken han kan ju inte ha det så..

• Farmor Pia

Det skulle kunna vara något som kallas afteblåsor.
    Jag var sjuk för ett par veckor sedan med feber och efter ett par dagar fick jag så fruktansvärt ont i halsen. Sökte läk. för jag var säker på att jag fått halsfluss, men läk. sa att det var just afte. Jag hade hela svalget fullt med dessa blåsor och det värkte så fruktansvärt. Kunde inte svälja. Jag fick någon spray som jag skulle spraya i halsen som skulle bedöva lite men det var svårt att komma åt blåsorna längst ner i svalget.
    Detta ska visst vara något virus och det kommer av att kroppen är nedsatt förklarade läkaren för mig

• Ija82

Min son är 8 år och får blåsor varje gåmg han e förkold. Han kan då heller inte ätam jag ger honom glass vilket ger honom lite vätska samt han själv tycker att det lenar lite. Men ditt fall skulle jag fortsätta gå till docktorn sm nån annan här oxå sa!

Lycka till

Hej igen.

Ja, läkaren nämnde ordet Afte så det är tydligen det det är.

Du som nämnde en spray, kommer du ihåg vad den hette?
    Han fick nån pasta utskrivet som han skulle stryka på men när hon gick till apoteket så sa de att den hade utgått och hade inget alternativ till honom.

J

• Anksan

finns receptfria salvor att stryka på också. Lägger sig som en skyddande hinna över blåsorna. Aloclair och en annan som heter Aftamed. Många brukar få mindre besvär när de använder zendiumtandkräm istället för andra vanliga.

Men de råden måste väl din vän fått när hon var på apoteket eller?

• MinEmPsi

sådant har jag haft sedan barnsben och blir fortfarande inte av de!
    Jätte irriterande och ont gör det!

Men kan rekomendera sådan här gellesalva som finns på apoteket!
    Ett genomskilningt salva som man sätter på blåsorna i munnen så det blir som ett skydd!

• mina små kämpar

hade detta problem som barn fasiken ibland hade jag så många i munnen att jag inte ens kunde prata,

det jag vet att jag reagerade på då var just tomater varje gång jag åt det blossade det ut nya,

just nu är jag förkyld och har fått en jättestor på tungan som gjort att i 3 dagar har jag endast kunnat få i mig flytande, apoteket har en gele som man lägger på som hjälper något

• Mosaik31

det går en reklam på tvn just nu där dom rekommenderar Aftamed kanske vore något

• tindeli

Blåsor i munnen hade jag massor av när jag var liten,små vita prickar lit gropiga.
    Jag fick rådet då att byta tandkräm till Zendium för att lindra dem och när jag sen hade gjort det så har jag inte haft dem mera.

• MaddeMamman
    tindeli skrev 2009-03-11 08:27:25 följande:
    Blåsor i munnen hade jag massor av när jag var liten,små vita prickar lit gropiga.Jag fick rådet då att byta tandkräm till Zendium för att lindra dem och när jag sen hade gjort det så har jag inte haft dem mera.
    Håller med. Har oxå afte, mina flickor med. Jag bad att få "Xylocain viskös" utskrivet. det är en flytande bedövningsgel som man kan doppa små bommulstussar i och själv bedöva innan man ska äta. Min dotter har med en liten påse med fuktade tussar i skolan, anars kan hon inte äta. Här ahr det inte funkat med salva som ska strykas på, det bara lossnar.
  • Katarina Byström

Jag har en hemsida www.afte.se som jag gjort eftersom jag lidit väldigt av sk afteblåsor. Kanske kan det vara afte? Det är mycket vanligt och ca 1/5 drabbas någongång av sådana blåsor.

Om du går in på www.afte.se och söker på "Barn" så finns detåtminstone en artikel som tar upp just barn och afte.

Hör gärna av dig till mig via sidan och tala om hur det gått, kanske har du erfarenheter att dela med dig av?

Lycka till!

/Katarina

Tack Katarina för webadressen, smsade länken till min väninna direkt, verkar ju finnas mycket information och tips på den!

Tack även ni andra som svarat!

Jenny

• Mamasnest
    Katarina Byström skrev 2009-03-12 20:26:15 följande:
    Jag har en hemsida www.afte.se som jag gjort eftersom jag lidit väldigt av sk afteblåsor. Kanske kan det vara afte? Det är mycket vanligt och ca 1/5 drabbas någongång av sådana blåsor. Om du går in på www.afte.se och söker på "Barn" så finns detåtminstone en artikel som tar upp just barn och afte. Hör gärna av dig till mig via sidan och tala om hur det gått, kanske har du erfarenheter att dela med dig av?Lycka till!/Katarina
    Jag var inne på den sidan och skaffade Canker Cover efter det. Jag bara väntar på att få prova dem nu, men ingen blåsa i sikte.
    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
Svar på tråden Blåsor i munnen